Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Pravda o prednosti pre chodcov

VAŠA TÉMA   Chodci a otázka ich prednosti na priechode či mimo neho vždy vyvolávajú búrlivé diskusie. Ako je to teda v skutočnosti?
2 112 príspevkov 11.12.2012 / Soňa Zverková

Náš nedávny článok o jazde v zime a na snehu, vyvolal búrlivú diskusiu medzi čitateľmi. Témou bola prednosť chodcov. Jeden z diskutujúcich nám vytkol, že informácie o zákonom stanovených povinnostiach chodcov sú zastarané. Nie je tomu tak. V našich článkoch vždy vychádzame z platného znenia zákona o premávke, v ktorom sú zapracované všetky novely a zmeny.

Čo hovorí zákon

Zákon ukladá vodičovi povinnosť dať prednosť chodcovi, ktorý vstúpil do vozovky na priechode pre chodcov a nesmie ho ohroziť, čo však neplatí pre vodiča električky. Rovnako nesmie ohroziť ani chodcov prechádzajúcich cez cestu, na ktorú odbočuje, ako aj pri otáčaní a cúvaní a pri vchádzaní na cestu alebo odbočovaní na miesto ležiace mimo cesty. Potiaľ je všetko jasné. Ale...

Ilustračná snímka. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V. 2 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V. Zdroj: Deutscher Verkehrssicherheitsrat e.V.

Chodci sú rovnako ako vodiči účastníkmi cestnej premávky a platia pre nich isté pravidlá. Tie sa nachádzajú v paragrafoch 52 až 54 zákona o premávke, pričom z hľadiska povinností je najdôležitejší § 53. Ten okrem iného hovorí, že „chodci, ktorí prechádzajú cez priechod pre chodcov, musia brať ohľad na vodičov prichádzajúcich vozidiel najmä tým, že neprechádzajú jednotlivo, ale v skupinách”.

BANNER300

Zákon zakazuje chodcom vstúpiť na cestu, a to aj na priechode, „ak vzhľadom na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel nemôže cez vozovku bezpečne prejsť”. Zároveň je chodec povinný sa presvedčiť, či môže cez cestu prejsť bez nebezpečenstva a nesmie sa na nej bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať.

Kde možno nájsť aktuálne znenie zákonov

Akýkoľvek zákon, vrátane znenia so zapracovanými zmenami a novelami, možno nájsť v systéme JASPI ministerstva spravodlivosti v záložke Predpisy. Zákony možno vyhľadávať buď pomocou kľúčových slov alebo zadaním čísla konkrétneho právneho predpisu. V prípade zákona o premávke je to 8/2009, čo už samo o sebe naznačuje, že zákon z roku 2009 nemôže byť starý 50 rokov.

Ako reagovať v praxi?

Toľko reč zákona. Čo to však znamená v praxi? Odpoveď je jednoduchá a možno ju zhrnúť do dvoch slov: vzájomná tolerancia. Je pravda, že vodiči často ignorujú chodcov a prednosť im nedajú, hoci im v tom nič nebráni. No pravdou je aj to, že arogancia a ignorancia sa nevyhýbajú ani chodcom, ktorí neraz priam bezhlavo vstupujú do vozovky bez ohľadu na vlastnú bezpečnosť.

Nech je chodec akokoľvek nahnevaný na vodičov a cíti sa v práve, musí si uvedomiť, že pri pretláčaní s plechmi auta nemá najmenšiu šancu. Preto zákon hovorí, že do vozovky môže vstúpiť, len ak zohľadní vzdialenosť a rýchlosť blížiacich sa áut, aby sa nevystavil nebezpečenstvu.

Fyzika nepustí

Fyzikálne zákony platia v celom nám známom vesmíre a neoklame ich nikto. Ten za volantom ani ten, čo používa vlastné nohy. Nižšie uvedená tabuľka jasne dokazuje, že vodič ani pri najlepšej vôli a snahe nedokáže zastaviť okamžite.

Základným pojmom je dráha zastavenia. Neraz sa zamieňa za brzdnú dráhu, to je ale mylné. Dráhu zastavenia tvorí reakčná dráha a samotná brzdná dráha. Reakčná dráha je vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde od momentu, keď vodič zaregistruje problém, do okamihu, keď stúpi na brzdu a zopnú sa brzdové elementy. Aj to totiž trvá určitý čas. Brzdná dráha sa meria od momentu, keď auto skutočne začne brzdiť, a končí sa úplným zastavením vozidla. Do rovnice ešte pristupuje súčiniteľ priľnavosti, ktorý závisí od typu a stavu povrchu vozovky.

Výpočet brzdnej dráhy 2 fotografií v galérii Výpočet brzdnej dráhy Zdroj: archív

Darmo si budeme nadávať do ignorantov a hlupákov. Chodci budú tvrdiť, že stelesneným zlom sú vodiči. Vodiči zas krútia hlavou nad nedostatočným pudom sebazáchovy chodcov. Takého vzájomné obviňovanie nikomu nepomôže. Riešenie je však vskutku jednoduché. Stačí, ak vodiči budú častejšie dávať chodcom prednosť a peší účastníci premávky si naštudujú svoje povinnosti a budú sa nimi riadiť. Práve teraz, v zimnom období, je to dôležitejšie než kedykoľvek predtým.

Dráha zastavenia vozidla
Typ povrchu
Reakčná
dráha (1 s)
Súčiniteľ
priľnavosti (μ)
Brzdná
dráha
Dráha
zastavenia
Suchý betón
50 km/h
13,89 m
1,0
9,83 m
23,72 m
60 km/h
16,67 m
14,16 m
30,83 m
100 km/h
27,78 m
39,33 m
67,11 m
Suchý asfalt
50 km/h
13,89 m
0,9
10,93 m
24,82 m
60 km/h
16,67 m
15,74 m
32,41 m
100 km/h
27,78 m
43,71 m
71,48 m
Mokrý betón
50 km/h
13,89 m
0,7
14,05 m
27,94 m
60 km/h
16,67 m
20,23 m
36,90 m
100 km/h
27,78 m
56,19 m
83,97 m
Mokrý asfalt
50 km/h
13,89 m
0,6
16,39 m
30,28 m
60 km/h
16,67 m
23,61 m
40,28 m
100 km/h
27,78 m
65,56 m
93,34 m
Zablatená vozovka
50 km/h
13,89 m
0,3
32,78 m
46,67 m
60 km/h
16,67 m
47,21 m
63,88 m
100 km/h
27,78 m
131,11 m
158,89 m
Ujazdený sneh
50 km/h
13,89 m
0,2
49,17 m
63,06 m
60 km/h
16,67 m
70,82 m
87,49 m
100 km/h
27,78 m
196,67 m
224,45 m
Ľad 
50 km/h
13,89 m
0,1
98,33 m
112,22 m
60 km/h
16,67 m
141,64 m
169,42 m
100 km/h
27,78 m
393,34 m
421,12 m

Najnovšie články
Polícia: Chodci a cyklisti vystrájajú na cestách

Japonské kupé ohuruje svojím futuristickým dizajnom, honosným interiérom, hybridnou technikou i perfektne naladeným podvozkom.

Test Lexus LC500h: Sexsymbol na kolesách

Segment C je v európe naďalej extrémne dôležitý a každý automobilka sa ho snaží mať vyplnený prinajmenšom niekoľkými autami. BMW má medzi kompaktnými...

Test BMW 120d xDrive: Delikátna záležitosť

Bavorský roadster absolvoval predčasný debut, živé zábery odhalili dizajn špičkového modelu M40i. Technické detaily zatiaľ nepoznáme.

BMW Z4: Sériová verzia na fotografiách

Vo svete veteránov či automobilových zberateľov má často vysokú hodnotu aj príslušenstvo k autám. Presne to isté platí aj v tomto prípade, starý prívesný vozík...

Kus Škody 1000 MB za cenu jazdenej Fabie?

Česko vráti prepravcom niekoľko miliónov z mýta, nakoľko majú nárok na nezanedbateľnú zľavu.

Česká vláda vráti kamionistom milióny

Redakčnej skúške sme podrobili dve verzie nového japonského SUV, ktoré ponúka výhradne 1,5-litrový benzínový turbomotor.

Test Mitsubishi Eclipse Cross: Ktoré zvoliť?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×