Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Trest za stáčanie kilometrov: Štekanie na nesprávny strom?

KOMENTÁR    Navrhovaná trestnoprávna zodpovednosť za stáčanie kilometrov je správny krok. No zmeniť sa musí oveľa viac, aby sa nestala len výstrelom do prázdna.
3 52 príspevkov 25.06.2013 / Soňa Zverková

Poslanci KDH Pavol Zajac a Ján Hudacký predložili do parlamentu návrh, ktorým sa dopĺňa Trestný zákon. Jeho cieľom je zaviesť trestnoprávnu zodpovednosť za manipuláciu počtu najazdených kilometrov vozidla. Poslanci navrhujú platnosť od 1. novembra, prvý legislatívny krok, čiže prerokovanie návrhu vo výboroch parlamentu, je naplánovaný až na koniec augusta.

Návrh sám o sebe nás veru z biedy nevytrhne. Hoci ho považujeme za krok správnym smerom, ide len o prvý krôčik. Pokiaľ nepríde k ďalšej legislatívnej práci na národnej aj európskej úrovni, môže sa stať, že budeme štekať na nesprávny strom. V prvom rade preto, že k manipulácii odometra môže dôjsť kedykoľvek v priebehu života vozidla, zahraničie nevynímajúc. Na možnosť vypátrania skutočného vinníka sa preto aj po schválení návrhu pozeráme skôr skepticky.

Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime 3 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Dreamstime Zdroj: Dreamstime

Odkaz do Bruselu: Čo tak pre zmenu niečo užitočné?

Problém nie je len našou lokálnou špecialitou, ale záležitosťou celej Európy. Najideálnejším riešením by bolo nakopnúť Európsku komisiu do členku, aby namiesto niektorých do neba volajúcich hlúpostí vyprodukovala aj niečo užitočné, čo motoristickej verejnosti reálne pomôže. Ako príklad nezmyselného nariadenia môžeme pokojne uviesť nápad každoročnej STK, ktorý chvalabohu neprešiel a putoval presne tam, kam patril: do plechového fascikla s označením OK (Odpadkový Kôš).

BANNER300

Sme presvedčení, že by mala vzniknúť celoeurópska databanka, do ktorej by všetky značkové servisy posielali údaje o prehliadkach a opravách vozidla podľa VIN čísla. Okrem týchto údajov a stavu počítadla kilometrov by mohla obsahovať aj popis výbavy vozidla. Postupne by sa do nej mohli pripojiť stanice STK/EK a poisťovne so svojimi zmluvnými servismi. Ak by mal klient záujem, dostal by akýsi rodný list, ktorý by zdokumentoval celú históriu vozidla nezávisle od toho, kde bolo vozidlo prvýkrát zaregistrované a do akých krajín sa počas svojej existencie dostalo.

V súčasnosti existuje viacero internetových aplikácií, ktoré umožňujú kontrolu histórie vozidla. 3 fotografií v galérii V súčasnosti existuje viacero internetových aplikácií, ktoré umožňujú kontrolu histórie vozidla. Zdroj: archív

Dôsledné vedenie evidenčného systému

A možno by úplne stačilo, keby automobilky začali pracovať dôsledne. Ako je inak možné, že niektoré slovenské značkové servisy dokážu zistiť minulosť vozidla povedzme z Nemecka, ale nie z Talianska?

Ďalším možným riešením je nečakať na EÚ, kde je schvaľovací proces zdĺhavý a reálne by sme sa takejto zmeny dočkali bohvie kedy. Mohli by sme začať na národnej úrovni. Slovensko by pokojne mohlo schváliť právny predpis, ktorý by všetkým automobilovým značkám na našom trhu nariadil viesť komplexnú databanku vývoja najazdených kilometrov podľa VIN čísla.

Je nám jasné, že automobilky by spočiatku vykrikovali o dodatočných nákladoch, väčšina z nich však tento systém má. Len by sme ich prinútili k dôslednosti, ktorú by navyše mohli ľahko použiť ako marketingovú výhodu. Ak by chcel niekto kúpiť staršie aut, zabehne do značkového servisu a tam mu na základe VIN čísla ukážu, ako sa vyvíjali najazdené kilometre a prípadne aj výbavu, s ktorou sa pôvodne predal. Stačí jeden pokles alebo dlhodobejšia stagnácia počítadla a už by mal byť kupujúci v strehu a keď nič iné, aspoň začať klásť otázky.

Zodpovednosť za svoje peniaze nesie každý sám. Zdroj: Dreamstime 3 fotografií v galérii Zodpovednosť za svoje peniaze nesie každý sám. Zdroj: Dreamstime Zdroj: Dreamstime

Osobnej zodpovednosti sa nikto nevyhne

Nech to dopadne akokoľvek, najdôležitejším faktorom bol, je a vždy bude kupujúci. Ľudia si musia uvedomiť, že za svoje investície a rozhodnutia nesú zodpovednosť len a len oni sami. Pri kúpe jazdenky každý musí odložiť prirodzenú dôverčivosť, mierna paranoja vôbec nemusí byť na škodu.

Od kúpy je vhodné odskočiť už pri najmenšom podozrení, že niečo nie je v poriadku. Nech by sa mu ponúkané auto akokoľvek páčilo, za neskoršie problémy to naozaj nestojí. Stokrát meraj a raz rež. Táto múdrosť našich predkov platí dodnes a v súčasnej ekonomickej situácii viac než kedykoľvek predtým.


Najnovšie články
Česká vláda vráti kamionistom milióny

Redakčnej skúške sme podrobili dve verzie nového japonského SUV, ktoré ponúka výhradne 1,5-litrový benzínový turbomotor.

Test Mitsubishi Eclipse Cross: Ktoré zvoliť?

V Taliansku došlo ku katastrofe, neďaleko Janova sa približne o 11:30 zrútil stometrový úsek mosta neďaleko mesta Janov. O zraneniach či úmrtiach sa ešte...

Nešťastie v Taliansku: Zrútil sa diaľničný most

Americká značka uvádza v najľudnatejšej krajine sveta SUV, ktoré technicky i dizajnovo vychádza z lokálneho modelu JMC Yusheng S330.

Ford Territory vznikol výsostne pre Čínu

Najlepšia reklama vzniká intuitívne a v priebehu krátkeho času. Aspoň tak to občas vyzerá na sociálnych sieťach. Pozrite si, ako geniálne zareagovalo Audi...

Nový hoax na Slovensku: Skvelá reakcia Audi

Americké kupé si brúsi zuby na svetový rekord. Oproti prototypu sa navonok výrazne nezmení, o technickej stránke zatiaľ nevieme nič.

SSC Tuatara: Jašterica sa opäť hlási o slovo

Tam, kde nemeckí vodiči vidia problém, spotrebitelia v Taliansku, Rakúsku, ale aj na Slovensku cítia šancu. Nemecko vyváža rekordné počty ojazdených dieselov

Staré nemecké diesely idú na dračku v zahraničí
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×