Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ochranné fólie na auto: Na čo si treba dať pozor

VAŠA TÉMA   Škrabance, ťukance či „ošúchance“ sú na parkoviskách bežným javom. Jednou z možností, ako ochrániť lak aj samotnú karosériu, sú ochranné fólie.
5 1 príspevok 22.07.2015 / Soňa Zverková

Používaním auta sa neopotrebúvajú len jeho mechanické časti a elektronika, ale pochopiteľne aj lak. Okrem blednutia a matnutia naň číhajú mnohé nástrahy, či už vo forme kamienkov alebo ľudí, ktorí nevedia vystúpiť bez toho, aby neotĺkli všetky vozidlá naokolo. Nejde tu len o estetickú stránku, ale do poškodených častí laku môže preniknúť vlhkosť a nečistoty, dôsledkom čoho je korózia. A pokiaľ má vozidlo metalický lak, nastávajú starosti s namiešaním správneho odtieňa a hustoty zrna.

Výhody ochranných fólií

Keďže autá v pomere k priemernému zárobku Slovákov nie sú práve najlacnejšou položkou, čoraz väčšej obľube sa tešia ochranné fólie, označované anglickým slovom „wrap“. Za určitú nevýhodu môžeme považovať relatívne vysokú úvodnú investíciu, i keď v porovnaní s prelakovaním poškodeného dielu vozidla je fólia lacnejšia. Mnohých ľudí môže odradiť aj fakt, že wrap nevydrží na aute počas celej jeho životnosti. Výrobcovia spravidla poskytujú na fólie troj- až päťročnú záruku.

Ilustračná snímka. Zdroj: Martin Kubečka/Wrapmotors 5 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Martin Kubečka/Wrapmotors Zdroj: Martin Kubečka/Wrapmotors

Na druhej strane mince stoja nepopierateľné prínosy wrapu. Po prvé, chráni lak pred menšími poškodeniami, napríklad, kamienkami či škrabancami. Po druhé, auto bude mať pri opätovnom predaji vyššiu hodnotu auta. Záujemca môže oceniť takúto dodatočnú ochranu a ak aj nie, fóliu stačí strhnúť a spod nej sa vynorí oveľa lesklejší a zachovalejší lak. Martin Kubečka, konateľ spoločnosti Wrapmotors, poukazuje ešte na jeden aspekt, a tým je poistenie. Podľa jeho skúseností niektoré poisťovne akceptujú fólie ako dodatočnú ochranu a hoci môžu mierne zvýšiť poistné, v prípade nehody alebo vážnejšieho poškodenia jej výmenu v rámci poistného plnenia preplatia. Z havarijnej aj zákonnej poistky.

Za plus možno považovať aj fakt, že fólie nevyžadujú žiadnu špeciálnu starostlivosť nad rámec bežnej údržby laku. Kvalitne nalepenej fólii neuškodí ani automatická umývacia linka, možno ju voskovať a leštiť, a to aj v prípade matných fólií.

Druhy fólií

Typov a farieb fólií je nepreberné množstvo. Foto: Soňa Zverková 5 fotografií v galérii Typov a farieb fólií je nepreberné množstvo. Foto: Soňa Zverková Zdroj: Soňa Zverková Existuje množstvo druhov fólií, najjednoduchšie ich možno rozdeliť na tri základné druhy: lesklé, matné a štruktúrované. Podľa Kubečku v prípade lesklých okrem jednoduchých farieb a priehľadných existujú aj metalické, perleťové a fólie s chrómovým efektom, čiže extrémne lesklé. Práve posledné spomenuté sú mimoriadne exkluzívne a teda najdrahšie, oblepenie celého auta vyjde na niekoľko tisíc eur. Druhou skupinou sú matné, medzi ktorými s výnimkou perlete a chrómu nájdeme prakticky rovnaké farby, vrátane metalízy a priehľadnej fólie.

Poslednou kategóriou sú štruktúrované fólie v rôznych plastických vzoroch a farbách, či už ide o imitáciu dreva, brúseného kovu, kože či iných materiálov. Medzi najobľúbenejšie patria jednoznačne karbónové imitácie, ktoré sa tešili veľkému záujmu najmä pred niekoľkými rokmi. Zaujímavosťou je fakt, že tieto fólie sa môžu používať aj do bytových interiérov, nakoľko sa udržia na akomkoľvek tvrdom a hladkom povrchu. Problematické bývajú drsné plasty s povrchom pripomínajúcim pomarančovú kôru.

Ceny v širokom rozpätí

Cenu wrapu nie je možné jednoducho určiť, nakoľko závisí od rôznych faktorov. V prvom rade ide o značku a typ fólie a pochopiteľne aj o veľkosť a tvarovú zložitosť vozidla. Matná biela alebo priehľadná fólia na Smart vyjde podstatne lacnejšie než lesklá metalíza či chrómová farba na veľké SUV. Aj v rámci jedného modelovú radu môžu byť ceny rôzne. Kubečka ako príklad uviedol BMW radu 3 a jeho verziu „M“, ktorá je tvarovo zložitejšia a teda vyžaduje oveľa viac práce.

Najlacnejšie dielne ponúkajú wrap už od 500 či 600 eur nezávisle od veľkosti a tvaru vozidla, serióznejšie firmy začínajú s cenami okolo 900 eur. Cena sa totiž odvíja aj od záruky, ktorú firma na svoju prácu ponúka. Fólia je rovnako ako celé vozidlo vystavená teplotným zmenám. Nekvalitný materiál alebo práca môžu mať za následok, že už po roku sa začne odlepovať. Ak je dielňa príliš lacná, hrozí, že nemusí mať dostatočnú finančnú rezervu na výmenu poškodenej časti a radšej dá ruky preč. Naproti tomu drahšie spoločnosti ručia za kvalitu svojej práce niekoľko rokov, vrátane výmeny poškodenej časti fólie.

Ilustračná snímka. Zdroj: Martin Kubečka/Wrapmotors 5 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Zdroj: Martin Kubečka/Wrapmotors Zdroj: Martin Kubečka/Wrapmotors

Pokiaľ sa zákazník rozhodne pre olepenie vozidla, musí počítať s tým, že žiadna dielňa prácu neurobí zo dňa na deň. V závislosti od typu vozidla trvá jeho kompletné oblepenie dva až tri dni, hoci v prípade malých a tvarovo jednoduchých áut alebo čiastočného polepu môže byť práca hotová v priebehu jedného alebo dvoch dní. Zákazníkov často zarazia vady fólie tesne po jej nalepení. Kubečka upozorňuje, že seriózne firmy vždy po niekoľkých týždňoch pozvú klienta na kontrolu. Fólia na vozidle pracuje a zhruba mesiac trvá, kým sa napne a všetky nerovnosti alebo bublinky zmiznú. Ak sa vady nestratia, dielňa by mala fóliu opraviť alebo vymeniť.

Ako vybrať kvalitnú firmu

Na Slovensku sa wrapu venuje množstvo firiem a pre laika nie je jednoduché rozlíšiť, či ponúkajú kvalitnú prácu aj fólie. Okrem vysoko kvalitných a teda aj drahších fólií tu nájdeme záplavu lacného dovozu z Číny. Zásadný rozdiel medzi nimi predstavuje lepidlo. Po strhnutí lacnej fólie zvykne lepidlo zostať na vozidle a pri jeho odstraňovaní môže dôjsť k nenávratnému poškodeniu laku. Naproti tomu kvalitné značky používajú lepidlo, ktoré zostáva na fólii. A pokiaľ predsa pri svojpomocnom odlepovaní zostane lepidlo na karosérii, možno ho ľahko odstrániť liehom alebo iným prostriedkom na báze alkoholu.

BANNER300

Ďalším neklamným znakom lacnej napodobeniny je rýchle opotrebovanie a zmena farby. Všetky fólie sa vplyvom teplotných zmien postupne sťahujú do seba, rozdiel je v rýchlosti. Fólie renomovaných značiek sú oveľa pružnejšie, preto na vozidle vydržia celé roky. Naproti tomu lacné, zväčša čínske fólie zvládnu možno rok či dva alebo veľmi rýchlo vyblednú prípadne zmenia farbu.

O kvalite rozhoduje mnoho faktorov, okrem iného aj spôsob orezávania fólie. Zdroj: Martin Kubečka/Wrapmotors 5 fotografií v galérii O kvalite rozhoduje mnoho faktorov, okrem iného aj spôsob orezávania fólie. Zdroj: Martin Kubečka/Wrapmotors Zdroj: Martin Kubečka/Wrapmotors

Neznalý človek môže mať pri výbere spoľahlivej dielne dilemu, no jednoznačný návod, ako sa vyhnúť podvodníkom, neexistuje. V prvom rade by si mal zákazník zistiť, akú záruku firma dáva. Tu je potrebné rozlíšiť medzi zárukou výrobcu fólie a zárukou na prácu dielne. Výrobca obvykle ručí tri až päť rokov, seriózna dielňa poskytne na svoju prácu dlhšiu, napríklad, trojročnú záruku. Užitočným signálom sú aj referencie z hľadiska počtu olepených vozidiel a pomôžu aj internetové fóra, kde si motoristi vymieňajú skúsenosti.

Mnohé môžu naznačiť použité fotografie. Kradnutie záberov z rôznych portálov je rozšírená prax a pokiaľ sa v dvoch firmách nachádzajú rovnaké obrázky, je veľká pravdepodobnosť, že jedna z nich sa k nim dostala nečestnou cestou. Nápomocné sú aj samotné vzorkovníky. Odporúčame skontrolovať zadnú stranu, nakoľko renomované značky majú na rube potlač so svojím názvom alebo logom. Lacný dovoz býva čisto biely.

„To najdôležitejšie je vyberať firmu, nie fóliu. Spoľahlivá dielňa totiž určite používa kvalitný materiál,“ dodáva Kubečka. Podľa jeho slov pri výbere dielne by nemala zohrávať hlavnú úlohu cena. Ušetrených 200 eur síce môže na prvý pohľad vyzerať lákavo, ak však dielňa použije nekvalitnú fóliu alebo prácu odflinká, následná oprava vyjde oveľa drahšie.

Zmena farby a diera v zákone

Motoristi sa pre wrap rozhodujú spravidla z troch dôvodov: pre ochranu laku, opravu po nehode alebo zmenu farby. Prvú skupinu tvoria nové vozidlá, na ktoré sa zväčša lepia priehľadné fólie ako ochranu laku. Druhou skupinou sú majitelia áut po menšej nehode, ktorí namiesto prelakovania zvolia finančne menej náročné olepenie poškodenej časti. Do poslednej kategórie spadajú staršie vozidlá, kde býva prioritou zmena farby. Ak by majiteľ chcel zmeniť žlté auto na ružové, fólia ho vyjde lacnejšie než prelakovanie. A pochopiteľne pri ďalšom predaji nie je ružová práve najvyhľadávanejšou farbou. Stačí strhnúť fóliu a auto je zas žlté.

V tejto súvislosti musíme upozorniť na medzeru v zákone, ktorý s rozvojom wrapu nepočítal. Zákon totiž pozná iba trvalú a doplnkovú farbu. Olepenie časti vozidla, napríklad, strechy či prednej kapoty farebnou fóliou je možné nahlásiť na polícii a nechať zapísať do dokladov ako doplnovú farbu. Oveľa komplikovanejšia situácia nastáva pri oblepení celého vozidla fóliou inej farby. Hoci de facto sa pôvodná farba vozidla nezmenila, keďže nedošlo k jej trvalému prekrytiu, de jure sa to za trvalú zmenu považuje.

Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková 5 fotografií v galérii Ilustračná snímka. Foto: Soňa Zverková Zdroj: Soňa Zverková

Ministerstvo dopravy vydalo stanovisko, v ktorom píše, že v prípade zmeny farby vozidla je potrebné navštíviť dopravný inšpektorát a požiadať o zápis novej farby. Nie je pritom podstatné, či ide o trvalé prestriekanie vozidla alebo nalepenie fólie, keďže pre políciu je podstatný aktuálny vzhľad auta. V tejto súvislosti ministerstvo upozornilo, že pri pravidelnej technickej kontrole sa posudzuje farebný vzhľad a pokiaľ nie je v súlade s údajmi v dokladoch, ide o vážnu chybu a vozidlo získa známku „dočasne nespôsobilé“.

Zápis novej farby vozidla vykonávajú dopravné inšpektoráty a majiteľ musí nahlásiť zmenu do 15 dní odo dňa, keď k nej došlo. Za nepríjemnosť však možno označiť povinnosť predložiť protokol z kontroly originality nie starší ako 15 dní s výsledkom „spôsobilé“. Dopravný inšpektorát účtuje šesť eur za každý doklad, čiže 12 eur za vydanie oboch častí osvedčenia o evidencii. Ceny za kontrolu originality nie sú jednotné, v priemere sa pohybujú od 55 do 85 eur, i keď sa nájdu aj stanice, ktoré z tohto rozpätia vytŕčajú, napríklad, ponúkajú kontrolu za 41 alebo 96 eur. Poplatky pri zmene farby vozidla tak celkovo môžu presiahnuť 100 eur. A pokiaľ sa majiteľ rozhodne jedného dňa fóliu strhnúť, musí celú tortúru absolvovať znova.

Facebook like button


Najnovšie články
Česká vláda vráti kamionistom milióny

Redakčnej skúške sme podrobili dve verzie nového japonského SUV, ktoré ponúka výhradne 1,5-litrový benzínový turbomotor.

Test Mitsubishi Eclipse Cross: Ktoré zvoliť?

V Taliansku došlo ku katastrofe, neďaleko Janova sa približne o 11:30 zrútil stometrový úsek mosta neďaleko mesta Janov. O zraneniach či úmrtiach sa ešte...

Nešťastie v Taliansku: Zrútil sa diaľničný most

Americká značka uvádza v najľudnatejšej krajine sveta SUV, ktoré technicky i dizajnovo vychádza z lokálneho modelu JMC Yusheng S330.

Ford Territory vznikol výsostne pre Čínu

Najlepšia reklama vzniká intuitívne a v priebehu krátkeho času. Aspoň tak to občas vyzerá na sociálnych sieťach. Pozrite si, ako geniálne zareagovalo Audi...

Nový hoax na Slovensku: Skvelá reakcia Audi

Americké kupé si brúsi zuby na svetový rekord. Oproti prototypu sa navonok výrazne nezmení, o technickej stránke zatiaľ nevieme nič.

SSC Tuatara: Jašterica sa opäť hlási o slovo

Tam, kde nemeckí vodiči vidia problém, spotrebitelia v Taliansku, Rakúsku, ale aj na Slovensku cítia šancu. Nemecko vyváža rekordné počty ojazdených dieselov

Staré nemecké diesely idú na dračku v zahraničí
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×