Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Pokazilo sa vám auto na diaľnici? Iste neriskujte!

Medzi výzvy pre motoristov je porucha auta. Bežný motorista si vo väčšine prípadov nevie pomôcť. A ak sa to stane na diaľnici, rizík je oveľa viac. Poradíme vám, ako sa zachovať, keď vaše auto vypovie službu práve tu.
2 11 príspevkov 18.04.2017 / Soňa Zverková

Porucha vozidla je vždy nepríjemná záležitosť, najmä však vtedy, keď auto zostane nepojazdné. Kým u starších vozidiel si ešte zručnejší laici dokázali ako-tak pomôcť, u moderných to priamo na ceste nezvládnu ani skúsení mechanici. Takéto situácie sú potenciálne nebezpečné, a to najmä na diaľniciach.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: dreamstime

Zásadným a najväčším rizikom na diaľnici je predovšetkým vysoká rýchlosť okoloidúcich vozidiel. Navyše niektorí vodiči sú schopní aj za bieleho dňa prehliadnuť blikajúce hasičské auto odstavené na krajnici. Čo od nich potom možno očakávať, ak je na krajnici obyčajné osobné auto a niekde pri ňom vidno bezradného motoristu v reflexnej veste.

Čo robiť pri menšej poruche alebo defekte

Existujú v podstate iba dva scenáre. Auto môže byť úplne nepojazdné, alebo v tom lepšom prípade aspoň čiastočne pojazdné, napríklad, po defekte. Pokiaľ je vozidlo čo i len trošku pojazdné, rozhodne neodporúčame zastaviť na krajnici. Vždy sa snažte zájsť k najbližšej odstavnej ploche, tzv. núdzovému zálivu. A to aj za cenu poškodenia pneumatiky, disku či inej súčasti vozidla. Zastaviť priamo na diaľnici považujte za hazard so životom, nielen s vaším vlastným.

7 tipov: Ako sa správať v kolóne na diaľnici

Niekoľkokilometrové kolóny na diaľniciach sú nočnou morou každého motoristu. U nás zriedkavé, v zahraničí oveľa častejšie. Poradíme vám, ako sa správať a neriskovať zbytočnú pokutu.

Po odstavení vozidla na mieste na to určenom sa môžete pokúsiť poruchu odstrániť alebo zavolať pomoc. I keď ste na odstavnej ploche, nezabudnite na reflexnú vestu. Nikdy nevidíte do hláv ostatných vodičov a na diaľnici naozaj nemáte dôvod vyzerať ako zo škatuľky. Ak máte defekt na ľavej strane, postavte auto čo najviac k pravému okraju odstavnej plochy. Priebežne kontrolujte situáciu okolo seba, aby vás nikto neohrozil. Môžete o to požiadať aj niektorého člena posádky, ideálne však z bezpečia spoza zvodidiel. Tam nasmerujte aj ostatných členov posádky, ktorí vám pri oprave nepomáhajú.

Čo robiť, ak je auto nepojazdné

Oveľa horší scenár nastáva v momente, keď je vozidlo nepojazdné a na odstavnú plochu sa ani pri najlepšej vôli nedostanete. V prvom rade zapnite výstražnú funkciu smerových svetiel, rozdajte posádke reflexné vesty a dostaňte všetkých mimo zóny ohrozenia, čiže dostatočne ďaleko od vozovky. Dbajte o to, aby všetci pasažieri zásadne opustili auto pravou stranou a nikdy neotvárali dvere do vozovky.

O situácii ihneď informujte políciu a správcu komunikácie. Motoristi majú pre prípad problémov k dispozícii bezplatnú nonstop linku Diaľničnej patroly 0800 100 007, kde vám pomôžu. Buď dokážu menšiu poruchu opraviť na mieste alebo aspoň zabezpečiť odtiahnutie vozidla z diaľnice resp. na najbližšie parkovisko. Do príchodu pomoci nezostávajte vo vozidle, ale spolu s posádkou sa vzdiaľte do bezpečnej zóny za zvodidlami resp. niekoľko metrov od auta. To pre prípad, že by vás niektorý z ostatných vodičov nezbadal a prudko narazil do vášho vozidla.

Vodič v protismere: Ako sa zachovať správne?

Prípady, keď nejaký vodič vojde na diaľnicu v protismere, sa stávajú u nás aj v zahraničí. Posledný skončil v decembri na rýchlostnej ceste R1 tragicky. Poradíme vám, ako sa zachovať.

Ak je to možné, umiestnite výstražný trojuholník v dostatočnej vzdialenosti od vozidla. Zákon síce predpisuje pre diaľnice a rýchlostné komunikácie vzdialenosť 100 metrov od auta, no terén a hustota premávky to nemusia umožniť. Pokiaľ je premávka príliš hustá, radšej neriskujte. A hlavne, určite sa neprechádzajte s trojuholníkom v ruke po vozovke. Choďte úplne mimo vozovky, ideálne poza zvodidlá. Zvážte vždy konkrétnu situáciu a podľa toho sa rozhodnite.

Oprava poruchy priamo na mieste je najhorším možným riešením a neodporúčame vám ani snažiť sa ušetriť tým, že sa necháte odtiahnuť na lane. Po prvé, u niektorých áut to nie ani možné. Po druhé, ako to predsa je možné, musíte počítať s tým, že s vypnutým motorom nebudete mať k dispozícii posilňovače riadenia ani bŕzd. A to môže byť na diaľnici nebezpečné.

zdroj: AUTO BILD 2 fotografie v galérii zdroj: AUTO BILD Zdroj: AUTO BILD


Najnovšie články
VW znížil ceny, jeho predaj rastie

Ekonomická neistota a geopolitické napätie, ktoré vyvolávajú najmä USA, vedú k dlhej sérii poklesov cien ropy. To síce nepomôže krajinám odkázaným na ropu, no...

Benzín a nafta: Prinesie koniec prázdnin úľavu?

Po spoplatnení jázd nákladných áut po všetkých cestách spolkové ministerstvo dopravy nepredpokladá, že dôjde k výraznejšiemu zaťaženiu ciest nižšej kategórie...

Obchádzanie nemeckého mýta sa nevypláca

Nielen superšporty môžu byť silné a rýchle. Firma HGP-turbo vytvorila extrémny VW Multivan, jeho parametre posunula na doteraz nevídanú úroveň.

Dodávka s výkonom 700 koní? Špeciálny Multivan

Český Senát schválil vládnu novelu zákona o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách, ktorá od 1. októbra 2018 výrazne sprísňuje sankcie...

Česko pritvrdilo v boji proti stáčaniu kilometrov

Svetoznámy tuner naordinoval osemvalcu prídavnú riadiacu jednotku, no svoju pozornosť sústredil najmä na karosériu terénnej legendy.

Brabus šľachtí Mercedes-Benz G500

Na internete sa objavilo sedem kvalitných záberov, ktoré zachytávajú exteriér, kabínu i motor špičkovej verzie M40i.

Prvé oficiálne fotky nového BMW Z4
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×