Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Rekordné investície do automobilových startupov

Hoci investície do tradičného výskumu a vývoja sú stále vysoké, automobilky majú problémy nájsť modely spolupráce so startupmi.
20.11.2017 / TASR

Investície automobilového priemyslu do startupov a technologických firiem prudko narastajú. V roku 2016 išlo do nových firiem v oblasti autonómnej jazdy, elektrickej mobility, konektivity a zdieľania vozidiel historicky najvyššia suma 31 miliárd USD (26,34 miliardy eur).

Podľa štúdie konzultačnej spoločnosti McKinsey, ktorá analyzovala vyše 1000 transakcií v automobilovom priemysle od roka 2010, celkovo ide o 111 miliárd USD. Z celkovej sumy investovali automobilky a ich dodávatelia do startupov len 6 %. S veľkým odstupom vedú súkromné investičné fondy a firmy z oblasti rizikového kapitálu (spolu 50 %). Nasledujú výrobcovia hardvéru (25 %) a softvéru (19 %).

Hoci investície do tradičného výskumu a vývoja sú stále vysoké, automobilky majú problémy nájsť modely spolupráce so startupmi. Automobilky v roku 2016 investovali do výskumu a vývoja zhruba 77 miliárd USD a dodávatelia 34 miliárd USD.

Stúpla aj priemerná investičná suma. Kým v roku 2010 bolo investovaných 4,5 milióna USD na jeden startup, v roku 2016 išlo o 15,8 milióna USD. Najviac (36,5 miliardy USD) získali firmy, ktoré ponúkajú riešenia v oblasti zdieľania vozidiel. Nasledujú poskytovatelia technológií pre autonómne vozidlá (24,1 miliardy USD) a výrobcovia multimédií (15,4 miliardy USD).

Z geografického hľadiska vedú USA, kde od roka 2010 získalo takmer 500 startupov viac než 56 miliárd USD. V Číne dostali mladé firmy celkovo 24 miliárd USD, v Izraeli 18 miliárd USD, Singapure 4 miliardy USD a v Indii 2 miliardy USD. Naproti tomu nemecké startupy získali len 1,1 miliardy USD.

Pre ďalšiu analýzu oslovil McKinsey vyše 3000 motoristov v Nemecku, USA a Číne. Z výskumu vyplynulo, že 47 % zákazníkov by nemalo strach zveriť svoju rodinu autonómnemu vozidlu. Takmer 70 % respondentov by zmenilo značku pre lepšie sieťové pripojenie, čo je dvojnásobne viac než pred dvomi rokmi. Pri nasledujúcej kúpe nového auta 23 % zváži elektromobil a dve tretiny budú v nadchádzajúcich dvoch rokoch viac využívať nové služby, napríklad zdieľanie vozidiel.

(TASR)


Najnovšie články
Na mýte sa v júli vybralo o 1,5 milióna eur viac

Japonské vozidlo prešlo decentnými zmenami dizajnu a interiéru, paleta motorov sa rozšíri na jar budúceho roka.

Honda HR-V: Po facelifte aj turbobenzín

Hoci európska smernica o novom označení palív začne platiť až o dva mesiace, na niektorých čerpacích staniciach už možno nájsť nové symboly.

Jednotné označenie palív už čoskoro

Ďalšie zo série policajných videí poukazuje nielen na tradičné umelecké výkony vodičov, tentokrát hlavnú úlohu získali aj chodci a cyklisti.

Polícia: Chodci a cyklisti vystrájajú na cestách

Japonské kupé ohuruje svojím futuristickým dizajnom, honosným interiérom, hybridnou technikou i perfektne naladeným podvozkom.

Test Lexus LC500h: Sexsymbol na kolesách

Segment C je v európe naďalej extrémne dôležitý a každý automobilka sa ho snaží mať vyplnený prinajmenšom niekoľkými autami. BMW má medzi kompaktnými...

Test BMW 120d xDrive: Delikátna záležitosť

Bavorský roadster absolvoval predčasný debut, živé zábery odhalili dizajn špičkového modelu M40i. Technické detaily zatiaľ nepoznáme.

BMW Z4: Sériová verzia na fotografiách
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×