Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Ford Focus ST Line: Baví vás šoférovanie?

Ešte pred sklonkom života aktuálnej generácie Fordu Focus sme mali možnosť absolvovať rande s jednou z jeho najlepších verzií. Vyhotovenie ST Line tu dáva zmysel, rodinný hatchback je až prekvapivo nadaným športovcom.
54 15 príspevkov 16.01.2018 / Filip Kadlečík

Aktuálna generácia bestselleru známeho pod označením Focus sa už nachádza na sklonku svojho životného cyklu. Ešte pred príchodom nového zástupcu populárneho modelu sme si zatancovali labutí tanec s jedným z jeho najlepších variantov a nebol to pokojný valčík, ale poriadne temperamentné tango.

Odlišnému prednému nárazníku sekunduje prepracovaný zadný, o niečo nižšie siahajú aj bočné prahy automobilu 54 fotografií v galérii Odlišnému prednému nárazníku sekunduje prepracovaný zadný, o niečo nižšie siahajú aj bočné prahy automobilu Zdroj: Filip Kadlečík

Focus ST Line je totiž napriek možným predsudkom o “zbytočnej pseudo-športovej príplatkovej výbave” veľmi nadaným atlétom. Fakt, že okrem výborných jazdných vlastností ešte ponúka aj drsnejší dizajn, preto v podstate je len pozitívom. Má rodinný Ford aj svoje muchy?

Na parkovisku sa vám nestratí

Červená farba je nestarnúcim evergreenom, ktorý z ponuky automobiliek nevypadne snáď nikdy. V nedávnej minulosti na ňu stavila predovšetkým Mazda, ktorá odtieňom Soul Red presne trafila vkus státisícov ľudí po celom svete. Máloktorý sériový lak automobilu však vytŕča ako ten, ktorý Ford naniesol na testované vozidlo. Na parkovisku sa toto auto rozhodne nestratí, stačí zopár slnečných lúčov a červená farba karosérie sa doslova rozžiari.

Zadným svetlám by sa už dizajnová modernizácia zišla, inak si ale Focus drží formu aj po rokoch 54 fotografií v galérii Zadným svetlám by sa už dizajnová modernizácia zišla, inak si ale Focus drží formu aj po rokoch Zdroj: Filip Kadlečík

Pre výbavu ST Line sú charakteristické aj tmavé ráfiky s priemerom 17” či kontrastné čierne plochy v odlišných nárazníkoch. Čierna farba sa dostala aj na strechu, od bežnej verzie tento Focus odlišuje aj niekoľko štítkov s nápisom “ST Line”. Zmeny dizajnu sú v podstate veľmi decentné, vo výsledku však ako celok Focus pôsobí modernejšie a štýlovejšie. Decentný fabrický “tuning” sa nám páči.

Typický Ford

V interiéri ide o typický Ford súčasnosti. Vidieť, že tento model je jedným zo základných kameňov automobilky a práve od neho sa odvíjajú mnohé ďalšie. Okrem jeho predností sa potom naprieč portfóliom šíria aj nedostatky. Tie sa v podstate zhodujú s podobne orientovanou Kugou, ktorá našim testovaním prešla taktiež len nedávno.

Vynikajúci posed za volantom majú na svedomí výborné sedadlá a volant, ale i hliníkom potiahnuté pedále 54 fotografií v galérii Vynikajúci posed za volantom majú na svedomí výborné sedadlá a volant, ale i hliníkom potiahnuté pedále Zdroj: Filip Kadlečík

Negatíva vidíme najmä v šírke priestoru pre nohy vodiča a s tým súvisiacej masívnosti palubnej dosky či nie úplne intuitívnemu umiestneniu ovládačov tempomatu. Stredový tunel je tu jednoducho príliš široký a zbytočne uberá miesto šoférovi i spolujazdcovi. Dĺžka palubnej dosky a teda vzdialenosť vodiča od čelného skla rozhodne nepridáva jazdnému zážitku.

Až na tieto koncepčné nedostatky však Focusu niečo vyčítať ťažko. Posed v ňom je vďaka pohodlným sedadlám príjemný, všetko máte nablízku, volant padne do ruky perfektne, budíky i infotainment Sync 3 sú prehľadné a korunu všetkému nasadzuje výborná kulisa radiacej páky.

Nenápadné detaily potešia - takéto odkladacie priestory sa nájdu v máloktorom aute 54 fotografií v galérii Nenápadné detaily potešia - takéto odkladacie priestory sa nájdu v máloktorom aute Zdroj: Filip Kadlečík Ďalší praktický detail - kufor sa zatvára pomocou veľkého madla 54 fotografií v galérii Ďalší praktický detail - kufor sa zatvára pomocou veľkého madla Zdroj: Filip Kadlečík

Sťažovať sa nemôžu ani pasažieri v druhom rade sedadiel, ktorí majú dostatok miesta pre svoje nohy i chodidlá. Na šírku ide o štandard - piati dospelí sa síce zmestia, no budú na seba natlačení. Žmýkať posledné centimetre však rozhodne nebude treba z batožinového priestoru - kapacita 363 l síce nepôsobí ohromujúco, kufor však má parádny tvar a je k nemu veľmi dobrý prístup.

Pripomína atmosféru

Je zaujímavé, čo dnes automobilky dokážu vytlačiť z prepĺňaných štvorvalcov so zdvihovým objemom 1,5 litra. Tento je naladený na 110 kW (150 k), vrchol pritom dosahuje pri 6 000 ot./min. Krútiaci moment vrcholí v rozmedzí 1 600 až 4 000 a charakterizuje ho hodnota 240 Nm. Jednotka je spriahnutá so šesťstupňovým manuálom.

Nenápadný športovec je najskôr tichý a umiernený, vo vyšších otáčkach sa však pod kapotou rozpúta malé tornádo 54 fotografií v galérii Nenápadný športovec je najskôr tichý a umiernený, vo vyšších otáčkach sa však pod kapotou rozpúta malé tornádo Zdroj: Filip Kadlečík

Porcia 110 kW (150 k) na prvý pohľad nemusí byť zárukou športovej jazdy, malý zurvalec však dokazuje, že výkon nie je všetko. Motor ťahá krásne lineárne a jeho krivka skutočne vrcholí až vo vysokých otáčkach, kedy dostane zaujímavý hutný zvuk. Pri bežnej jazde o ňom takmer nepočuť, na 3 500 ot./min. však o sebe začne dávať vedieť.

Test Kuga 2.0 TDCi: Najlepšie SUV Fordu

Testovali sme obľúbenú Kugu s vrcholnou motorizáciou a športovým vybavením. Jednoznačne ide o najlepšie SUV Fordu. Má táto štvorkolka vôbec nejaké nedostatky?

Dynamická jazda však dá vyniknúť nielen agregátu, ale aj výborne naladenej prevodovke. Šesťstupňový manuál má presnú kulisu, podraďovanie s medziplynom teda nie je problémom a navyše ho ešte zjednodušia pedále, ktoré medzi sebou majú ideálne rozostupy. V triede kompaktov nenájdete veľa iných áut, ktoré by boli takto jazdecky príjemné. Motor, ktorý sa správa ako atmosférická jednotka, excelentná prevodovka a dobrý posed za volantom jednoducho robia svoje.

V harmónii s motorom

Nebol by to Ford, ak by k nadpriemernému pohonnému ústrojenstvu nepridal aj podobne dobrý podvozok. Ten sa nám páčil už v štandardnej verzii rodinného hatchbacku, vyhotovenie ST Line naviac prináša tuhšie ladenie a o niekoľko milimetrov zníženú svetlú výšku.

17 palcov je pravdepodobne ideálny rozmer ráfikov pre toto auto, Focus s nimi jazdí pohodlne, no nie je príliš tvrdý 54 fotografií v galérii 17 palcov je pravdepodobne ideálny rozmer ráfikov pre toto auto, Focus s nimi jazdí pohodlne, no nie je príliš tvrdý Zdroj: Filip Kadlečík

V praxi je citeľné, že pri vývoji tohto Focusu sa kládol dôraz na jazdné vlastnosti. Podvozok je akoby v harmónii s motorom i prevodovkou, je naladený akurát na to, aby ste si plne užili 150 plnokrvníkov cválajúcich pod kapotou. Znamená to asi toľko, že s týmto kompaktom nemusíte po okreskách valiť trojcifernou rýchlosťou. Vďaka komunikatívnemu riadeniu a čitateľnému podvozku si ich naplno vychutnáte aj v deväťdesiatke, kedy ešte jedna-päťka má dostatok pary.

Hatchback však nezabúda ani na praktický život. Pri spomínaných jazdných vlastnostiach sa nemusíte báť toho, že z vás na nekvalitných úsekoch našich ciest vytrasie dušu. Práve naopak, aj vďaka rozumnému obutiu s rozmermi 215/50 R17 tlmil testovaný Ford nerovnosti bez zaváhania a tým prispieval k nadpriemernému komfortu na palube.

Vie sa správať rozumne

Na rodinu Focus ST Line myslí aj z hľadiska spotreby benzínu. V meste by podľa papierov mal na 100 km spáliť 7,0 l paliva, v realite potrebuje 7,2 l. Na vidieku jeho apetít plne korešponduje s meraniami automobilky, pri pokojnej jazde si vyžiada 4,6 l/100 km. Pri diaľničnej 130-tke si z nádrže na 100 kilometrov jazdy cucne 6,4 litra pohonnej hmoty.

Nevadí, že predné reflektory sú až na LED denné svietenie halogénové - svietia totiž obstojne 54 fotografií v galérii Nevadí, že predné reflektory sú až na LED denné svietenie halogénové - svietia totiž obstojne Zdroj: Filip Kadlečík

Koniec-koncov sa teda kombinovaná spotreba v teste ustálila na hodnote 6,1 l/100 km. Tento údaj považujeme s prihliadnutím na dynamiku automobilu a jeho jazdné vlastnosti za adekvátny. Navyše sa ani netreba výraznejšie snažiť, aby ste ho dosiahli. Focus ST Line s motorom 1.5 EcoBoost má výkonovú rezervu, vďaka ktorej ho za bežných okolností do vysokých otáčok tlačiť nemusíte.

Akciová cenovka

Focus v podobnej konfigurácii sme testovali už v minulosti. Teraz naviac pridáva výbavu ST Line a napriek tomu je omnoho lacnejší. Páči sa nám, že Ford pri cenotvorbe tohto kompaktu zohľadňuje jeho starší vek. Stále výborné auto si teraz môžete kúpiť za lákavú cenu.

Test Ford Mondeo: Diaľničný expres

Do rúk sa nám dostalo kombi so športovým vzhľadom a silnejšou verziou zážihového dvojlitra. Nadväzuje na odkaz verzie ST220?

Cena testovaného modelu sa po veľkej zľave ustáli na hodnote 19 985 eur. Ide pritom o Focus ST Line, ktorý navyše disponuje aj príplatkovým balíkom ST Line Edition. Vzhľadom na funkčnosť systému Sync 3, pomerne bohatú výbavu v interiéri a nadpriemerné jazdné vlastnosti rozhodne nemusí ísť o zlú kúpu.

Dušou športovec

Focus ST Line patrí z hľadiska jazdných vlastností jednoznačne k elite svojej triedy. V segmente kompaktných hatchbackov je podobným zjavom Honda Civic. Focus je však okrem toho aj pravým chamelónom - ponúka síce výkon i podvozok dostatočný na bláznenie, zároveň vás však nezruinuje vysokou spotrebou.

Výborné pohonné ústrojenstvo a podvozok sú najväčšími špecifikami tohto Focusu 54 fotografií v galérii Výborné pohonné ústrojenstvo a podvozok sú najväčšími špecifikami tohto Focusu Zdroj: Filip Kadlečík

Baví vás šoférovanie? Ak áno, tak po tomto aute rozhodne siahnite. Ak nie, tak by ste mohli tiež - možno vám pripomenie, prečo ste si za volant kedysi sadali s radosťou. Focus v aktuálnej generácii už možno je “starý”, rozhodne však nepatrí do šrotu. Aj po rokoch má čo ponúknuť a je vo forme. Až tak, že v niektorých ohľadoch dokáže zatieniť aj “mladšiu” konkurenciu.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 499 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
6 000/min
Max. krútiaci moment
240 Nm
pri otáčkach
1 600-4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 360 mm
Šírka
1 823 mm
Výška
1 469 mm
Rázvor náprav
2 648 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 325 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 400 kg
Užitočná hmotnosť
575 kg
Celková hmotnosť
1 900 kg
Objem batožinového priestoru
363/1 148 l
Objem palivovej nádrže
55 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
210 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,9 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
7,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,5 l/100 km
Mesto - počas testu
7,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,4 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,7 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
127 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 12 990 €
Základná cena verzie
od 19 190 €
Cena testovaného exemplára
19 985 €

Najnovšie články
Honda HR-V: Po facelifte aj turbobenzín

Hoci európska smernica o novom označení palív začne platiť až o dva mesiace, na niektorých čerpacích staniciach už možno nájsť nové symboly.

Jednotné označenie palív už čoskoro

Ďalšie zo série policajných videí poukazuje nielen na tradičné umelecké výkony vodičov, tentokrát hlavnú úlohu získali aj chodci a cyklisti.

Polícia: Chodci a cyklisti vystrájajú na cestách

Japonské kupé ohuruje svojím futuristickým dizajnom, honosným interiérom, hybridnou technikou i perfektne naladeným podvozkom.

Test Lexus LC500h: Sexsymbol na kolesách

Segment C je v európe naďalej extrémne dôležitý a každý automobilka sa ho snaží mať vyplnený prinajmenšom niekoľkými autami. BMW má medzi kompaktnými...

Test BMW 120d xDrive: Delikátna záležitosť

Bavorský roadster absolvoval predčasný debut, živé zábery odhalili dizajn špičkového modelu M40i. Technické detaily zatiaľ nepoznáme.

BMW Z4: Sériová verzia na fotografiách

Vo svete veteránov či automobilových zberateľov má často vysokú hodnotu aj príslušenstvo k autám. Presne to isté platí aj v tomto prípade, starý prívesný vozík...

Kus Škody 1000 MB za cenu jazdenej Fabie?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×