Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Opel Crossland X: Kašle na segmenty

Zástupca trendovej vlny spája nemecké gény s francúzskymi, navyše stojí kdesi medzi kategóriami SUV a MPV. Ako funguje tento kríženec?
49 27 príspevkov 18.01.2018 / Marek Pokrývka

Najrýchlejšie rastúcim automobilovým segmentom sú aktuálne malé SUV. V donedávna prakticky neexistujúcom kúte trhu začína byť čoraz väčšie dusno, svojich reprezentantov doň totiž prináša stále viac značiek. Výnimkou nie je ani Opel. V rámci svojej trojfázovej ofenzívy modelov nesúcich písmeno X uviedol vlani typ Crossland X, ktorý je výsledkom spolupráce so skupinou PSA.

Opel Crossland X sa nám do rúk dostal v špičkovej verzii 49 fotografií v galérii Opel Crossland X sa nám do rúk dostal v špičkovej verzii Zdroj: Marek Pokrývka

Toto vozidlo vzniklo ešte pred minuloročnou akvizíciou nemeckej značky. Rovnako ako väčší Grandland X využíva pôvodom francúzsku architektúru, namiesto typu 3008 však bol tentokrát zdrojom techniky budúci Peugeot 2008 (a príbuzný Citroën C3 Aircross). Výsledkom je produkt s nejednoznačným zaradením. V portfóliu nahrádza rodinný typ Meriva, napríklad organizácia Euro NCAP ho preto šupla medzi MPV. Vozidlo sa však navonok tvári ako člen trendovej športovo-úžitkovej vlny.

Opel Crossland X: Odhalenie na Slovensku

Ešte pred ženevským debutom sme sa stihli osobne zoznámiť s nemeckou novinkou, na ktorú začne automobilka prijímať objednávky začiatkom apríla.

Ako teda novinku zaškatuľkovať? A môže sa postaviť súperom kategórie B-SUV, proti ktorým formálne stojí? Snažili sme sa to zistiť v teste. Rukami nám prešla úplná špička ponuky, teda model so silnejším naladením naftového motora, manuálnou prevodovkou a vybavením Ultimate.

Dobre maskuje DNA kategórie MPV

Crossland X disponuje viacerými charakteristickými dizajnovými prvkami. Zahŕňa to masku chladiča, dvojitú diódovú „fajku“ v svetlometoch či zaujímavo riešený koncový stĺpik, ktorý pripomína drobný hatchback Adam. Najmä v prípade použitia kontrastnej strechy a dvojfarebných sedemnásťpalcových kolies vyzerá tento kríženec naozaj štýlovo. K tomu prispievajú aj charakteristické tmavé nelakované plasty doplnené striebornými prvkami imitujúcimi ochranné plechy pod nárazníkmi.

Konštruktéri dbali v prvom rade na dobrý vnútorný priestor 49 fotografií v galérii Konštruktéri dbali v prvom rade na dobrý vnútorný priestor Zdroj: Marek Pokrývka

Opel možno na prvý pohľad zaradiť medzi novinky ako je Hyundai Kona, Kia Stonic, Seat Arona či Volkswagen T-Roc, za čo môžu práve detaily navodzujúce dojem terénnych schopností. Odolný vzhľad však zároveň dobre maskuje veľké plechové plochy. Napriek obdobnej celkovej výške je totiž Nemec podstatne bližšie k vozovke než spomínaní konkurenti, svetlosť podvozka je len 124 mm.

Vďaka exteriérovým proporciám poskytuje Crossland X na relatívne malom pôdoryse množstvo priestoru. Dostatok vzduchu obsahuje pozdĺžne i výškovo, problémom nie je ani presklená strecha. Objem limituje akurát menšia šírka. Trojica dospelých vzadu je preto núdzové riešenie, no dvojica sa posadí bez problémov. Na predných miestach je situácia pohodová. Vodič so spolujazdcom môžu mať k dispozícii sedadlá s certifikátom AGR, ktoré sú na danú kategóriu nadpriemerne pohodlné. DNA kategórie MPV cítiť v batožinovom priestore so štandardným objemom slušných 410 l.

Predné sedadlá majú nastaviteľnú dĺžku i bedrovú opierku 49 fotografií v galérii Predné sedadlá majú nastaviteľnú dĺžku i bedrovú opierku Zdroj: Marek Pokrývka

Z dizajnového hľadiska veľmi niet o čom hovoriť, ide o jemne premiešanú zmes známych komponentov. Francúzsky základ takmer vôbec nevidieť. Spoza volantu vyzerá vozidlo zhruba rovnako ako Grandland X či kompaktná Astra, dominantným prvkom je opäť na vodiča natočená konzola s dobrým osempalcovým displejom obohnaným tvarom pripomínajúcim písmeno U.

Svojím vybavením drží Opel krok s dobou. Ponúka totiž niektoré prvky, ktoré v segmente nie sú štandardom. Ide napríklad o polokožené čalúnenie, bezkľúčový systém, parkovaciu kameru či head-up displej. Ide síce o jednoduchšiu verziu s výklopným skleneným štítom, no aj tak to možno oceniť. Na palube testovaného vozidla boli všetky spomínané opcie. Nechýbalo ani bezdrôtové nabíjanie, to však z nejakého dôvodu odmietalo spolupracovať: zapínalo sa len dočasne alebo vôbec.

Interiér vozidla jasne hovorí o príslušnosti k značke Opel 49 fotografií v galérii Interiér vozidla jasne hovorí o príslušnosti k značke Opel Zdroj: Marek Pokrývka

Spracovaním kabína nesklamala. Nechýbajú síce ani tvrdšie plasty zodpovedajúce cenovej kategórii, ale väčšina prítomných dielcov pôsobí dobre. Dojem v našom prípade zlepšoval spomínaný poťah sedadiel. Nepáčila sa nám „autobusová“ lakťová opierka zavadzajúca ručnej brzde a celkovú auru narúšal tiež plechový zvuk zatvárania dverí. No inak v nás zanechal interiér dobré pocity.

Slabinou je naladenie podvozka

Crossland X má viacero verzií techniky, no pod kapotou sa viac-menej striedajú iba dva motory. Benzínový trojvalec s objemom 1,2 litra a štvorvalcový 1,6-litrový turbodiesel. My sme mali k dispozícii silnejšie naladenie druhého menovaného, čo znamená výkon 88 kW (120 k) a krútiaci moment 300 Nm. Rovnaký agregát sme skúšali aj vo väčšom súrodencovi. V ňom však pracovala samočinná prevodovka, teraz bol partnerom pohonnej jednotky šesťstupňová mechanika. Vytknúť jej môžeme nepresnú kulisu s dlhými dráhami. Netrafiť sa v nej nie je problém, jednoznačne tu cítiť francúzsky rukopis.

Kulisa šesťstupňovej manuálnej prevodovky je nepresná 49 fotografií v galérii Kulisa šesťstupňovej manuálnej prevodovky je nepresná Zdroj: Marek Pokrývka

Nemecké vozidlo sa pri úspešnom zamiešaní pákou manuálu dokáže slušne rozhýbať, v čom má prsty pomerne nízka hmotnosť. No dynamikou napriek formálnej pozícii vrcholu ponuky neohúri. Necelých desať sekúnd potrebných na zdolanie stovky je akurát, Opel predvádza príjemnú pružnosť a nestratí sa v mestskej premávke ani pri predbiehaní na vidieckych cestách. Pod záťažou je však jeho motor hlučnejší. Diesel dáva svoj charakter pomerne výrazne najavo, jeho kultivovanosť by mohla byť určite lepšia. Grandland X má tento motor odhlučnený o triedu kvalitnejšie.

Test Opel Grandland X: Auto des Jahres

Výsledok francúzsko-nemeckého manželstva hodnotíme kladne, osloviť môže viac konzervatívnych klientov než koncernový originál 3008.

Oficiálne údaje veštia skúšanej verzii veľkú hospodárnosť, no štvorlitrový priemer je len papierovým snom. K tomuto číslu sme sa nepriblížili ani na vidieku. Dosiahli sme tam rovnaké skóre 4,6 l/100 km ako pri objemnejšom bratovi, v meste však bol Crossland X úspornejší. Rovnú šestku hodnotíme ako dobrý výsledok. Opačná situácia nastala prekvapujúco na diaľnici, kde chcel turbodiesel takmer sedem litrov na sto a príbuzného prekonal o celých osem decilitrov.

Naftový štvorvalec dáva krížencovi príjemnú pružnosť 49 fotografií v galérii Naftový štvorvalec dáva krížencovi príjemnú pružnosť Zdroj: Marek Pokrývka

Dvojicu automobilov značky Opel spája absencia pohonu oboch náprav i podpriemerná svetlá výška, ktorá nenaznačuje ktovieaké ambície mimo spevneného povrchu. V tomto prípade šlo o 124 mm. Je to síce viac než pri bežných hatchbackoch triedy B, ale väčšina skutočných SUV stojí o nezanedbateľné centimetre vyššie. Na rozdiel od typu Grandland X sa navyše jeho menší brat nemôže spoľahnúť ani na systém Grip Control, terén teda skutočne nie je jeho druhým domovom.

Za volantom kríženca sme si trúfli akurát na nejaké poľné trasy, od trýznenia v horších podmienkach sme ho ušetrili. Crossland X je určený na cestu. Napriek tomu na asfalte nepredvádza žiadne zázraky, jazdnými vlastnosťami ho mnohí konkurenti prekonávajú. V zákrutách sa karoséria na mäkkom podvozku výrazne nakláňa. Jednoduchá zadná náprava pritom na nerovnostiach rada poskakuje a vyžaduje korigovanie volantom, na ktorého povely reagujú predné kolesá trochu vágne.

Svetlá výška 124 mm je v kategórii B-SUV podpriemerná 49 fotografií v galérii Svetlá výška 124 mm je v kategórii B-SUV podpriemerná Zdroj: Marek Pokrývka

Šoférsku zábavu tento Opel poskytne len ťažko. Napriek naladeniu pruženia to však nevyvažuje lahodným pohodlím jazdy, minimálne nie v našich podmienkach. S filtrovaním nerovností má často problém. Mnohé dáva posádke pocítiť a pri tých väčších protestuje buchotom. V tomto smere podľa nás Nemec dopláca na použitie francúzskej platformy. Nejde pritom o vinu obutia, aj pri najväčších sedemnástkach majú pneumatiky stále pomerne rozumné profilové číslo 50.

Na dostrel k hranici 27-tisíc eur

Crossland X nesie v tuzemských obchodoch najnižšiu štandardnú cenu 14 140 eur. No podobne ako pri väčšom súrodencovi platí na vozidlo všeobecná zľava, odrátanie čísla 1 800 stavia základnú sumu do konkurencieschopnejšej pozície. Nami skúšaný exemplár však bol úplne opačným koncom ponuky. Bežne sa predáva od 23 690 eur, čo je stále suma bez zarátania príplatkov.

Za parkovaciu kameru si treba priplatiť aj vo verzii Ultimate 49 fotografií v galérii Za parkovaciu kameru si treba priplatiť aj vo verzii Ultimate Zdroj: Marek Pokrývka

Štandardné vybavenie modelu Ultimate je síce slušné, v našom prípade však ešte pribudla presklená strecha, balík obsahujúci predné senzory a parkovaciu kameru, vyhrievanie predných sedadiel, volantu a čelného skla či polokožené sedadlá s certifikátom AGR. Matematika sa zastavila na dostrel k nebezpečnej hranici 27-tisíc. Na auto tejto veľkosti je to veľa a ani suma 25 165 eur po odrátaní spomínaného bonusu nie je práve priaznivá. Početné vybavenie jednoducho niečo stojí.

Napriek nedostatkom môže uspieť

Opel kašle na zaužívané segmenty. Crossland X je naoko zástupca trendovej športovo-úžitkovej vlny, no reálne stojí kdesi medzi kategóriami SUV a MPV a navyše spája nemecké gény s francúzskymi. Ako tento kríženec funguje? V porovnaní s typom Grandland X horšie, na rozdiel od väčšieho brata trochu dopláca na pôvod techniky. Slabinou je najmä naladenie podvozka. V zákrutách sa vozidlo nakláňa, na nerovnostiach poskakuje a do terénu ho veľmi brať netreba. Jeho turbodiesel by mohol byť kultivovanejší. Ponúka však adekvátny výkon a svojím mestským apetítom nás potešil.

Crossland X na francúzsky pôvod techniky trochu dopláca 49 fotografií v galérii Crossland X na francúzsky pôvod techniky trochu dopláca Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek viacerým nedostatkom môže recept na tento crossover uspieť a konkurovať tradičnejšie koncipovaným autám triedy B-SUV. Prináša totiž dnes tak trendový terénny štýl spolu s veľkým priestorom i praktickou stránkou, poteší tiež dobre spracovanou kabínou a veľkým množstvom ponúkaného vybavenia. Absencia pohonu oboch náprav a komplikovanej techniky zasa znamená nižšiu hmotnosť a zároveň kúpnu cenu. Teda aspoň v základe. Ako ukazuje testovaný exemplár, v prípade zaškrtnutia množstva dostupných prvkov stúpa suma do nebezpečnej výšky.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 560 cm3
Max. výkon
88 kW/120 k
pri otáčkach
3 500/min
Max. krútiaci moment
300 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 212 mm
Šírka
1 765 mm
Výška
1 605 mm
Rázvor náprav
2 604 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 244 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 319 kg
Užitočná hmotnosť
596 kg
Celková hmotnosť
1 840 kg
Objem batožinového priestoru
410/1 255 l
Objem palivovej nádrže
45 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
187 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
4,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,6 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,0 l/100 km
Mesto - počas testu
6,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
103 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 14 140 €
Základná cena verzie
od 23 690 €
Cena testovaného exemplára
26 965 €

Najnovšie články
Elektrický monopost pripravuje aj Infiniti

Pri príležitosti 50. výročia sovietskej okupácie Československa sme sa pozreli na autá, ktoré nám a našim predkom počas dvoch dekád ušli. Zakázané ovocie...

Jazdenky z čias 1968 až ´89: Zakázané ovocie

Volkswagen zvoláva státisíce Tiguanov a Touranov aktuálnej generácie pre riziko skratu v elektroinštalácii stropného osvetlenia kabíny.

VW zvoláva Tiguany a Tourany

Sedan predávaný na ruskom trhu s logom Renault prichádza v terénne štylizovanej verzii, ktorá disponuje svetlou výškou až 195 milimetrov.

Dacia Logan môže dostať verziu Stepway

Pod kapotu dvojice Giulia a Stelvio začína automobilka montovať modernejšie verzie svojho 2,2-litrového štvorvalca.

Alfa Romeo vylepšuje naftové modely

Ak auto slúži, nepotrebuje zmenu. Presne tejto filozofie sa, zdá sa, držia v ruských automobilkách. Dodávka, ktorá je rovnaká už celých 60 rokov dostala...

Štýlové retro z Ruska: UAZ-452 oslavuje 60-tku

Volkswagenu sa v júli darilo aj vďaka nižším cenám vozidiel. Napriek tomu stále zápasí s prípravami na WLTP, ktoré budú stáť miliardy eur.

VW znížil ceny, jeho predaj rastie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×