Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Polícia chystá štyri veľké zmeny pre vodičov

Polícia plánuje už čoskoro uvoľniť do medzirezortného pripomienkového konania veľké zmeny v zákone o premávke. Niektoré z nich vodičov pravdepodobne príliš nepotešia.
1 236 príspevkov 19.01.2018 / Soňa Zverková

Polícia práve v tomto období pracuje na novele zákona o premávke, ktorá prináša viaceré zmeny. Návrh je momentálne vo vnútrorezortnom pripomienkovom konaní, takže nie je verejne prístupný. V každom prípade menej závažné zmeny by mali nadobudnúť účinnosť na jeseň tohto roka, zhruba v októbri, najväčšie budú platiť od 1. januára 2019, aby polícia mala čas spustiť vzdelávaciu kampaň pre dotknuté skupiny účastníkov cestnej premávky.

Ilustračná snímka

1. Absolútna prednosť chodcov

Azda najzávažnejšou zmenou je plánované posilnenie prednosti chodcov na priechodoch. Vlani sa na našich cestách udialo celkovo 1 159 kolízií s chodcami, z čoho 428 sa stalo na priechodoch alebo v ich blízkosti a samotní chodci zavinili len 67 z nich. Problém prednosti chodcov je už dlhodobo boľavým miestom a opakovaným terčom kritiky. To je aj jeden z dôvodov, pre ktorý sa zákon mení.

Policajný viceprezident Ľubomír Ábel to označil ako absolútnu prednosť, v praxi však o žiadnu absolútnu prednosť nepôjde. Do ustanovení o rýchlosti jazdy (§ 16) pribudne veta, ktorá vodičovi prikáže prispôsobiť rýchlosť jazdy tak, aby bol schopný zastaviť pred priechodom, ak naň vstúpi chodec. Týka sa to teda nielen situácie, keď chodec už vstupuje na priechod, ale aj prípadov, keď sa zjavne chystá vstúpiť na priechod. V praxi to znamená, že vodič bude musieť sledovať aj chodcov, ktorí sa blížia k priechodu a spomaliť tak, aby včas dokázal zastaviť a zabrániť kolízii s chodcom.

Fakty o tom, čo vodiči z áut v noci skutočne vidia

V súčasnosti sa čoraz častejšie objavuje slovné spojenie „neviditeľný chodec“. Tma, dážď a tmavé oblečenie je nočnou morou každého vodiča. A pritom obyčajný kus plastu s reflexnou úpravou za pár eur...

Na druhej strane ale zostávajú zachované povinnosti chodcov, najmä povinnosť brať do úvahy vzdialenosť a rýchlosť prichádzajúcich vozidiel, a to aj na priechodoch. Za určitých okolností totiž vodič síce výrazne spomalí, no ani pomalá jazda nemusí zabrániť zrážke, napríklad, na zasneženej vozovke alebo jednoducho preto, že v noci chodca v tmavom oblečení skrátka neuvidí. Rovnako polícia nechce podporiť chodcov v myslení ich vlastnej nezraniteľnosti, nakoľko obidve strany sa musia prispôsobiť rastúcej intenzite premávky.

Zaujímalo nás, či polícia plánuje práve kvôli chodcom využiť pohyblivý spomaľovací prah, ktorý je v spojení s radarom. Ako náhle radar nameria vyššiu rýchlosť vozidla, prah sa zasunie niekoľko centimetrov do vozovky. Práve túto novinku chcú podľa českých médií zaviesť v Branišovciach neďaleko Brna. Hoci Ábel pripúšťa, že podobné technické zariadenia síce môžu byť účinné a prinútiť vodičov jazdiť v blízkosti priechodov alebo škôl pomalšie, môžu mať na bezpečnosť aj presne opačný dosah, a to vo forme zvýšenia nehodovosti. Navyše inštalácia a kúpa tohto zariadenia je v kompetencii správcu komunikácie, ktorým je z hľadiska priechodov zväčša obec.

2. Núdzový jazdný pruh

Ďalšou zmenou, ktorou sa naša polícia nechala inšpirovať v zahraničí, je núdzový jazdný pruh. Kým ešte donedávna sa podobné zmeny u nás neplánovali, tentokrát príde povinnosť aj sem. V princípe ide o povinnosť vodičov v kolóne na dvoj- a viacpruhových komunikáciách uvoľniť stred vozovky tak, aby umožnili prejazd záchranných vozidiel, čiže sanitiek, hasičov a polície.

Na dvojpruhových komunikáciách sú pravidlá jasné: vozidlá v pravom pruhu sa natlačia čo najviac k pravému okraju vozovky, vozidlá v ľavom pruhu k ľavému okraju. Na troj- a viacpruhových komunikáciách sa vo väčšine krajín, napríklad, v Rakúsku, vozidlá v pravom a strednom pruhu tlačia k pravému okraju vozovky, v ľavom pruhu k ľavému. Jedinou výnimkou je Česko, kde platí opačné garde: ľavý a stredný pruh uhýbajú doľava, pravý pruh doprava. U nás bude platiť rakúsky model, avšak na rozdiel od rakúskej legislatívy, na Slovensku budú môcť využiť aj časti vozovky, ktoré za normálnych okolností nesmú použiť, napríklad, „vyšrafované“ ostrovčeky vyznačené vodorovným značením alebo krajnice.

Pozor na núdzový jazdný pruh v cudzine

Pri jazde do zahraničia počítajte v niektorých krajinách s povinnosťou vytvoriť núdzový jazdný pruh pre záchranné zložky. Táto povinnosť platí nezávisle od príčiny vzniku kolóny.

3. Reštrikcie pre mladých vodičov

Ďalšou zmenou budú oveľa prísnejšie pravidlá pre mladých vodičov, ktoré sú v mnohých krajinách bežné. Hoci Ábel neuviedol konkrétne údaje, akým spôsobom sa pravidlá budú sprísňovať, je veľmi pravdepodobné, že podľa vzoru európskych krajín pôjde o niekoľkoročné skúšobné obdobie spojené so sprísnením sankcií v prípade nehôd či alkoholu za volantom. Niet divu, polícia a médiá opakovane informujú o tragických nehodách, ktoré zavinili práve mladí vodiči.

Za posledných päť rokov tvorili 17- až 24-roční vodiči len osem percent z celkového počtu vlastníkov vodičského oprávnenia, na smrteľných nehodách sa podieľali až 19 percentami. Inými slovami, takmer každú piatu smrteľnú nehodu zavinili práve mladí vodiči. A v 21 percentách prípadov bol v hre aj alkohol. Vodiči vo veku od 18 do 24 rokov vlani zavinili celkovo 1 899 nehôd, čiže približne každú siedmu. Alkohol bol príčinou 321 nehôd, čiže takmer každej šiestej. V kombinácii s tendenciou preceňovať sa a vysokou rýchlosťou ide o smrtiaci koktail.

Máte čerstvý vodičák? Pozor na tieto chyby!

Mladí neskúsení vodiči patria z hľadiska nehodovosti medzi najrizikovejšie skupiny. Nedostatok skúseností často vynahradzujú preceňovaním svojich schopností a rizikovou jazdou.

4. Ďalšie zmeny

Novela obsahuje aj ďalšie zmeny, napríklad, lepšie sprístupnenie elektronických služieb pri zmenách v evidencii či zníženie minimálneho veku pre vodičské skupiny C a D. Polícia zároveň chce umožniť predchádzanie kamiónov na diaľniciach a rýchlostných komunikáciách, avšak iba v nočných hodinách, čiže od 22. hodiny v noci do štvrtej hodiny ráno.


Najnovšie články
Polícia: Chodci a cyklisti vystrájajú na cestách

Japonské kupé ohuruje svojím futuristickým dizajnom, honosným interiérom, hybridnou technikou i perfektne naladeným podvozkom.

Test Lexus LC500h: Sexsymbol na kolesách

Segment C je v európe naďalej extrémne dôležitý a každý automobilka sa ho snaží mať vyplnený prinajmenšom niekoľkými autami. BMW má medzi kompaktnými...

Test BMW 120d xDrive: Delikátna záležitosť

Bavorský roadster absolvoval predčasný debut, živé zábery odhalili dizajn špičkového modelu M40i. Technické detaily zatiaľ nepoznáme.

BMW Z4: Sériová verzia na fotografiách

Vo svete veteránov či automobilových zberateľov má často vysokú hodnotu aj príslušenstvo k autám. Presne to isté platí aj v tomto prípade, starý prívesný vozík...

Kus Škody 1000 MB za cenu jazdenej Fabie?

Česko vráti prepravcom niekoľko miliónov z mýta, nakoľko majú nárok na nezanedbateľnú zľavu.

Česká vláda vráti kamionistom milióny

Redakčnej skúške sme podrobili dve verzie nového japonského SUV, ktoré ponúka výhradne 1,5-litrový benzínový turbomotor.

Test Mitsubishi Eclipse Cross: Ktoré zvoliť?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×