Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Opel Grandland X: Benzín mu pristane

Benzínový trojvalec prekonáva turbodiesel svojím elánom, no horšie zvláda plné zaťaženie a dosahuje citeľne vyššiu spotrebu.
42 45 príspevkov 03.02.2018 / Marek Pokrývka

Vlaňajšiemu predaju značky Opel francúzskej skupine PSA predchádzala úzka spolupráca dvojice veľkých automobiliek, z ktorej doposiaľ vzišli dve SUV. Obe sme preverili v domácich podmienkach. Len nedávno prešiel našimi rukami Crossland X, o niečo skôr sme testovali Grandland X. K väčšiemu vozidlu sme sa po krátkom čase vrátili z dôvodu odlišnej motorizácie.

Opel Grandland X sme si skúsili s 1,2-litrovým benzínom 42 fotografií v galérii Opel Grandland X sme si skúsili s 1,2-litrovým benzínom Zdroj: Marek Pokrývka

Našou prvou skúškou prešiel naftový model, ktorý mal pod kapotou 1,6-litrový štvorvalec s výkonom 88 kW (120 k) doplnený šesťstupňovou samočinnou prevodovkou. Ide o pohonný reťazec viac-menej kompletne prevzatý z darcu orgánov. Peugeot 3008 bol zdrojom techniky aj pri benzínovej alternatíve, ktorou je 1,2-litrový turbomotor s tromi valcami. Práve s ním sme sa bližšie zoznámili.

Test Opel Grandland X: Auto des Jahres

Výsledok francúzsko-nemeckého manželstva hodnotíme kladne, osloviť môže viac konzervatívnych klientov než koncernový originál 3008.

Do rúk sa nám dostal opäť model Innovation, tentokrát však v červenej farbe doplnenej béžovým čalúnením kombinujúcim kožu s prešívaným textilom. Okrem toho sa vyznačoval aj trochu inou skladbou príplatkových prvkov. Spomedzi nich musíme spomenúť bezdrôtovú nabíjačku, ktorá sa nachádza v lakťovej opierke. S jej funkčnosťou sme mali už po niekoľkýkrát ťažkosti. Bezproblémový bol naopak motor, ktorý dobre poznáme z francúzskeho súrodenca.

Pružný charakter reaguje na záťaž

Opel Grandland X dostal ako jedinú zážihovú verziu trojvalec s objemom 1,2 litra dosahujúci najvyšší výkon 96 kW (130 k). V našom prípade bol jeho partnerom šesťstupňový automat. Táto kombinácia dynamicky prekvapí: na papieri jej síce stovka trvá priemerný čas 10,9 sekundy, no subjektívne sa zdá byť proces rýchlejší. Môže za to živý a príjemne pružný charakter francúzskeho agregátu.

Prepĺňaný francúzsky trojvalec vie svojím elánom prekvapiť 42 fotografií v galérii Prepĺňaný francúzsky trojvalec vie svojím elánom prekvapiť Zdroj: Marek Pokrývka

Pod plynom motor prejavuje svoj počet piestov, pri bežnej jazde sa však ktovieako výrazne neozýva. V bežných podmienkach má tichšiu melódiu než nafta. Karta sa trochu obracia pri porcii kilogramov, ktorá dáva benzínovému agregátu zabrať viac než vznetovej alternatíve. Pri plnom zaťažení je elán vozidla značne obmedzený. Ak plánujete denne voziť dospelú štvor- či päťčlennú posádku s plným kufrom, turbodiesel bude lepšia voľba, no priemerný vodič jazdiaci v takomto obsadení len výnimočne podľa nás skôr ocení elán trojvalca pri prázdnejšom aute.

V neprospech benzínu „nečakane“ hovorí spotreba pohonných hmôt. Napriek menšiemu objemu i počtu valcov v porovnaní s naftou si vypýta citeľne viac paliva vo všetkých režimoch, pričom najväčší rozdiel sme dosiahli na vidieku. S výsledkom 6,4 l/100 km šlo o takmer dva litre. O niečo menší odstup sme zaznamenali v meste, kde chcel zážihový motor rovných osem. Na diaľnici si pýtal o pollitra menej. Nejde o tragické čísla, ale ani žiaden zázrak hospodárnosti v réžii downsizingu.

Nižšia hmotnosť zážihového modelu prospela podvozku 42 fotografií v galérii Nižšia hmotnosť zážihového modelu prospela podvozku Zdroj: Marek Pokrývka

V predchádzajúcej skúške sme vyzdvihovali naladenia podvozka, ktoré je v porovnaní s francúzskym príbuzným mäkšie a pre každodenné používanie príjemnejšie. Aktuálne rande tento dojem ešte podčiarklo. Na poháňanej náprave totiž sedelo o 60 kilogramov menej, čo prospelo ochote vrhať sa do zákrut. Okrem toho sa nám predná os zdala byť dôslednejšia v tlmení nerovností.

Voľba benzínu ušetrí 1 800 eur

Grandland X sa stále drží na vrchnej strane magickej 20-tisícovej hranice, no ide len o štandardnú cenníkovú čiastku. Na vozidlo totiž naďalej platí všeobecný dvojtisícový bonus. Nami skúšaný variant štandardne stojí 25 190 eur a po zarátaní príplatkov šlo o 30 890 eur. Uvádzaná zľava však cenu dostáva naspäť do teritória cifier začínajúcich sa číslovkou dva.

Navigačný systém nemá úroveň Innovation v štandarde 42 fotografií v galérii Navigačný systém nemá úroveň Innovation v štandarde Zdroj: Marek Pokrývka

Zoznam extra prvkov obsahoval v našom prípade panoramatickú strechu, balík Innovation zahŕňajúci LED svetlomety spolu s navigáciou a ďalšími detailmi či systém IntelliGrip. Tieto opcie si však možno zvoliť bez ohľadu na motor. Voľba benzínu ušetrí rozpočtu 1 800 eur, ktoré sa pri zohľadnení spotreby a odlišnej ceny palív vrátia zhruba po 60-tisíc kilometroch. To nie je tak veľa.

Zážihový motor vyhráva len tesne

Grandland X nás v druhom teste utvrdil v tom, že prerod francúzskeho SUV na nemecké sa podaril dobre. Opel prichádza s konzervatívnejším štýlom zvnútra i navonok a mäkším podvozkom. S predtým skúšaným dieselom je slušný, no benzín mu podľa nás pristane viac. Dôvodov je pritom niekoľko. V prospech trojvalca hovorí jeho živý charakter, tichšia melódia, naladenia podvozka i kúpna cena.

V tejto verzii poteší Grandland X svojou pružnosťou 42 fotografií v galérii V tejto verzii poteší Grandland X svojou pružnosťou Zdroj: Marek Pokrývka

Finančný rozdiel však nie je nijak tragický a vzhľadom na spotrebu pohonných hmôt stojí za zváženie, či neuprednostniť naftu. Tá totiž vstupnú investíciu nevracia dlho. Navyše víťazí tým, ako sa dokáže vyrovnať s plne obsadeným autom. Pri väčšine vodičov je táto situácia však výnimočná. Preto by sme spomedzi dvoch pohonných jednotiek uprednostnili benzínový motor, aj keď vyhráva len tesne. K celkovému charakteru tohto mestského SUV sa hodí o niečo viac.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R3
Zdvihový objem
1 199 cm3
Max. výkon
96 kW/130 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
230 Nm
pri otáčkach
1 750/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 477 mm
Šírka
1 856 mm
Výška
1 609 mm
Rázvor náprav
2 675 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 295 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 365 kg
Užitočná hmotnosť
665 kg
Celková hmotnosť
1 960 kg
Objem batožinového priestoru
514/1 652 l
Objem palivovej nádrže
53 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
188 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,3 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,2 l/100 km
Mesto - počas testu
8,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,4 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
120 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 20 290 €
Základná cena verzie
od 25 190 €
Cena testovaného exemplára
30 890 €

Najnovšie články
Elektrický monopost pripravuje aj Infiniti

Pri príležitosti 50. výročia sovietskej okupácie Československa sme sa pozreli na autá, ktoré nám a našim predkom počas dvoch dekád ušli. Zakázané ovocie...

Jazdenky z čias 1968 až ´89: Zakázané ovocie

Volkswagen zvoláva státisíce Tiguanov a Touranov aktuálnej generácie pre riziko skratu v elektroinštalácii stropného osvetlenia kabíny.

VW zvoláva Tiguany a Tourany

Sedan predávaný na ruskom trhu s logom Renault prichádza v terénne štylizovanej verzii, ktorá disponuje svetlou výškou až 195 milimetrov.

Dacia Logan môže dostať verziu Stepway

Pod kapotu dvojice Giulia a Stelvio začína automobilka montovať modernejšie verzie svojho 2,2-litrového štvorvalca.

Alfa Romeo vylepšuje naftové modely

Ak auto slúži, nepotrebuje zmenu. Presne tejto filozofie sa, zdá sa, držia v ruských automobilkách. Dodávka, ktorá je rovnaká už celých 60 rokov dostala...

Štýlové retro z Ruska: UAZ-452 oslavuje 60-tku

Volkswagenu sa v júli darilo aj vďaka nižším cenám vozidiel. Napriek tomu stále zápasí s prípravami na WLTP, ktoré budú stáť miliardy eur.

VW znížil ceny, jeho predaj rastie
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×