Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Clubman JCW: Tri písmená dokonalosti

VIDEO
Clubman má vznešený ostrovný rodokmeň, v prvom teste sa však ukázalo, že ide o vozidlo kompromisov. Zvládne okorenená verzia napraviť mínusky, ktoré sme modelu udelili v minulosti? Ba čo viac, dokáže sa vyrovnať lacnejším hot-hatchom?
63 4 príspevky 05.02.2018 / Filip Kadlečík

V prvom teste si MINI Clubman od nás neodniesol to najlepšie hodnotenie. Je pravda, že tento automobil má množstvo pozitívnych stránok, no veľký nárast rozmerov neprišiel úplne zadarmo. Objavili sme aj kompromisy, ktoré britskej značke úplne nesvedčia.

Predná časť je v podstate kompletne odlišná, iná je čelná maska, nárazník, ba dokonca i dlhá a široká kapota 63 fotografií v galérii Predná časť je v podstate kompletne odlišná, iná je čelná maska, nárazník, ba dokonca i dlhá a široká kapota Zdroj: Filip Kadlečík

V porovnaní so štandardnými produktmi štýlového výrobcu má bežný Clubman citeľne horšie jazdné vlastnosti. Mohutnejšie proporcie ukrojili z jeho agility a v záujme zvýšenia komfortu posádky známy “motokárový” podvozok zďaleka nie je tak presvedčivý, ako by ste si želali. Kompakt jazdí stále nadpriemerne, no od MINI by ste jednoducho čakali viac.

To isté sa o bežnej verzii dá povedať aj z hľadiska imidžu. Clubman je akýsi nemastný-neslaný, z radu síce vytŕča, no podľa mnohých za to môže skôr jeho zvláštna karoséria, než šarm či krása. MINI nám však chcelo dokázať, že aj toto auto dokáže byť nefalšovaným zástupcom značky. Ako dobre sa tejto úlohy zhostí Clubman s prívlastkom JCW?

Nevýrazný imidž? Nehrozí!

Predchádzajúcemu testovaciemu exempláru tohto modelu sme vyčítali umiernený dizajn a absenciu výraznejšej charizmy či svojského imidžu. Išlo o vozidlo lakované do tmavej hnedo-bordovej metalízy na “obyčajných” ráfikoch kolies, ktorému akoby chýbal nápad či akýkoľvek prvok, ktorý by ho oživil.

Dvojica výfukových koncoviek sa vie postarať o veľký rámus 63 fotografií v galérii Dvojica výfukových koncoviek sa vie postarať o veľký rámus Zdroj: Filip Kadlečík

Takýto žalostný stav však v prípade balíka JCW rozhodne nehrozí. Všetko sa začína netradičnou bielou farbou, ktorá má jemný akcent hnedej a vďaka tomu do istej miery pripomína kapučíno. Aby toho nebolo málo, lak tohto Clubmana od záplavy iných vozidiel ďalej odlišujú výrazné čevené polepy, ktoré sú pre okorenené varianty britských “motokár” typické.

Veľké brzdové strmene sa skrývajú pod 19 63 fotografií v galérii Veľké brzdové strmene sa skrývajú pod 19" ráfikmi určenými špeciálne pre JCW Zdroj: Filip Kadlečík

Samotný lak síce je výrazný, zďaleka však nie je tým najdôležitejším, čo exteriérový balík JCW ponúka. Prepracovaná je aj predná maska spolu s výrazným nárazníkom, zmien sa však dočkal aj ten zadný. Vo vyhotovení John Cooper Works hostí dvojicu širokých výfukových koncoviek, z ktorých ostrý dvojliter vypúšťa nádherný zvuk. Efektné ráfiky zabalené do pneumatík s rozmerom 225/35 R19 autu na imidži taktiež rozhodne neuberajú.

Drobné zásahy v kabíne

V porovnaní s bežným Clubmanom sú v tomto prípade zmeny v kabíne pomerne nenápadné. Obrovský dizajnová obroda exteriéru sa sem nepreniesla a popravde to ani nebolo potrebné. MINI interiéry robiť vie a napriek tomu, že tieto autá tak na prvý pohľad nevyzerajú, ich kabína je spravidla veľmi komfortná a pohodlná.

Interiér sa od bežnej verzie extrémne neodlišuje, zmeny reprezentujú najmä odlišné materiály či športovejšie doplnky 63 fotografií v galérii Interiér sa od bežnej verzie extrémne neodlišuje, zmeny reprezentujú najmä odlišné materiály či športovejšie doplnky Zdroj: Filip Kadlečík

Clubman John Cooper Works to dokazuje a bez problémov dosvedčuje, že interiér rýchleho kompaktu nemusí byť prehnane športový. Dôležité je, že volant tu padne do ruky vynikajúco, sedadlá telu poskytujú dostatočnú oporu a všetky ovládacie prvky máte pekne po ruke.

Briti pritom nezabudli ani na moderné čačky - bežné ambientné podsvietenie je tu rozšírené o farebný pás, ktorým je obohnaný displej infotainmentu. Ten v rôznych situáciach zmení rôznymi farbami a okrem iného slúži ako indikátor hlasitosti či vzdialenosti predmetov pri tesnom parkovaní.

Mini Clubman JCW 63 fotografií v galérii Mini Clubman JCW Zdroj: Filip Kadlečík

Škoda, že head-up displej tu ešte nie je premietaný priamo na čelné sklo, BMW už túto technológiu vo svojich modeloch bežne využíva, MINI si však na ňu zjavne ešte musí počkať. Inak je JCW na dobrej technologickej úrovni a nič mu nechýba ani pri zvýšených nárokoch.

Test MINI Clubman: Vyrástlo na kompakt

Šesťdverový unikát z Oxfordu je najuniverzálnejším produktom britskej značky. Minca má však aj druhú stranu.

Pozitívom tejto verzie je aj fakt, že pomerne praktickému Clubmanovi nijak neuberá z jeho rodinných daností. Štyria pasažieri sa do neho zmestia bez akýchkoľvek problémov, dokonca budú cestovať veľmi pohodlne. Zadné sedadlá sú totiž tvarované pomerne výrazne a komfortne. To všetko však ide na úkor piateho člena posádky, ktorý bude sedieť na vyvýšenom stredovom “tuneli”. Ak plánujete často voziť troch dospelých vzadu, Clubman pre vás nebude ideálnou voľbou.

Štýlové delené dvere batožinového priestoru majú jednu veľkú nevýhodu - takmer vždy treba otvárať obidve 63 fotografií v galérii Štýlové delené dvere batožinového priestoru majú jednu veľkú nevýhodu - takmer vždy treba otvárať obidve Zdroj: Filip Kadlečík

Ich batožinu však hatchback pojme bez problémov. Po plató ponúka kapacitu kufra na úrovni 360 l, reálne sa však z neho dá využiť omnoho viac litrov. Tvar jeho karosérie totiž necháva niekoľko desiatok centimetrov nad samotným batožinovým priestorom. Po sklopení sedadiel vzniká takmer rovná plocha s objemom 1 250 litrov.

S úsmevom na perách

Pri predchádzajúcom hodnotení bežného Clubmana sme za negatívum považovali ochudobnené jazdné vlastnosti, tu však o ničom takom nemôže byť ani reč. Špeciálne nastavený podvozok je príjemné tuhý a tvrdý, nič však pritom netlačí do extrému. Bežnej jazdy s ním sa nemusíte báť ani na 19” kolesách s nízkym profilom, prekvapivo dobre dokáže odfiltrovať aj výraznejšie nerovnosti.

Ostrý dvojliter je charakteristický nielen dunivým prejavom, ale aj výrazným odfukovaním a pískaním turbodúchadla 63 fotografií v galérii Ostrý dvojliter je charakteristický nielen dunivým prejavom, ale aj výrazným odfukovaním a pískaním turbodúchadla Zdroj: Filip Kadlečík

Auto však doslova ožíva pri dynamickej jazde po okresných cestách. Vďaka pohonu všetkých kolies mu pritom nevadí ani špinavší povrch s podmienkami, ktoré z hľadiska trakcie nie sú úplne dokonalé. Výdatnú pomoc zadných kolies je v zákrutách cítiť a z času na čas ju oceníte aj keď si Clubman pri rýchlom prejazde “vyhodí z kopýtka” a naznačí jemný pretáčavý šmyk.

Vodič, aj menej skúsený, však má aj v takejto situácii ešte stále všetko pod kontrolou. Kompaktný hatchback v edícii John Cooper Works je totiž k jazdeckým chybám tolerantný a navyše, mnohé priamo eliminuje svojim zábavným charakterom a bezprostredným riadením i podvozkom, ktoré vás neustále dopuje informáciami o vašej aktuálnej situácii.

Osemstupňový automat je starý známy aj z iných modelov značky, ani tentokrát mu príliš nie je čo vyčítať 63 fotografií v galérii Osemstupňový automat je starý známy aj z iných modelov značky, ani tentokrát mu príliš nie je čo vyčítať Zdroj: Filip Kadlečík

Vzhľadom na hmotnosť a “nízky” výkon rozhodne nejde o dokonalý kompakt, ktorý by to na okruhu natrel kompletne celej konkurencii. Absolútne však vyniká v množstve endorfínov, ktoré sa po jazde s ním vylučujú do krvného obehu šoféra. Je hravý, bezprostredný a uletený presne tým správnym spôsobom, ktorý od MINI očakávate.

MINI Clubman JCW roztáča všetky kolesá

Šesťdverový kompakt prichádza v kabáte, ktorý evokuje súrodenca. Pod jeho prednou kapotou pracuje známy dvojliter s výkonom 170 kW (231 k).

Na JCW-čku sa nám páčilo aj to, že bolo nadpriemerne bezpečné. Nepatrí totiž ku kompaktom, ktorých hranice by ste na bežných cestách a v rámci zákonných limitov nenašli, resp. by vám v nižšej rýchlosti nesprostredkovali také množstvo adrenalínu. Motokára je jednoducho späť a vy ju nevyhnutne nemusíte hnať do trojciferného tempa. Jej vrtkosť i agilitu si užijete aj pri rýchlosti 90 km/h.

Priestor na zadných sedadlách je obstojný, pohodlne sa sem ale zmestia len dve dospelé osoby 63 fotografií v galérii Priestor na zadných sedadlách je obstojný, pohodlne sa sem ale zmestia len dve dospelé osoby Zdroj: Filip Kadlečík

Vtedy sa ideálne dýcha aj 2,0 litrovému agregátu ladenému na 170 kW (231 k) a 350 Nm. V porovnaní s ostrou konkurenciou už z hľadiska výkonu nepatrí k tomu najlepšiemu, čo je na trhu dostupné, v rámci zákonných noriem je však agresívny viac než dosť. Aj preto si myslíme, že Clubmana JCW sa nemusí báť ani šofér, ktorý v rukách ešte podobne výkonné automobily nemal. V podstate sa na ňom totiž jazdí veľmi príjemne a s úsmevom na perách.

Kanonáda

Z pohľadu jazdných vlastností, tabuľkových časov či akýchkoľvek pretekov ide o úplnú zbytočnosť, ostrý a nezameniteľný zvuk je však jedným z faktorov, ktoré Clubman JCW robia výnimočným. Bude to znieť ako reklamný slogan, adrenalín v krvi vám však zdvihne každé jedno preradenie vynikajúceho športového osemstupňového automatu tohto automobilu.

V nižšom spektre otáčok je motor ešte pomerne nenápadný a príjemne bublavý. Vyššie už začína dostávať ostrý zvuk výrazne podporovaný pískaním turba a pri zmene prevodu pod plynom do výfukov vypustí dunivú ranu. Ešte krajší rámus sa z neho valí pri podraďovaní, kedy ladené koncovky vypúšťajú doslova nespútanú kanonádu. Škoda plýtvať slovami na to, čo toto auto dokáže. Presvedčiť sa o tom môžete na vlastné uši na priloženom videu.

Spotrebu ani neriešte

Pri väčšine automobilov sa špeciálne venujeme aj spotrebe, tu to však vôbec nie je natoľko dôležité. Príčinou nie je len športový charakter Clubmana JCW, ale najmä jeho krásny zvuk. Ten je tak návykový, že automobil budete chcieť držať pod tlakom a v otáčkach aj keď to nebude potrebné. Samozrejmosťou bude aj množstvo zbytočných podradení za účelom vypustenia menšej kanonády z ladených koncoviek. V takom prípade treba rátať, že apetít paliva pod 10,0 l/100 km neklesne.

Test Hyundai i30 N: Najlepší Nováčik?

Nová divízia kórejskej značky štartuje veľkolepo, jej prvý sériový produkt sa smelo môže rovnať s ostrieľanými nabrúsenými hatchbackmi.

Ak sa však vodič správa rozumne, dokáže to reflektovať aj spotreba jeho auta a to isté platí aj pre toto MINI. V meste si vystačí s 8,4 l/100 km, na diaľnici mu pri decentnej práci s plynom stačí 6,9 l/100 km a na vidieku z nádrže každých 100 kilometrov ubudne približne 5,6 litra. V kombinovanom cykle teda toto MINI dokáže jazdiť aj za 7,0 l/100 km. Radi by sme však videli šoféra, ktorý by toto auto bol ochotný držať na uzde kvôli “pár litrom” benzínu.

Tri písmená dokonalosti

Za variant John Cooper Works sa pripláca a nedá sa povedať, že by išlo o malú čiastku. Základnou cenovkou 36 500 eur prekonáva veľkú časť konkurencie z kategórie hot-hatchov. Ak navyše chcete rovnako auto, aké sme testovali my, treba si prichystať 49 247 eur. To rozhodne nie je málo, MINI však za to ponúka nekonečnú zábavu v podobe excelentných jazdných vlastností, príjemného agregátu a geniálneho zvuku motora.

O nevýrazný imidž sa tu báť netreba - Clubman JCW ho má na rozdávanie 63 fotografií v galérii O nevýrazný imidž sa tu báť netreba - Clubman JCW ho má na rozdávanie Zdroj: Filip Kadlečík

Odhliadnuc od vyšších vstupných nákladov pre nás skratka JCW predstavuje tri písmená definujúce dokonalosť v disciplíne zábavy za volantom. Exot nás zaujal priamym riadením, krásne tuhým podvozkom a výnimočne dunivým zvukovým prejavom. Ostrý Clubman rozhodne nie je lacný špás. To, čo od neho očakávate, však splní na sto percent. Máloktoré auto vie na tvári vodiča vyčarovať úsmev s takou ľahkosťou.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 998 cm3
Max. výkon
170 kW/231 k
pri otáčkach
5 000 - 6 000 /min
Max. krútiaci moment
350 Nm
pri otáčkach
1 450 - 4 500 /min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 253 mm
Šírka
1 800 mm
Výška
1 441 mm
Rázvor náprav
2 670 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 490kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 565kg
Užitočná hmotnosť
530 kg
Celková hmotnosť
2 020 kg
Objem batožinového priestoru
360 l/1 250 l
Objem palivovej nádrže
48 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
238 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,3 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
8,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,8 l/100 km
Mesto - počas testu
8,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,6 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
154 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 22 250 €
Základná cena verzie
od 36 200 €
Cena testovaného exemplára
49 247 €

Najnovšie články
Honda HR-V: Po facelifte aj turbobenzín

Hoci európska smernica o novom označení palív začne platiť až o dva mesiace, na niektorých čerpacích staniciach už možno nájsť nové symboly.

Jednotné označenie palív už čoskoro

Ďalšie zo série policajných videí poukazuje nielen na tradičné umelecké výkony vodičov, tentokrát hlavnú úlohu získali aj chodci a cyklisti.

Polícia: Chodci a cyklisti vystrájajú na cestách

Japonské kupé ohuruje svojím futuristickým dizajnom, honosným interiérom, hybridnou technikou i perfektne naladeným podvozkom.

Test Lexus LC500h: Sexsymbol na kolesách

Segment C je v európe naďalej extrémne dôležitý a každý automobilka sa ho snaží mať vyplnený prinajmenšom niekoľkými autami. BMW má medzi kompaktnými...

Test BMW 120d xDrive: Delikátna záležitosť

Bavorský roadster absolvoval predčasný debut, živé zábery odhalili dizajn špičkového modelu M40i. Technické detaily zatiaľ nepoznáme.

BMW Z4: Sériová verzia na fotografiách

Vo svete veteránov či automobilových zberateľov má často vysokú hodnotu aj príslušenstvo k autám. Presne to isté platí aj v tomto prípade, starý prívesný vozík...

Kus Škody 1000 MB za cenu jazdenej Fabie?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×