Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test VW Golf Sportsvan: MPV sa ešte drží

Nemecké rodinné vozidlo vyzerá vďaka faceliftu stále moderne, má lepšie vybavenie a moderný prepĺňaný štvorvalec.
44 13 príspevkov 08.02.2018 / Marek Pokrývka

Súčasná dekáda priniesla veľký vzrast popularity všemožných SUV, ktorých predaje prekvitajú na úkor zástupcov iných segmentov. Asi najväčšiu ranu utŕžili vozidlá známe pod skratkou MPV. Viaceré značky ich zo svojej ponuky kompletne vyradili a nahradili trendovejšími produktmi schopnými rovnako dobre spĺňať požiadavky rodinne založených vodičov.

Volkswagen Golf Sportsvan sme si skúsili s motorom 1.5 TSI 44 fotografií v galérii Volkswagen Golf Sportsvan sme si skúsili s motorom 1.5 TSI Zdroj: Marek Pokrývka

Volkswagen zatiaľ k takémuto radikálnemu kroku nepristúpil, naďalej predáva trio vozidiel upadajúcej kategórie. Najmenšieho člena rodiny menom Golf Sportsvan vlani zmodernizoval. Momentálne prichádzajú omladené exempláre na naše cesty, preto sme jeden z nich podrobili testu. Do rúk sa nám dostal model Highline so slabšou verziou motora 1.5 TSI a manuálnou prevodovkou.

LED svetlá a osempalcový displej

Kompaktný van neprešiel počas minulého roka žiadnou zásadnou revolúciou, ale iba kozmetickým faceliftom. Viaceré úpravy pritom MPV „odkukalo“ od dávnejšie osvieženého hatchbacku. Ide napríklad o pochrómovaný dekor v zadnom nárazníku, ktorý evokuje prítomnosť dvojice veľkých výfukových koncoviek. Je to však len imitácia.

Za pochrómovanými lichobežníkmi reálny výfuk nehľadajte 44 fotografií v galérii Za pochrómovanými lichobežníkmi reálny výfuk nehľadajte Zdroj: Marek Pokrývka

Lesklý kov sa objavil aj v prednej časti vozidla, ktorá má jemne upravené tvary. Jej hlavnou pýchou sú svetlomety. Tie môžu byť kompletne diódové, no ide o príplatkovú opciu. V našom prípade nebola zvolená. Denné LED moduly sú naopak štandardom, rovnako ako celé zadné svetlá. Tieto drobnosti ale možno prehliadnuť. Nebyť výraznej grafiky na boku, testované auto by nebolo ťažké na prvý pohľad zameniť za originál.

Test omladeného VW Golf: Ide o technológie

Golf je “žijúca” legenda, tom niet pochýb. Slúži ako benchmark pre iné automobilky a koncern Volkswagen je od neho bytostne závislý. Je však naozaj taký dobrý, ako sa o ňom hovorí?

Decentný rozsah zmien pokračuje v interiéri, ktorý sa objemovo ani koncepčne nijak nezmenil. Jeho praktický rozmer teda zostal stopercentne zachovaný. Na pomerne skromnom pôdoryse ponúka rodinná odroda typu Golf množstvo miesta pre posádku, ale aj jej batožinu či drobnosti. Vnútorné priestory prešli akurát obligátnou úpravou materiálov.

Centrálnym bodom interiéru je osempalcová obrazovka 44 fotografií v galérii Centrálnym bodom interiéru je osempalcová obrazovka Zdroj: Marek Pokrývka

Najväčšou zmenou je multimediálny systém. Sportsvan síce nedostal digitálny prístrojový panel ako jeho štandardný príbuzný, ale lapač odtlačkov prstov v podobe naleštenej osempalcovej obrazovky áno. Displej môžeme opäť pochváliť za výbornú odozvu na dotyky i zachovanie dua hardvérových ovládačov. Spolu s uvedením modernejšieho infotainmentu sa odohrali aj ďalšie zmeny vybavenia, v ktorom je napríklad adaptívny tempomat štandardom už od strednej úrovne.

Živý štvorvalec s vypínaním piestov

V rámci faceliftu prešla technika viacerými úpravami. Hlavnou bolo uvedenie moderného motora 1.5 TSI, ktorý dostalo MPV Volkswagen v dvoch naladeniach. Popri známej verzii ponúkajúcej 110 kW (150 k) sa v ponuke objavil slabší variant disponujúci maximálnym výkonom 96 kW (130 k). Práve ten sme mali k dispozícii. Montuje sa aj v kombinácii s DSG, ale v našom prípade šlo o manuál.

Prepĺňaný benzínový agregát je plný moderných technológií 44 fotografií v galérii Prepĺňaný benzínový agregát je plný moderných technológií Zdroj: Marek Pokrývka

Podľa papierových parametrov zrýchli rodinný Golf s týmto srdcom na stovku v priebehu 9,6 sekundy, no subjektívne pôsobí rýchlejšie. Prepĺňaný benzínový štvorvalec je príjemne živý. Šesťstupňová prevodovka má síce dlhšie prevody, no vďaka priaznivému priebehu krútiaceho momentu s maximom 200 Nm po nej netreba siahať prehnane často. Agregát sa pekne zbiera od nízkych otáčok.

Kultivovaný turbomotor disponuje okrem iných technológii aj funkciou ACT, teda dočasným vypínaným niektorých piestov. Prácu na polovičný objem prezrádza na displeji palubného počítača. Nebyť tejto signalizácie, mohlo by to vodičovi pokojne uniknúť. Prechod je totiž zvládnutý dobre. Občas ho sprevádza veľmi jemné trhnutie, ktoré pri bežnej jazde nemáte šancu zaregistrovať. Ani akusticky nejde o výrazný rozdiel. Sústredený poslucháč si môže všimnúť aj tlmené dunenie pri používaní dvoch valcov, ale na jeho prehlušenie stačí štandardná hlasitosť rádia.

Nami dosiahnutá spotreba po zabehnutí motora iste klesne 44 fotografií v galérii Nami dosiahnutá spotreba po zabehnutí motora iste klesne Zdroj: Marek Pokrývka

Koľko ušetrí táto funkcia v praxi? Reálne preveriť sme to veľmi nemohli, automobil sme totiž preberali s dvojciferným nájazdom kilometrov. Nami namerané čísla preto časom určite klesnú. V meste vykázal surový motor 1.5 TSI apetít 8,1 l/100 km a mimo neho požadoval priemerne 5,2 litra na sto. Diaľničné presuny sme zakončili so 6,6-litrovým výsledkom.

Podvozok neprešiel počas modernizácie žiadnymi zásadnými úpravami. MPV teda naďalej jazdí výborne, aj keď oproti hatchbacku sa v zákrutách nakláňa o niečo viac. Rovnako však disponuje nadpriemerne dobrým držaním stopy. Spoločným rysom je tiež kvalitné žehlenie nerovností, najmä v prípade rozumného rozmeru kolies. My sme rolovali na šestnástkach.

Netradične skromný zoznam opcií

Aj po omladení štartuje Sportsvan na našom trhu vyššie než klasický Golf, v základnom vyhotovení tesne oblizuje 16-tisícovú priečku. V tejto cene sa predáva model Trendline 1.0 TSI s výkonom 63 kW (85 k) a päťstupňovým manuálom. Testovaný variant Highline doplnený 1,5-litrovým motorom stojí podstatne viac, predáva sa za minimálne 22 580 eur. Za štvorvalec sa nepripláca málo.

Senzory na oboch koncoch karosérie sú štandardom, kamera nie 44 fotografií v galérii Senzory na oboch koncoch karosérie sú štandardom, kamera nie Zdroj: Marek Pokrývka

Cenu nami skúšaného vozidla zvýšili príplatky, no ich zoznam bol netradične skromný. Najdrahšou opciou bola strieborná metalíza za 570 eur. Necelé dve stovky stálo elektrické sklápanie spätných zrkadiel a rovnako funkcia App-Connect zobrazujúca displej mobilného telefónu cez rozhranie MirrorLink. Výsledná suma sa tak dostala na 23 530 eur.

Nevidíme dôvod na jeho odchod

VW Golf Sportsvan zostáva slušnou voľbou pre rodiny, ktoré odmietajú trendové SUV prinášajúce okrem pozitív aj niekoľko nevýhod. Facelift na tom nič nezmenil. Nemecké vozidlo vyzerá vďaka nemu stále moderne a jeho praktický rozmer zostal zachovaný. Disponuje však lepším vybavením na čele s veľkým displejom či adaptívnym tempomatom štandardným od strednej úrovne.

SUV kraľujú trendom, ale kompaktné MPV má stále čo ponúknuť 44 fotografií v galérii SUV kraľujú trendom, ale kompaktné MPV má stále čo ponúknuť Zdroj: Marek Pokrývka

MPV sa teda ešte drží, napriek viacerým SUV v portfóliu značky Volkswagen nevidíme dôvod na jeho odchod. Sportsvan má stále čo ponúknuť. Naďalej jazdí výborne a s motorom 1.5 TSI pôsobí príjemne živo. Moderný prepĺňaný benzín poteší aj svojou kultivovanosťou. Tú si zachováva napriek tomu, že občas pracuje na polovicu objemu. V našom prípade sa pre surovosť auta efekt na spotrebe neprejavil. No nepochybujeme, že časom pôjdu čísla dole a vyvážia príplatok za štvorvalec.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 498 cm3
Max. výkon
96 kW/130 k
pri otáčkach
5 000-6 000/min
Max. krútiaci moment
200 Nm
pri otáčkach
1 400-4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 351 mm
Šírka
1 807 mm
Výška
1 613 mm
Rázvor náprav
2 670 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 310 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 385 kg
Užitočná hmotnosť
590 kg
Celková hmotnosť
1 900 kg
Objem batožinového priestoru
590/1 520 l
Objem palivovej nádrže
50 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
202 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,6 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,1 l/100 km
Mesto - počas testu
8,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,2 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
116 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 15 990 €
Základná cena verzie
od 22 580 €
Cena testovaného exemplára
23 530 €

Najnovšie články
VW znížil ceny, jeho predaj rastie

Ekonomická neistota a geopolitické napätie, ktoré vyvolávajú najmä USA, vedú k dlhej sérii poklesov cien ropy. To síce nepomôže krajinám odkázaným na ropu, no...

Benzín a nafta: Prinesie koniec prázdnin úľavu?

Po spoplatnení jázd nákladných áut po všetkých cestách spolkové ministerstvo dopravy nepredpokladá, že dôjde k výraznejšiemu zaťaženiu ciest nižšej kategórie...

Obchádzanie nemeckého mýta sa nevypláca

Nielen superšporty môžu byť silné a rýchle. Firma HGP-turbo vytvorila extrémny VW Multivan, jeho parametre posunula na doteraz nevídanú úroveň.

Dodávka s výkonom 700 koní? Špeciálny Multivan

Český Senát schválil vládnu novelu zákona o podmienkach prevádzky vozidiel na pozemných komunikáciách, ktorá od 1. októbra 2018 výrazne sprísňuje sankcie...

Česko pritvrdilo v boji proti stáčaniu kilometrov

Svetoznámy tuner naordinoval osemvalcu prídavnú riadiacu jednotku, no svoju pozornosť sústredil najmä na karosériu terénnej legendy.

Brabus šľachtí Mercedes-Benz G500

Na internete sa objavilo sedem kvalitných záberov, ktoré zachytávajú exteriér, kabínu i motor špičkovej verzie M40i.

Prvé oficiálne fotky nového BMW Z4
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×