Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

EÚ poriadne pritvrdí kontroly emisií

Európsky parlament poriadne pritvrdil v otázke testovania emisií vozidiel. Brusel dostane ďalšie právomoci, okrem iného bude môcť nariadiť stiahnutie áut z celej EÚ. V hre sú aj tvrdé finančné sankcie a odškodnenie motoristov.
2 príspevky 20.04.2018 / TASR

Európsky parlament (EP) vo štvrtok schválil legislatívu na posilnenie dohľadu EÚ nad systémom typového schvaľovania vozidiel s cieľom zaistiť jednotné a efektívne uplatňovanie platných predpisov v celej Únii.

Nové nariadenie upravuje postup typového schvaľovania nových automobilov v EÚ a ich následných kontrol. Definuje povinnosti vnútroštátnych orgánov typového schvaľovania, staníc technickej a emisnej kontroly a orgánov dohľadu nad trhom s cieľom posilniť ich nezávislosť a zabrániť vzniku konfliktu záujmov.

Europoslanci sa zhodli na tom, že každý členský štát EÚ bude musieť každoročne vykonať minimálny počet skúšok automobilov - skontrolované musí byť aspoň jedno vozidlo na každých 40 000 áut prihlásených do evidencie v danom členskom štáte v predchádzajúcom roku. Minimálne 20 percent týchto skúšok sa musí týkať aj emisií.

Skúšky a kontroly vozidiel s cieľom overiť dodržiavanie predpisov bude môcť vykonať aj Európska komisia, ktorá bude mať právomoc udeliť výrobcom automobilov administratívne pokuty až do výšky 30 000 eur za každé nevyhovujúce vozidlo. Komisia bude mať aj právomoc nariadiť stiahnutie vozidiel v celej Únii.

Nová legislatíva zavádza nový režim testovania vozidiel, ktorý by mal zaručiť, že schválené vozidlo počas svojho životného cyklu neprekročí emisné limity. Poskytovatelia služieb technickej kontroly budú v tejto súvislosti pravidelne kontrolovaní nezávislými audítormi.

Dieselgate: Slováci sa môžu pripojiť k žalobe

Slovenskí motoristi sa môžu pripojiť k celoeurópskej výzve, ktorej cieľom je hromadná žaloba pre manipuláciu s riadiacim softvérom dieselových vozidiel. Doteraz túto možnosť využilo len 700 Slovákov.

Majiteľom automobilov, ktorí budú nútení nechať si vozidlo po výzve výrobcu opraviť, náklady s tým spojené uhradí výrobca. Výrobcovia budú zároveň povinní poskytnúť prístup k relevantným informáciám nevyhnutným na vykonanie akejkoľvek opravy vozidla aj nezávislým autoservisom, aby si majitelia automobilov mohli vybrať, u koho a za akú cenu si nechajú vozidlo opraviť.

Spravodajca uznesenia, britský poslanec Daniel Dalton v správe pre médiá uviedol, že ide o jasnú celoeurópsku odpoveď na škandál dieselgate. "Nová legislatíva zvýši bezpečnosť a environmentálnu šetrnosť automobilov a v kombinácii s testovaním emisií v skutočných jazdných podmienkach zaistí, že škandál dieselgate sa v budúcnosti nebude opakovať," spresnil Dalton.

Nariadenie EP ešte musí formálne odobriť aj Rada ministrov EÚ. Nové pravidlá by mali nadobudnúť účinnosť 1. septembra 2020.

(TASR)


Najnovšie články
Vlečenie auta: Pozor na nečakané nástrahy

Nové berlíske letisko BER je pre rad problémov nevyužité. Keďže Volkswagen zaostáva s prípravami na WLTP, využije zatiaľ voľné letiskové plochy a parkoviská.

VW parkuje tisíce áut na letisku

Obchodné spory, ktoré vyvolávajú USA, vedú k obavám ropných trhov a zosunu cien ropy. To by mohlo už čoskoro znamenať prestávku v zdražovaní palív.

Benzín a nafta: Koniec stúpania cien je blízko

Porsche plánuje za tri roky ušetriť šesť miliárd eur a v najbližšom období sa mieni zamerať na vývoj elektromobilov.

Porsche chce ušetriť šesť miliárd eur

Taliansky superšport nemusí byť iba Lamborghini či Ferrari. Vlastný model má totiž aj karosárska firma Italdesign. Jeden z piatich exemplárov je momentálne...

Unikátne Zerouno si hľadá nového majiteľa

Slovensko má čo zahraničným investorom ponúknuť, no podľa ZAP automobilkám môže prekážať chýbajúce prepojenie medzi západom a východom krajiny.

ZAP: Automobilkám vadia chýbajúce diaľnice

Superšport s dizajnom evokujúcim slávneho predchodcu má mať upravený desaťvalec s objemom 5,6 litra a výkon minimálne 650 koní.

Ares Panther: Ožijú vyklápacie svetlá?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×