Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Častá chyba šoférov: Podceňujú pneumatiky

Mnohí motoristi pri výbere ojazdených pneumatík prihliadajú len na vizuálnu stránku a hĺbku dezénu. Často však zabúdajú na jeden kritický faktor: vek pneumatiky.
2 24.04.2018 / Redakcia AUTO BILD

Pneumatiky sú pre bezpečnosť vozidla a jeho posádky kľúčové. Darmo máte v aute najmodernejšie technológie, ak zanedbáte pneumatiky. Je potrebné si uvedomiť, že všetky aktívne aj pasívne bezpečnostné systémy spočívajú na štyroch plochách veľkosti mužskej dlane. Môžete byť vynikajúci vodič a mať najmodernejšie auto, no bez správnych pneumatík môžete mať problém.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Continental

Z čisto právneho hľadiska nemajú pneumatiky dátum spotreby a teoreticky sa môžu používať donekonečna, respektíve do bodu, keď sa dostanú na zákonom stanovenú minimálnu hĺbku profilu. Pre letné pneumatiky je zákonné minimum 1,6 mm, pre zimné 3 mm. Continental pre zachovanie maximálnej bezpečnosti odporúča u letných pneumatík od hĺbky dezénu pod 3 mm veľkú obozretnosť pri jazdení, a to najmä pri brzdení na mokrom povrchu.

Lenže je tu ešte jeden faktor, ktorý významne ovplyvňuje vlastnosti pneumatiky: vek. Výrobcovia si pochopiteľne uvedomujú, že pneumatiky nie sú pečivo a nejaký čas trvá, kým sa dostanú k motoristovi. Podľa spoločnosti Continental sa preto do zmesí pridávajú antiretardačné a antioxidačné činidlá, ktoré pneumatiku udržujú „čerstvú“ relatívne dlhý čas.

Správny tlak: Zničia sa vám pneumatiky rýchlo?

Správny tlak v pneumatikách je často podceňovanou, no veľmi dôležitou súčasťou bezpečnej jazdy. Podhustená či prehustená pneumatika sa rýchlejšie opotrebúva a priamo ovplyvňuje jazdné vlastnosti...

Samozrejme za predpokladu, že sa dodržiavajú zásady správneho skladovania. Vtedy si pneumatika zachová rovnaké vlastnosti ako nová päť rokov od výroby. Pneumatiky začínajú najviac starnúť obutím na vozidlo, keď má na ne najväčší vplyv ich používanie, zmeny teplôt a slnečné svetlo. Pokiaľ má vodič pneumatiky staršie ako 10 rokov od výroby, výrobcovia odporúčajú kúpiť nové, nakoľko ich vlastnosti už nie sú optimálne.

Pozor na pneumatiky z druhej ruky

Mnohí motoristi v snahe ušetriť kupujú pneumatiky z druhej ruky. Vzhľadom na bezpečnosť to však môže byť riskantné. A to aj vtedy, ak jazdené plášte vyzerajú nepoškodené a v dobrom stave a majú aj dostatočnú hĺbku dezénu.

Dátum výroby pneumatiky určuje kód DOT. Táto konkrétna bola vyrobená v 3. týždni roka 2014 2 fotografie v galérii Dátum výroby pneumatiky určuje kód DOT. Táto konkrétna bola vyrobená v 3. týždni roka 2014 Zdroj: Soňa Zverková

Viete, kde nájdete dátum výroby pneumatiky? Na bočnici pneumatiky sa nachádza kód obvykle začínajúci písmenami DOT a jeho súčasťou je štvormiestne číslo orámované oválom. Prvé dve číslice označujú kalendárny týždeň, druhé dve rok. Napríklad, kombinácia 4310 znamená, že pneumatika bola vyrobená v 43. týždni roka 2010. Pokiaľ kód obsahuje len tri číslice a namiesto štvrtej je malý trojuholník, ide o pneumatiku z 90. rokov. A ak trojuholník úplne chýba, tak ide o vykopávku z 80. rokov. Takéto plášte nepatria na cestu, ale do servisu, ktorý je zo zákona povinný zabezpečiť ich ekologickú likvidáciu.


Najnovšie články
Vlečenie auta: Pozor na nečakané nástrahy

Nové berlíske letisko BER je pre rad problémov nevyužité. Keďže Volkswagen zaostáva s prípravami na WLTP, využije zatiaľ voľné letiskové plochy a parkoviská.

VW parkuje tisíce áut na letisku

Obchodné spory, ktoré vyvolávajú USA, vedú k obavám ropných trhov a zosunu cien ropy. To by mohlo už čoskoro znamenať prestávku v zdražovaní palív.

Benzín a nafta: Koniec stúpania cien je blízko

Porsche plánuje za tri roky ušetriť šesť miliárd eur a v najbližšom období sa mieni zamerať na vývoj elektromobilov.

Porsche chce ušetriť šesť miliárd eur

Taliansky superšport nemusí byť iba Lamborghini či Ferrari. Vlastný model má totiž aj karosárska firma Italdesign. Jeden z piatich exemplárov je momentálne...

Unikátne Zerouno si hľadá nového majiteľa

Slovensko má čo zahraničným investorom ponúknuť, no podľa ZAP automobilkám môže prekážať chýbajúce prepojenie medzi západom a východom krajiny.

ZAP: Automobilkám vadia chýbajúce diaľnice

Superšport s dizajnom evokujúcim slávneho predchodcu má mať upravený desaťvalec s objemom 5,6 litra a výkon minimálne 650 koní.

Ares Panther: Ožijú vyklápacie svetlá?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×