Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Znečistený vzduch: Kde v Európe je to najhoršie?

Britská organizácia The Eco Experts sa pozrela na kvalitu ovzdušia v Európe z pohľadu zamorenia motoristami. Kto na starom kontinente je na tom najhoršie? Prekvapivé výsledky vedú nebezpečne blízko k Slovensku.
2 25 príspevkov 20.04.2018 / Filip Kadlečík

The Eco Experts je britská spoločnosť, ktorá sa zaoberá ochranou životného prostredia a ekológiou. V rámci svojej práce teraz zverejnila prehľad európskych krajín podľa toho, ktorá z nich má najtoxickejšie automobily. Finálne poradie ovplyvňuje priemerný vek vozového parku, zaznamenané znečistenie vzduchu či podiel alternatívnych a fosílnych palív medzi vozidlami danej krajiny.

Platí, že červené štáty sú ohrozené najviac, obyvatelia zelených sa zasa môžu tešiť z najčistejšieho ovzdušia 2 fotografie v galérii Platí, že červené štáty sú ohrozené najviac, obyvatelia zelených sa zasa môžu tešiť z najčistejšieho ovzdušia Zdroj: The Eco Experts

Je prekvapivým zistením, že na špici nelichotivého rebríčka sa nachádzajú až dve krajiny, s ktorými Slovensko zdieľa hranicu. Najtoxickejšie vozidlá na starom kontinente totiž podľa The Eco Experts majú motoristi v Českej Republike. Priemerný vek tamojších automobilov dosahuje 14,5 roka a podieľ alternatívnych palív na celkovej premávke len 0,7 %. Druhú priečku obsadili Poliaci, tí síce majú 15,5 % automobilov spaľujúcich alternatívne palivo, no ich autá sú priemerne staré až 17,2 roka.

Presné štatistiky pre Slovensko firma nezverejnila, no celkovo sme obsadili piatu priečku - taktiež sa teda nemáme čím chváliť. Na druhú stranu, hanbiť sa nemusí napríklad Švédsko či Fínsko, ktoré spolu kraľujú rebríčku. Briti zároveň s publikovaním navrhli aj niekoľko riešení, ktoré by mohli pľúca európanov odľahčiť.

Dieselové motory to už dlhšie majú nahnuté, Londýn však z obmedzení nevyníma ani tie benzínové 2 fotografie v galérii Dieselové motory to už dlhšie majú nahnuté, Londýn však z obmedzení nevyníma ani tie benzínové Zdroj: Filip Kadlečík

Nehovoria o tvrdom zákaze dieselových agregátov, ale skôr o akomsi eko-mýte alebo eko-dani. Londýn pred krátkym časom zaviedol poplatok 10 libier (11,43 eur), ktorý musí zaplatiť každý vodič automobilu so zážihovým alebo vznetovým agregátom vyrobeným pred rokom 2006, ak chce vstúpiť do centra mesta.

Zákaz vjazdu dieselov: Zoznam rizikových áut

V Nemecku akútne hrozia zákazy vjazdu starších dieselov, ktoré spĺňajú emisné normy Euro 1 až 5, hoci väčšina miest sa tomu chce vyhnúť. Ponúkame zoznam vyše 10 000 ohrozených modelov.

Takáto iniciatíva sa možno na prvý pohľad nezdá byť dôležitá, no kvôli znečistenému vzduchu v Európe ročne predčasne zomrie 500 000 ľudí a ďalších 6,5 milióna má problémy spojené s dýchacími cestami. Samozrejme, my zastávame názor, že premávka rozhodne nie je jediným škodcom, ale v mnohých prípadoch práve ju pociťujeme najviac a bezprostredne. V mestách sa totiž koncentrujú desaťtisíce automobilov na relatívne malom priestore a či už chceme alebo nie, každý z nich zo svojho výfuku “niečo” vypúšťa a obyvatelia “to” často vdychujú.


Najnovšie články
Vlečenie auta: Pozor na nečakané nástrahy

Nové berlíske letisko BER je pre rad problémov nevyužité. Keďže Volkswagen zaostáva s prípravami na WLTP, využije zatiaľ voľné letiskové plochy a parkoviská.

VW parkuje tisíce áut na letisku

Obchodné spory, ktoré vyvolávajú USA, vedú k obavám ropných trhov a zosunu cien ropy. To by mohlo už čoskoro znamenať prestávku v zdražovaní palív.

Benzín a nafta: Koniec stúpania cien je blízko

Porsche plánuje za tri roky ušetriť šesť miliárd eur a v najbližšom období sa mieni zamerať na vývoj elektromobilov.

Porsche chce ušetriť šesť miliárd eur

Taliansky superšport nemusí byť iba Lamborghini či Ferrari. Vlastný model má totiž aj karosárska firma Italdesign. Jeden z piatich exemplárov je momentálne...

Unikátne Zerouno si hľadá nového majiteľa

Slovensko má čo zahraničným investorom ponúknuť, no podľa ZAP automobilkám môže prekážať chýbajúce prepojenie medzi západom a východom krajiny.

ZAP: Automobilkám vadia chýbajúce diaľnice

Superšport s dizajnom evokujúcim slávneho predchodcu má mať upravený desaťvalec s objemom 5,6 litra a výkon minimálne 650 koní.

Ares Panther: Ožijú vyklápacie svetlá?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×