Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Korózia: Ako ovplyvňuje bezpečnosť auta?

VIDEO
Dve vozidlá z minulej dekády absolvovali frontálnu kolíziu i bočný náraz, hodnotené boli na základe dobových štandardov Euro NCAP. Podľa odborníkov stúpla vinou skorodovaných dielcov šanca na úmrtie pasažierov japonského modelu o 20 percent.
1 34 príspevkov 21.04.2018 / Marek Pokrývka

Nárazové testy sú už dlhé roky štandardnou súčasťou automobilového priemyslu. Nákladnú procedúru musia povinne absolvovať všetky novinky pri svojom uvedení, no ako by sa s ňou popasovali po rokoch? Túto otázku si položila nezisková švédska organizácia Villaägarnas Riksförbund. Spolu s lokálnou poisťovňou Folksam spáchala niekoľko zaujímavých skúšok, v ktorých sa pozrela na staršie modely namiesto súčasných.

Švédska spoločnosť otestovala dve autá vo veku 10-15 rokov

Severania skúmali dve vozidlá z minulej dekády. Nešlo teda o žiadnych veteránov, ale stroje bežne predávané v bazároch. Pri pokuse absolvovali frontálnu kolíziu s čiastočným prekrytím v rýchlosti 64 km/h i bočný náraz tempom 50 km/h. V oboch prípadoch boli prekážky deformovateľné. Autá boli hodnotené na základe dobových štandardov Euro NCAP, keďže dnešné kritériá sú omnoho prísnejšie a kladú veľký dôraz na elektronických asistentov.

Hlavným cieľom testov bolo preskúmať vplyv korózie, ktorá nie je na jazdených vozidlách ničím nezvyčajným. Mnohými vodičmi býva považovaná len za kozmetický problém. No nie je to vôbec pravda, dielce karosérie napadnuté touto "kovovou rakovinou" môžu zásadne zmeniť jej pevnosť i správanie sa pri prípadnej havárii. Ako v skutočnosti ovplyvňuje hrdza bezpečnosť auta? To ukazujú zábery zo skúšok.

Prvým pánom na holenie bola Mazda6 prvej generácie dostupná na európskych trhoch v rokoch 2003 až 2008. Náraz spredu pri nej odhalil zásadný problém: sedadlo vodiča nezostalo na svojom mieste a následkom deformovania podlahy pod ním si figurína udrela temeno hlavy o B-stĺpik. To by mohlo mať teoreticky fatálne následky. Namiesto svojich pôvodných štyroch hviezdičiek a 26 bodov dostala Mazda vinou skorodovaných dielcov iba tri puntíky a 18 bodov. Podľa odborníkov stúpla šanca na úmrtie pasažierov japonského modelu o 20 percent, čo nie je zanedbateľné číslo.

Podstatne lepšie dopadol v teste Volkswagen Golf, ktorý pochádzal z piateho vydania predávaného v takmer identickom období. Ten získal aj po rokoch štyri hviezdy. Pôvodne mal päť, reálny rozdiel v bodoch je však minimálny: 33 verzus 32. Nemec sa teda s následkami starnutia vyrovnal podstatne lepšie než Japonec patriaci pod automobilku známu horšou ochranou proti korózii.

Volvo XC90: Najbezpečnejšie auto sveta?

Od roku 2002 sa v britských obchodoch predalo viac než 50-tisíc exemplárov severského SUV, no v žiadnom nezahynul jediný pasažier.

Príslušnosť k značke však v žiadnom prípade nemožno brať ako nejaké pravidlo, hrdzavejúce autá nájdeme medzi rôznymi výrobcami. Tento problém pritom evidentne netreba vôbec podceňovať. Pri skorodovaných plechoch to nie je len o vizuálnej stránke auta, ale môže ísť o život. Dodatočne chrániť staršie modely pred hrdzou by preto mala byť samozrejmosť.


Najnovšie články
Vlečenie auta: Pozor na nečakané nástrahy

Nové berlíske letisko BER je pre rad problémov nevyužité. Keďže Volkswagen zaostáva s prípravami na WLTP, využije zatiaľ voľné letiskové plochy a parkoviská.

VW parkuje tisíce áut na letisku

Obchodné spory, ktoré vyvolávajú USA, vedú k obavám ropných trhov a zosunu cien ropy. To by mohlo už čoskoro znamenať prestávku v zdražovaní palív.

Benzín a nafta: Koniec stúpania cien je blízko

Porsche plánuje za tri roky ušetriť šesť miliárd eur a v najbližšom období sa mieni zamerať na vývoj elektromobilov.

Porsche chce ušetriť šesť miliárd eur

Taliansky superšport nemusí byť iba Lamborghini či Ferrari. Vlastný model má totiž aj karosárska firma Italdesign. Jeden z piatich exemplárov je momentálne...

Unikátne Zerouno si hľadá nového majiteľa

Slovensko má čo zahraničným investorom ponúknuť, no podľa ZAP automobilkám môže prekážať chýbajúce prepojenie medzi západom a východom krajiny.

ZAP: Automobilkám vadia chýbajúce diaľnice

Superšport s dizajnom evokujúcim slávneho predchodcu má mať upravený desaťvalec s objemom 5,6 litra a výkon minimálne 650 koní.

Ares Panther: Ožijú vyklápacie svetlá?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×