Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test BMW 640d GT: Komplexná plastika

Luxusný bavorský liftback opeknel a schudol, opticky i v skutočnosti. S naftovým šesťvalcom a vzduchovým podvozkom ide o ideál na dlhé cesty.
55 22 príspevkov 21.04.2018 / Marek Pokrývka

Koncom minulej dekády spustili mníchovskí dizajnéri revolúciu v segmente SUV, vďaka ich produktu menom X6 začala byť veľkou témou klesajúca strecha. Ovocie úspechu žne BMW dodnes. Obdobný recept sa snažilo použiť pri tvorbe modelu Gran Turismo spadajúceho pod rad päť, malo ísť o alternatívu ku klasickým limuzínam. V tomto prípade sa však hviezdny úspech nedostavil.

BMW prevelilo väčšie Gran Turismo z radu päť do radu šesť 55 fotografií v galérii BMW prevelilo väčšie Gran Turismo z radu päť do radu šesť Zdroj: Marek Pokrývka

Veľký liftback mnohí odmietali pre jeho vzhľad. Problémom bola hrbatá silueta, ktorú nedokázal zachrániť ani polčasový facelift. Dizajn bol hlavným problémom auta. Z racionálneho hľadiska malo čo ponúknuť, vďaka podvozku sedmičky bolo veľmi priestranné a zároveň komfortné. No nepresvedčivé predajné čísla donútili Bavorov upraviť svoj pôvodný postup.

Veľké bavorské GT mení svoje zaradenie

Gran Turismo bude odteraz spadať pod rad šesť. Mníchov upravil jeho proporcie, dĺžkou sa takmer doťahuje na vlajkovú sedmičku.

GT nakoniec prežilo a dostalo svoju druhú generáciu, ale namiesto päťky sa formálne zaradilo pod rad šesť. Okrem toho prešlo výraznou plastickou operáciou. Už oficiálne fotografie naznačili, že úprava kontroverzných tvarov sa celkom podarila. A čo ostatné aspekty? Odpoveď sme hľadali v teste, ktorému sme podrobili bohato vybavenú verziu 640d.

Vyzerá podstatne štíhlejšie než predchodca

Napriek hierarchickému posunu smerom nahor sa základný recept na Gran Turismo nezmenil. Opäť stojí na podvozku vlajkovej lode, s ktorou ho spája rázvor 3 070 milimetrov. Oproti originálu je ale karoséria o 87 mm dlhšia a 19 mm nižšia. Popri streche výrazne klesla aj vrchná časť kufra, predtým bola netradične vysoko. Kritizované proporcie sa teda zmenili. Drobné výsuvné krídlo zostalo, opäť ho možno ovládať aj manuálne.

Hrbatá silueta mníchovského auta je z veľkej časti minulosťou 55 fotografií v galérii Hrbatá silueta mníchovského auta je z veľkej časti minulosťou Zdroj: Marek Pokrývka

Množstvo jednoliateho plechu zmenšili aj trojrozmerné zadné svetlá, odvetrávané predné blatníky a v prípade balíka M Sport aj agresívnejšie tvarované nárazníky. Ďalším bodom v zmene imidžu boli dravé diódové svetlomety. Svojím tvarom pripomínajú rad 7 a vyzerajú lepšie než trochu amorfné „rybie oči“ pôvodného gé-téčka. Vďaka všetkým zásahom vyzerá novinka podstatne štíhlejšie než predchodca. Vizuálna ťažkopádnosť Bavora sa z veľkej časti vytratila, oproti klasickým sedanom a trendovým štvor- či päťdverovým kupé však stále pôsobí trochu zavalito.

Odľahčenie nezostalo len optickou ilúziou, skutočne k nemu došlo. Hmotnosť vozidla sa v niektorých verziách znížila až o 150 kilogramov. Môže za to najmä väčšie použitie hliníka, ktoré umožnilo obmedzenie masy pri simultánnom nafúknutí rozmerov. To zasa prinieslo viac priestoru. Už v minulosti v tomto smere liftback exceloval, teraz je to ešte o štipku lepšie.

Batožinový priestor má vyše 600 litrov a veľký vstupný otvor 55 fotografií v galérii Batožinový priestor má vyše 600 litrov a veľký vstupný otvor Zdroj: Marek Pokrývka

Trojica chlapov môže mať vzadu problém so šírkou, no inak zvládne GT prakticky všetko. Svojim pasažierom poskytuje obrovskú porciu miesta najmä v pozdĺžnom smere. Aj na výšku je to veľmi slušné, klesajúca strecha môže vzadu robiť problém akurát dlháňom. Batožinový priestor medzigeneračne narástol. Pod veľkými piatymi dverami a prekvapujúco lacno pôsobiacim krytom sa skrýva 610 dobre prístupných litrov, ktoré možno rozšíriť zložením sedadiel. Objem vtedy dosahuje až 1 800 l. Operadlá idú nadol klasicky, prídavná priečka rozdeľujúca priestor pre pasažierov a batožinu celkom zmizla.

Tichý luxusný interiér s vyšším posedom

Absenciu netradičného izolačného prvku použitého v predchodcovi vôbec necítiť. Interiér zostal nadpriemerne tichý, zásadnejšie nepočuť pohonnú jednotku, podvozok ani aerodynamické ruchy. Hladinou vnútorného hluku sa môže snáď rovnať aj s vlajkovou loďou BMW. Problémom pritom nie sú ani elegantné dvere s bezrámovými oknami, ktoré sú dedičstvom od predchodcu. Tie zadné však už nemajú delené sklo s pevnou časťou.

Sedadlá sú ukotvené o niečo vyššie než pri bežných sedanoch 55 fotografií v galérii Sedadlá sú ukotvené o niečo vyššie než pri bežných sedanoch Zdroj: Marek Pokrývka

S pôvodným nositeľom štítka Gran Turismo spája novinku aj vyšší posed než je v tradičných limuzínach. Vďaka tomu je nastupovanie a vystupovanie trochu pohodlnejšie. Z tohto hľadiska ide o ideál pre ľudí s obmedzenými možnosťami pohybu, ktorí ale nechcú mohutné SUV.

Test BMW X3: Naozaj je to len trojka?

Bavorská novinka prerastá formát kompaktného SUV, do vyšších sfér zabŕda okrem rozmerov aj množstvom vybavenia či svojimi cenami.

Odhliadnuc od spomínaných základných rysov je interiér kompletne nový. S predchodcom nemá spoločné zhola nič, no s inými súčasnými produktmi BMW ho toho spája mnoho. Znalci aktuálneho portfólia značky sa v gé-téčku budú cítiť ako doma. Sedadlá, digitálny prístrojový panel, športový volant, centrálny tunel, to všetko sme už kdesi videli. Akurát je to upratané do mierne iných tvarov.

Bavor využíva v interiéri veľa dobre známych komponentov 55 fotografií v galérii Bavor využíva v interiéri veľa dobre známych komponentov Zdroj: Marek Pokrývka

Styčným bodom s aktuálnou päťkou alebo sedmičkou je bohaté vybavenie, či už ide o systém iDrive disponujúci početnými on-line funkciami, množstvo bezpečnostných prvkov alebo fajnovosti ako nočné videnie. Samozrejmosťou je špičková kvalita. Z použitých materiálov a ich vyhotovenia sme mali výborné dojmy, palubný luxus si nezaslúži žiadne šomranie.

Diesel má sily na rozdávanie, spotreba poteší

S hierarchickým postupom lifbacku súvisí aj upravená škála motorov. Modely označené nižším číslom ako 30 v nej nenájdete, napriek tomu nemožno hovoriť o výsostne šesťvalcovej ponuke. Benzínový základ 30i má totiž pod kapotou dvojliter. My sme preverili verziu 40d xDrive, čo znamená silný trojlitrový turbodiesel poháňajúci všetky kolesá. Medzikusom je známa osemstupňová skriňa ZF.

K naftovému trojlitru nemáme absolútne žiadne výhrady 55 fotografií v galérii K naftovému trojlitru nemáme absolútne žiadne výhrady Zdroj: Marek Pokrývka

V tomto vyhotovení dosahuje agregát maximálny výkon 235 kW (320 k), čo je o kozmetických sedem koní viac než pri predchodcovi so štítkom 535d. Výraznejší rast zaznamenal krútiaci moment s maximom položeným na úrovni 680 Nm. Táto porcia nemá s približne dvojtonovým vozidlom veľa práce, šprint na kilečko je podľa oficiálnych údajov vecou 5,3 sekundy. Subjektívne dojmy to potvrdzujú. Naftový agregát má sily na rozdávanie a hutne ťahá v širokom rozmedzí otáčok. Okrem toho neurazí ani svojou šesťvalcovou melódiou.

V perfektnom dojme z pohonu hrá dôležitú úlohu automat, ktorý sme už chválili mnohokrát. Naďalej patrí na absolútnu špičku samočinných prevodoviek. Výborne reaguje prakticky vo všetkých jazdných situáciách, pričom vďaka ôsmim stupňom umožňuje ísť po autostráde tuzemským legálnym maximom s motorom prevaľujúcim sa pod hranicou 1 600 otáčok za minútu.

Šesťvalec dosahuje naozaj úctyhodné špičkové parametre 55 fotografií v galérii Šesťvalec dosahuje naozaj úctyhodné špičkové parametre Zdroj: Marek Pokrývka

Vďaka tomuto nastaveniu diaľničná spotreba šesťvalca poteší, s ohľadom na dve tony hmotnosti a vyše tristo koní môže niekoho až šokovať. Napriek zimným pneumatikám sme jazdili za 6,5 litra na 100 kilometrov! Na okresných cestách klesol apetít o ďalšie tri decilitre, akurát v meste bol diesel smädnejší. Nameraný priemer 8,7 l/100 km je však na takéto auto plne akceptovateľný.

Komfort znesie porovnanie s vlajkovou loďou

Už svojím anglickým označením Gran Turismo našepkáva, že dlhé cesty budú jeho silnou stránkou. Predchodca tento predpoklad výborne naplnil. Šestka v jeho odkaze pokračuje, najmä pri voľbe kompletného vzduchového pruženia. Štandardne pneumaticky pracuje len zadná os.

Napriek týmto kolesám filtruje GT nerovnosti perfektne 55 fotografií v galérii Napriek týmto kolesám filtruje GT nerovnosti perfektne Zdroj: Marek Pokrývka

Luxusný bavorský liftback sa pohodlím radí na špičku, komfort znesie porovnanie s vlajkovou loďou BMW. Cesty žehlí naozaj perfektne aj na dvadsaťpalcových kolesách. Pri ostrejších nerovnostiach síce dopláca na použitie pneumatík typu runflat, ktoré nedokážu tak dobre absorbovať nárazy, ale nejde o žiaden zásadný problém. Aj s týmto obutím jazdí vozidlo lahodne. Charakter pruženia možno ovplyvňovať vďaka adaptívnym tlmičom, zmena režimu ho upraví očakávaným smerom. V žiadnom móde ale vozidlo nepôsobí príliš mäkko alebo naopak nejako tvrdo a nekomfortne.

Test BMW 750d: Zabudnite na biturbo

Bavorská vlajková loď dostala šesťvalec s kvartetom slimákov, ktorý jej dáva nadpriemernú dynamiku. Racionálny dôvod na jeho kúpu však neexistuje.

Predchodcovi boli často vyčítané jazdné vlastnosti, ktoré celkom nekorešpondovali s heslom bavorskej značky Freude am Fahren (radosť z jazdy). V zákrutách pôsobilo vozidlo ťažkopádne. Nezanedbateľná diéta spolu s technickými úpravami tento hendikep z veľkej časti zmazali, aj keď nie stopercentne. Fyziku jednoducho nejde úplne oklamať.

Podvozok umožňuje vodičovi aj dočasne zväčšiť svetlú výšku 55 fotografií v galérii Podvozok umožňuje vodičovi aj dočasne zväčšiť svetlú výšku Zdroj: Marek Pokrývka

Na zhruba dvojtonové vozidlo je GT príjemne obratné, k čomu prispieva riadenie zadných kolies. Jeho prítomnosť vodič ocení na parkovisku i v zákrutách. Uľahčuje manévrovanie a zároveň dáva BMW schopnosť razantne meniť smer, ktorú mu môže predchodca len závidieť. O nejakej veľkej zábave za volantom však stále hovoriť nemožno. Svoju hmotnosť a vyššie ťažisko auto celkom neskryje. Ak je pre vás jazdný pôžitok dôležitý, lepšou voľbou bude sedan alebo kombík radu 5.

Testovaný exemplár stál vo finále 105 528 eur

Obmedzenú ponuku motorov reflektuje základná cena. Kým päťkovú limuzínu vo verzii 520d kúpite za zhruba päťdesiattisíc, za Gran Turismo s označením 630i chce BMW minimálne 64 400 eur. Pri silnejšom naftovom šesťvalci a pohone xDrive treba rátať s ďalšou desiatkou navyše. Ako to už pri bavorských autách býva, reálna suma sa od tej východiskovej vie poriadne vzdialiť.

Najdrahšou opciou v liftbacku bol balík výbavy M Sport 55 fotografií v galérii Najdrahšou opciou v liftbacku bol balík výbavy M Sport Zdroj: Marek Pokrývka

Nami testovaný exemplár stál vo finále až 105 528 eur, bol totiž natlačený prakticky všetkou dostupnou príplatkovou výbavou. Najväčšou položkou bol balík M Sport stojaci samostatne 5 685 eur. Ďalších päťtisíc priložil balík First Class Upgrade obsahujúci komfortné predné sedadlá s masážou i ventiláciou, čalúnenie palubnej dosky syntetickou kožou, mäkké dovieranie dverí, štvorzónovú klimatizáciu či ozvučenie Harman/Kardon. Vo vybavení okrem toho nechýbalo nočné videnie, panoramatické strešné okno, ovládanie gestami ani spomínané adaptívne vzduchové pruženie.

Odpútal sa od kontroverzného predchodcu

Napriek viacerým výrazným kvalitám nebolo pôvodné Gran Turismo ktovieakým predajným úspechom, za čo mohol najmä jeho dizajn. BMW si však dôvod neslávnych čísel uvedomilo. Luxusný bavorský liftback sa od kontroverzného predchodcu odpútal hierarchickým posunom nahor, okrem toho vďaka presne cieleným úpravám opeknel a taktiež schudol. Opticky i v skutočnosti.

Gran Turismo označené šestkou je na ceste k lepším predajom 55 fotografií v galérii Gran Turismo označené šestkou je na ceste k lepším predajom Zdroj: Marek Pokrývka

Zníženie hmotnosti prinieslo s technickými úpravami zlepšenie jazdných vlastností, aj keď to stále nie je celkom Fruede am Fahren. Bavor exceluje skôr komfortom. S naftovým šesťvalcom a vzduchovým podvozkom ide o ideál na dlhé cesty, motor poskytuje množstvo sily a nepýta si za to veľa paliva. Vďaka výbornému odhlučneniu navyše neruší pasažierov. Interiér je oproti predchodcovi lepšie vybavený, plusom je tiež väčší kufor. Bude takáto komplexná plastika stačiť na výrazné zlepšenie predajov gé-téčka? Uvidíme.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R6
Zdvihový objem
2 993 cm3
Max. výkon
235 kW/320 k
pri otáčkach
4 400/min
Max. krútiaci moment
680 Nm
pri otáčkach
1 750-2 250/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
5 091 mm
Šírka
1 902 mm
Výška
1 540 mm
Rázvor náprav
3 070 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 935 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
2 010 kg
Užitočná hmotnosť
680 kg
Celková hmotnosť
2 615 kg
Objem batožinového priestoru
610/1 800 l
Objem palivovej nádrže
66 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
5,3 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,2 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,5 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,1 l/100 km
Mesto - počas testu
8,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,2 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
161 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 64 440 €
Základná cena verzie
od 74 900 €
Cena testovaného exemplára
105 528 €

Najnovšie články
Vlečenie auta: Pozor na nečakané nástrahy

Nové berlíske letisko BER je pre rad problémov nevyužité. Keďže Volkswagen zaostáva s prípravami na WLTP, využije zatiaľ voľné letiskové plochy a parkoviská.

VW parkuje tisíce áut na letisku

Obchodné spory, ktoré vyvolávajú USA, vedú k obavám ropných trhov a zosunu cien ropy. To by mohlo už čoskoro znamenať prestávku v zdražovaní palív.

Benzín a nafta: Koniec stúpania cien je blízko

Porsche plánuje za tri roky ušetriť šesť miliárd eur a v najbližšom období sa mieni zamerať na vývoj elektromobilov.

Porsche chce ušetriť šesť miliárd eur

Taliansky superšport nemusí byť iba Lamborghini či Ferrari. Vlastný model má totiž aj karosárska firma Italdesign. Jeden z piatich exemplárov je momentálne...

Unikátne Zerouno si hľadá nového majiteľa

Slovensko má čo zahraničným investorom ponúknuť, no podľa ZAP automobilkám môže prekážať chýbajúce prepojenie medzi západom a východom krajiny.

ZAP: Automobilkám vadia chýbajúce diaľnice

Superšport s dizajnom evokujúcim slávneho predchodcu má mať upravený desaťvalec s objemom 5,6 litra a výkon minimálne 650 koní.

Ares Panther: Ožijú vyklápacie svetlá?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×