Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Rolls-Royce Cullinan: Diamant medzi SUV

Najmladší člen britskej aristokratickej rodiny z Goodwoodu síce v mnohom evokuje príbuznú limuzínu Phantom, no prichádza s početnými novinkami.
12 17 príspevkov 12.05.2018 / Marek Pokrývka

V ostatných rokoch podľahlo mánii menom SUV viacero exkluzívnych značiek, menovať môžeme Bentley, Lamborghini či Maserati. Momentálne sa k nim pridáva aj Rolls-Royce. Výrobca stojaci za tými najhonosnejšími štvorkolesovými strojmi predstavil typ Cullinan, o ktorom začal hovoriť pred tromi rokmi krátko po spustení jeho vývoja. Počas ostatných týždňov informovanie zintenzívnil. Vyvrcholilo to premiérou, ktorá veľmi nemala čím prekvapiť.

Cullinan nesie dizajnové prvky typoické pre Rolls-Royce, podobá sa na nový Phantom 12 fotografií v galérii Cullinan nesie dizajnové prvky typoické pre Rolls-Royce, podobá sa na nový Phantom Zdroj: Rolls-Royce

Novinku pokrstenú po najväčšom objavenom diamante histórie Goodwood pôvodne označoval za vozidlo "s vysokou bočnou časťou" alebo "do každého terénu" a až teraz priznal jeho identitu známou skratkou es-ú-vé. Angličan sa stáva najluxusnejším zástupcom populárneho segmentu. Získava titul, na ktorý si doteraz robilo nárok Bentley Bentayga.

Charakteristický štýl v odlišnom balení

Korunný princ športovo-úžitkových automobilov prichádza s konzervatívnym dizajnom, nič iné sme vlastne od britského výrobcu ani nečakali. Cullinan v mnohých rysoch pripomína Phantom. Disponuje hranatými tvarmi karosérie, obdĺžnikovými LED svetlometmi a neodmysliteľným grilom, nad ktorým stojí vysúvateľná soška Spirit of Ecstasy. Aj zadné svetlá majú viac-menej klasický štýl.

Automobil bude naživo masívny - na dĺžku meria viac ako 5,2 metra rázvor výrazne prekračuje hodnota 3 metrov 12 fotografií v galérii Automobil bude naživo masívny - na dĺžku meria viac ako 5,2 metra rázvor výrazne prekračuje hodnota 3 metrov Zdroj: Rolls-Royce

Od príbuznej limuzíny sa SUV odlišuje v prvom rade rozmermi. S celkovou dĺžkou 5 341 mm je výrazne kratšie, napriek tomu prerastá prakticky všetkých súperov dostupných v Európe. To isté platí pre šírku 2 164 mm a výšku 1 835 mm. Úctyhodný je tiež rázvor, ktorý meria 3 295 milimetrov. Pohotovostná hmotnosť luxusného britského obra dosahuje 2 660 kilogramov.

Mohutné proporcie typu Cullinan opticky zvýrazňuje "hrb" v zadnej časti zjemnený veľkým strešným spojlerom. Neodmysliteľným špecifikom auta tejto triedy je väčšia svetlá výška, novinka však má aj vlastný dizajn 22-palcových kolies či nárazníkov. Tie obsahujú strieborné ochranné plechy a vzadu aj výfukové koncovky. Samozrejmosťou sú prepojené kľučky, zadné dvere sa totiž tradične otvárajú proti smeru jazdy.

Nechýba možnosť sklopiť sedadlá

Interiér taktiež prezentuje vzhľad typický pre značku Rolls-Royce. Samozrejmosťou sú špičkové materiály, konkrétne záľahy kovu, dreva a kože. Tá je podľa výrobcu odolná voči vode. Mnohé komponenty prevzal Cullinan od štvordverového súrodenca, to isté platí pre jeho vybavenie. Nechýba head-up displej, nočné videnie, Wi-Fi či sústava kamier. To všetko je zabalené do celku prispôsobeného upraveným rozmerom kabíny a okrem toho sa SUV od fantóma odlišuje aj slušným počtom detailov.

V interiéri nič iné ako nekompromisný luxus a najlepšie materiály očakávať nemožno 12 fotografií v galérii V interiéri nič iné ako nekompromisný luxus a najlepšie materiály očakávať nemožno Zdroj: Rolls-Royce

Aké sú rozdiely? Palubná doska napríklad prišla o presklennú galériu a disponuje dotykovým displejom. Volant má o niečo menší priemer a hrubší veniec. Okrem toho pribudlo aj tlačidlo s nápisom Off-road, ktorého zmysel asi netreba vysvetľovať. Vzadu môže byť podobne ako pri sedanoch trojmiestna "lavica" alebo duo veľkorysejšie dimenzovaných kresiel oddelených pevnou konzolou s chladničkou a miestom na poháre.

Roll-Royce na vlastnej koži: Autá z inej planéty

Britskí aristokrati nás zobrali do nádherného prostredia Vysokých Tatier aby nám ukázali to, čo by od nich laik nikdy nečakal. Geniálne jazdné vlastnosti, ktoré by im mohli závidieť aj autá...

Pri tejto konfigurácii sa za zadnými sedadlami môže nachádzať presklenná priečka, ktorá oddeľuje pasažierov od batožiny. Pre ňu je dostupný objem 560 litrov (resp. 600 po odstránení krytu). V päťmiestnej verzii nechýba ani možnosť sklopenia operadiel a rozšírenia kapacity na 1 930 litrov, čo je jedna z noviniek v rámci rodokmeňa Rolls-Royce. Ďalšími sú elektrické zdvíhanie podlahy umožňujúce vybrať si medzi rovinou alebo schodom či prítomnosť piatych dverí rozdelených na dve časti. Tá spodná dokáže podoprieť dve kožené sedadlá, ktoré sa môžu vysúvať spod dna kufra. Samozrejme, na povel tlačidla. Ide o príplatkovú opciu.

Novinkou je pohon všetkých kolies

Diamant medzi SUV bohato čerpal z typu Phantom nielen dizajnovo, ale aj technicky. Stojí na rovnakej hliníkovej platforme nazvanej Architecture of Luxury. Taktiež využíva identické srdce, teda dvakrát prepĺňaný motor V12 so zdvihovým objemom 6,75 litra. Jeho parametre sa však mierne zmenili. Najvyšší výkon zostal zachovaný na úrovni 420 kW (571 k), ale krútiaci moment vrcholí na úrovni 850 Nm namiesto pôvodnej deväťstovky.

Rolls so sklápacími sedadlami? Áno, je to realita 12 fotografií v galérii Rolls so sklápacími sedadlami? Áno, je to realita Zdroj: Rolls-Royce

Obmedzenie tejto hodnoty podľa všetkého súvisí s pohonom, osemstupňový automat totiž silu prenáša na obe nápravy. Doposiaľ pritom všetky autá Rolls-Royce roztáčali výhradne zadné kolesá. Cullinan vďaka tomu pravdepodobne zvládne šprint na 100 km/h rýchlejšie než príbuzná limuzína, no presný čas nepoznáme. Maximálne tempo je obmedzené na tradičných 250 km/h.

Vďaka systému 4x4, riadeniu zadnej nápravy a svojej svetlej výške má britská novinka zvládnuť podmienky, do ktorých sa doposiaľ žiadne sériové auto z Goodwoodu neodvážilo. Okrem toho sa SUV môže brodiť vodou s hĺbkou až 540 milimetrov. Veľkú rolu v jeho terénnej všestrannosti hrá aj vzduchový podvozok, ktorý je kompletne prepracovaný. Disponuje veľkorysejšie dimenzovanými komponentmi.

Cullinan sa opäť prevádza mimo asfaltu

Na čerstvých záberoch zdoláva luxusný obor popri piesočných dunách aj zasnežené kopce, debut sa odohrá už čoskoro.

Náročnému použitiu mimo asfaltu je prispôsobený aj tým, že v prípade strácania trakcie pritlačí pneumatický okruh problémové koleso prostredníctvom kompresora k zemi. Pri nastupovaní či vystupovaní sa zasa vozidlo prikrčí o 40 mm. Samozrejme, pruženie poskytne pasažierom špičkový komfort, pocit "magického koberca" má priniesť aj mimo asfaltu.

Základná cena zatiaľ nie je známa

V súčasnosti nie je jasné, kedy sa prví zákazníci dočkajú svojho Rollsa vhodného aj do terénu. Cullinan by mal prísť do obchodov niekedy koncom roka, hierarchicky sa zaradí medzi Ghost a Phantom. Od toho sa budú odvíjať jeho ceny. Základ zatiaľ oficiálne známy nie je, no pravdepodobne pôjde o čiastku v rozmedzí 300- až 350-tisíc eur.


Najnovšie články
Vlečenie auta: Pozor na nečakané nástrahy

Nové berlíske letisko BER je pre rad problémov nevyužité. Keďže Volkswagen zaostáva s prípravami na WLTP, využije zatiaľ voľné letiskové plochy a parkoviská.

VW parkuje tisíce áut na letisku

Obchodné spory, ktoré vyvolávajú USA, vedú k obavám ropných trhov a zosunu cien ropy. To by mohlo už čoskoro znamenať prestávku v zdražovaní palív.

Benzín a nafta: Koniec stúpania cien je blízko

Porsche plánuje za tri roky ušetriť šesť miliárd eur a v najbližšom období sa mieni zamerať na vývoj elektromobilov.

Porsche chce ušetriť šesť miliárd eur

Taliansky superšport nemusí byť iba Lamborghini či Ferrari. Vlastný model má totiž aj karosárska firma Italdesign. Jeden z piatich exemplárov je momentálne...

Unikátne Zerouno si hľadá nového majiteľa

Slovensko má čo zahraničným investorom ponúknuť, no podľa ZAP automobilkám môže prekážať chýbajúce prepojenie medzi západom a východom krajiny.

ZAP: Automobilkám vadia chýbajúce diaľnice

Superšport s dizajnom evokujúcim slávneho predchodcu má mať upravený desaťvalec s objemom 5,6 litra a výkon minimálne 650 koní.

Ares Panther: Ožijú vyklápacie svetlá?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×