Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Škoda Karoq: Ako jej sedí 1.5 TSI s DSG?

Škodu Karoq sme už testovali vo vrcholnej špecifikácií s obľúbeným vznetovým agregátom 2.0 TDI. Na rad teraz prišlo nové 1.5 TSI. Ako benzínový štvorvalec autu sadne? Rozumie si dobre s prevodovkou DSG?
50 35 príspevkov 15.05.2018 / Filip Kadlečík

Nie je to tak dávno, čo česká Škoda v ponuke nemala ani jedno športovo-úžitkové vozidlo. Dnes už je všetko inak a okrem Kodiaqu do portfólia pribudol aj Karoq. Navyše sa tieto dve kompaktné SUV môžu tešiť aj na ďalšieho brata, ktorý vzíde zo štúdie Vision X.

Prednej časti Karoqu dominujú delené diódové reflektory 50 fotografií v galérii Prednej časti Karoqu dominujú delené diódové reflektory Zdroj: Filip Kadlečík

Kodiaq sme už testovali vo viacerých konfiguráciách. Zaparkoval u nás silný dvojlitrový turbodiesel, ale i jeho slabšia verzia či pokojný variant s motorom 1.4 TSI. Potom sa nám do rúk dostal Karoq, ktorý svojho väčšieho brata v mnohých ohľadoch zatienil. V tom prípade išlo taktiež o vrcholnú špecifikáciu vybavenú jednotkou 2.0 TDI ladenou na 110 kW (150 k), prevodovkou DSG a pohonom všetkých kolies.

Tentokrát sme sa na zúbok pozreli benzínovej alternatíve už testovaného naftiaku. V dnešnej anti-naftovej dobe sa 1.5 TSI ACT 110 kW (150 k) javí ako výborná alternatíva k vznetovému agregátu. Ako však obstojí v reálnej premávke? Hodí sa k novinke sedemstupňová DSG prevodovka? Odpovede sme hľadali v redakčnom teste.

Stávka na istotu

Opisu dizajnu karosérie či kabíny sme sa detailne venovali v prvom detailnom teste, tentokrát preto spomenieme len niekoľko najdôležitejších faktov. Červený lak podľa nás Karoqu subjektívne sedí menej, než biely, ktorým disponovala dieselová verzia. Červená totiž nenechá vyniknúť jeho krivkám a prelisom, napríklad efektné koncové svetlá tu kvôli nedostatočnému kontrastu vyzerajú byť úplne utopené. Až na tento detail by ste však väčšie dizajnové rozdiely hľadali márne.

Koncové svetlá sú pomerne nevýrazné - biely lak ich tvarovaniu prospel viac 50 fotografií v galérii Koncové svetlá sú pomerne nevýrazné - biely lak ich tvarovaniu prospel viac Zdroj: Filip Kadlečík

V interiéri je situácia odlišná, prvý testovaný Karoq mal kabínu zahalenú do efektnej kombinácie béžovej a sivej farby, tento, čierny, bol o poznanie menej zaujímavý. Na druhú stranu sme však ocenili, že jednotlivé časti interiéru boli odolnejšie voči viditeľnému znečisteniu.

V podstate sa dá povedať, že táto konfigurácia je akousi stávkou na istotu, ktorou nič nepokazíte. Karoq je moderný a príjemný navonok i zvnútra, z davu však rozhodne vytŕčať nebude. Za to sa však odmení praktickejšou kabínou, v ktorej vám srdcový záchvat nespôsobí každá omrvinka na sedačke.

Orientácia na komfort

Krátko po týždni s Karoqom 1.5 TSI ACT sme na testovanie mali k dispozícii Seat Ateca. Hneď po prvých kilometroch v Španielovi nám do oka padol jeden výrazný rozdiel. Seat je orientovaný skôr na dynamickú jazdu a preto je jeho podvozok tuhší. Na druhú stranu, Karoqu sa komfortom nevyrovná. Ten je totiž nastavený prioritne na žehlenie všetkých možných nerovností a je to v ňom cítiť.

Elegantné disky kolies dotvárali konzervatívny vzhľad SUV 50 fotografií v galérii Elegantné disky kolies dotvárali konzervatívny vzhľad SUV Zdroj: Filip Kadlečík

Ak by sme mali podvozok Škody definovať čo najvýstižnejšie, určite by sme za tým účelom siahli po slove “pohoda”. Karoq je totiž naozaj v pohode v podstate za každých okolností. Problém mu robia len nízke obrubníky či spomaľovače, ktoré pri rýchlejšom prejazde odfiltrovať nedokáže, inak je však veľmi sebaistý.

Test SUV Škoda Karoq: Ešte lepší než Kodiaq

Horúcou novinkou tejto jesene je české SUV Škoda Karoq. Testovali sme verziu, ktorej nechýba takmer nič. Dvojlitrový diesel poháňa cez DSG prevodovku všetky štyri kolesá. Dokáže s takouto výbavou...

Dokonca sa zdá, že Karoq je tým komfortnejší, čím rýchlejšie ho ženiete. Platí to najmä mimo spevnených ciest, kde si pruženie a tlmiče rýchlosť doslova užívajú a nerovnosti poľnej cesty žehlia prekvapivo dobre. Na asfalte sa môžete tešiť na rovnaký efekt, len bude ešte znásobený kvalitou vozovky.

Sedí mu DSG?

Sedemstupňová dvojspojková samočinná prevodovka je pri agregáte 1.5 TSI ACT dobrou voľbou. Môže za to najmä fakt, že je všestranná a pri šoférovaní si vďaka nej možno užiť aj istú dávku zábavy za volantom. Krídelká pod volantom totiž umožňujú precítiť režim manuálneho radenia a samotná skriňa aj pod plynom reaguje promptne. Vyzdvihnúť treba jej komfortnú stránku pri pokojnej jazde - zväčša radí veľmi jemne a nepozorovane.

Adaptívny tempomat funguje výborne, jeho prácu však občas znepríjemňuje dvojspojková samočinná prevodovka 50 fotografií v galérii Adaptívny tempomat funguje výborne, jeho prácu však občas znepríjemňuje dvojspojková samočinná prevodovka Zdroj: Filip Kadlečík

Aj pri tejto prevodovke DSG7 sa však objavujú klasické neduhy danej koncepcie. Pri presnom parkovaní s niekoľkými centimetrami voľného miesta sa z času na čas zapotíte - dvojspojka totiž v niektorých situáciach nie je dostatočne citlivá. To isté sa prejavuje aj pri využívaní technológie ACC s funkciou Stop&Go.

Vec sa má totiž tak, že Karoq zvláda jazdu v dopravnej zápche prakticky bez vašej asistencie. Stačí mať zapnutý adaptívny tempomat (ACC) a automobil sa v zápche bude posúvať sám. Škoda len, že dobrý dojem z užitočnej technológie miestami kazí práve DSG. Pri jemnom rozbiehaní vie kvôli nej automobil byť uskákaný, inokedy zasa zrýchli zbytočne razantne len aby o dva či tri metre opäť brzdil. Pri potrebe jemného rozbiehania sa dvojspojka klasickým či bezstupňovým automatom zatiaľ stále nevyrovnala.

Alternatíva k nafte

V prípade Karoqu aktuálne benzín spaľujú len dve zážihové jednotky. Základ ponuky tvorí trojvalec 1.0 TSI ladený na 85 kW (115 k), vrchol zasa 1.5 TSI ACT s možnosťou vypínania valcov. Ten poskytuje špičkový výkon 110 kW (150 k) v rozmedzí 5 000 - 6000 ot./min., vrcholný krútiaci moment (250 Nm) zasa máte k dispozícii od 1 500 do 3 500 otáčok za minútu.

Až na spotrebu motoru 1.5 TSI ACT prakticky niet čo vyčítať 50 fotografií v galérii Až na spotrebu motoru 1.5 TSI ACT prakticky niet čo vyčítať Zdroj: Filip Kadlečík

Potešilo nás, že papierové hodnoty sa preniesli aj do reálneho sveta a Karoq dokáže s prepĺňaným štvorvalcom jazdiť veľmi slušne. Jazdná dynamika bohato dostačuje aj na agresívnejší jazdný štýl s občasným predbiehaním, auto si užijete aj na prázdnych okreskách. Z hľadiska dynamiky je zážihová jednotka plne porovnateľná so vznetovým 2.0 TDI.

Dokonca sa nám zdalo, že aj jazdný komfort je v prípade benzínovej alternatívy na vyššej úrovni. Motor 1.5 TSI ACT totiž sám o sebe pracuje potichu, do kabíny sa jeho zvuk dostáva až pri vysokých otáčkach. Pri diaľničnom tempe pracuje agregát hlboko pod hodnotou 3 000 ot./min., takže o ňom prakticky ani nebudete vedieť.

Interiér bol v béžovo-sivej kombinácii krajší, takto je však rozhodne praktickejší 50 fotografií v galérii Interiér bol v béžovo-sivej kombinácii krajší, takto je však rozhodne praktickejší Zdroj: Filip Kadlečík  

Škoda udáva, že v Karoqu by si tento agregát v kombinovanom režime mal na sto kilometrov jazdy vypýtať 5,6 l benzínu. My sme sa počas testovania v reálnej premávke prepracovali k hodnote 6,8 l/100 km. Pohonná jednotka 1.5 TSI si najviac paliva vypýta na diaľnici, kde spotrebuje až 7,6 l/100 km. K primeraným hodnotám dopomohla aj technológia ACT, ktorá v mnohých situáciach deaktivuje dva valce motora.

Škoda prekvapuje: V Bratislave aj Vision X

Malo to byť prekvapenie Škody na bratislavskom autosalóne, ale nepodarilo sa ho utajiť úplne dokonale. Vykladanie unikátneho auta, ktorého cena dosahuje 2,5 až 3 milióny eur, sa pre žiariacu zelenú...

Oceňujeme aj fakt, že napriek tomu, že 1.5 TSI je novinkou, nestojí prehnane veľa. V porovnaní s 1.0 TSI je tento motor drahší len 1 600 eur a túto sumu by sme si rozhodne priplatili. Karoq s ním tak môžete mať už od 21 370 eur, dve tisícky sa potom priplácajú za sedemstupňové DSG.

Za parkovaciu kameru sa síce pripláca, na druhú stranu je však veľmi kvalitná 50 fotografií v galérii Za parkovaciu kameru sa síce pripláca, na druhú stranu je však veľmi kvalitná Zdroj: Filip Kadlečík

Testovaný automobil stál 32 789 eur, čo nie je málo. Škoda si za nové SUV jednoducho nechá zaplatiť. Netreba však zabúdať na fakt, že ochotných klientov sa stále nájde viac než dosť. Navyše, stačí odstrániť časť príplatkovej výbavy a bez problémov sa dostanete hlboko pod hranicu 30 000 eur.

Aké má 1.5 TSI ACT nevýhody?

Zatiaľ sa teda zdá, že 1.5 TSI ACT je skvelou alternatívou k nafte. Má však aj svoje chyby. Iste, ak s ním jazdíte umiernene, apetít na úrovni avizovaných 7,6 l dosiahnete bez problémov. Spotrebu však za volantom riešiť odmietate? Potom sa treba pripraviť na to, že Karoq v kombinovanom režime spotrebuje aj 8,2 l/100 km. Treba zdôrazniť, že pre to netreba jazdiť extrémne dynamicky, stačí len z času na čas motor dostať pod väčšiu záťaž.

Test Kodiaq 1.4 TSI: Netreba ho zatracovať

Škoda Kodiaq sa väčšine zákazníkov automaticky spája s dvojlitrovým dieselovým agregátom. Existuje však aj iná, lacnejšia, alternatíva. Stojí za to “risknúť” motor 1.4 TSI?

Druhou nevýhodou je fakt, že Škoda k príjemnej motorizácii neponúka pohon všetkých kolies. Dnešné trendy hovoria jednoznačne - väčšina ľudí si SUV kúpi bez 4x4, aj ak taká možnosť existuje. Na druhú stranu však tento fakt 1.5 TSI zo súperenia s 2.0 TDI diskvalifikuje. Kto chce štvorkolku, musí jednoducho siahnuť po dieselovom dvojlitri.

Doba anti-naftová

Zdá sa, že aféra Dieselgate naštartovala niečo ako dobu anti-naftovú. Čoraz viac ľudí zvažuje, či si do nového automobilu predsa len kúpi vznetový, alebo už uprednostní zážihový agregát. Motor 1.5 TSI ACT môže byť jedným z dôvodov, prečo aj zarytí “naftiaci” opustia dieselové vody.

Karoq je s 1.5 TSI univerzálnym automobilom, ktorý sa nestratí na nespevnenej ceste, v obci, na okreskách, ba ani na diaľnici 50 fotografií v galérii Karoq je s 1.5 TSI univerzálnym automobilom, ktorý sa nestratí na nespevnenej ceste, v obci, na okreskách, ba ani na diaľnici Zdroj: Filip Kadlečík

Karoq totiž s týmto agregátom jazdí svižne, no zároveň kladie dôraz aj na komfort a ticho v kabíne. Prevodovka DSG pohonnej jednotke sekunduje slušne a zaváha len v špecifických prípadoch. Chutný koktejl menom Škoda Karoq dotvárajú ešte moderné technológie a v neposlednom rade aj pohodlný podvozok.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 498 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
5 000-6 000/min
Max. krútiaci moment
250 Nm
pri otáčkach
1 500-3 500/min
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
7-stupňová dvojspojková
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 382 mm
Šírka
1 841 mm
Výška
1 607 mm
Rázvor náprav
2 630 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 318 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 393 kg
Užitočná hmotnosť
611 kg
Celková hmotnosť
1 929 kg
Objem batožinového priestoru
588/1 605 l
Objem palivovej nádrže
50 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
203 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,6 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
6,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,6 l/100 km
Mesto - počas testu
7,4 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,3 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
127 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 19 770 €
Základná cena verzie
od 25 270 €
Cena testovaného exemplára
32 789 €

Najnovšie články
Vlečenie auta: Pozor na nečakané nástrahy

Nové berlíske letisko BER je pre rad problémov nevyužité. Keďže Volkswagen zaostáva s prípravami na WLTP, využije zatiaľ voľné letiskové plochy a parkoviská.

VW parkuje tisíce áut na letisku

Obchodné spory, ktoré vyvolávajú USA, vedú k obavám ropných trhov a zosunu cien ropy. To by mohlo už čoskoro znamenať prestávku v zdražovaní palív.

Benzín a nafta: Koniec stúpania cien je blízko

Porsche plánuje za tri roky ušetriť šesť miliárd eur a v najbližšom období sa mieni zamerať na vývoj elektromobilov.

Porsche chce ušetriť šesť miliárd eur

Taliansky superšport nemusí byť iba Lamborghini či Ferrari. Vlastný model má totiž aj karosárska firma Italdesign. Jeden z piatich exemplárov je momentálne...

Unikátne Zerouno si hľadá nového majiteľa

Slovensko má čo zahraničným investorom ponúknuť, no podľa ZAP automobilkám môže prekážať chýbajúce prepojenie medzi západom a východom krajiny.

ZAP: Automobilkám vadia chýbajúce diaľnice

Superšport s dizajnom evokujúcim slávneho predchodcu má mať upravený desaťvalec s objemom 5,6 litra a výkon minimálne 650 koní.

Ares Panther: Ožijú vyklápacie svetlá?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×