Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Test Kia Niro PHEV: Oplatí sa investícia?

Na čisto elektrickú verziu crossoveru si ešte počkáme, no plug-in hybrid sa už momentálne predáva a preto sme ho podrobili previerke.
50 30 príspevkov 07.06.2018 / Marek Pokrývka

Kórejské automobilky vzali v ostatnom čase svet alternatívnych pohonov útokom. Mierny náskok má značka Hyundai, v rýchlom slede uviedla vodíkové SUV menom Nexo, elektrické vyhotovenie typu Kona a najmä zaujímavý liftback Ioniq disponujúci tromi rôznymi verziami techniky. Jeho pokrvný príbuzný Kia Niro taktiež nezostal na ocot.

Plug-in hybrid dáva svoju identitu najavo iba niektorými detailmi 50 fotografií v galérii Plug-in hybrid dáva svoju identitu najavo iba niektorými detailmi Zdroj: Marek Pokrývka

Tento crossover debutoval na rozdiel od svojho súrodenca len s klasickým zmiešaným pohonom, ktorému sme v roku 2016 dali v redakčnom teste palec hore. Okrem dobrého vyladenia techniky aj za prekvapujúco nízku spotrebu paliva akosi popierajúcu vyššiu stavbu karosérie.

Test Kia Niro: Funguje na jednotku

Hybridný crossover sa kórejským konštruktérom podaril. Jeho pohon výrazne neobmedzil praktickú stránku, no vďaka nemu dokáže jazdiť naozaj úsporne.

Vlani východiskový model doplnil variant PHEV ponúkaný doteraz len v podstatne drahšom type Optima (vrátane kombi s prívlastkom SW). Aktuálne je za dverami Niro ako elektromobil, no jeho reálne uvedenie do obchodov ešte nejaký čas potrvá. Plug-in hybrid si však už možno momentálne kúpiť. Preto sme ho pozvali na skúšku a zisťovali, či sa doň oplatí investovať.

Zásuvka v blatníku a trochu menší kufor

Od štandardu sa verzia schopná pripojenia do siete odlišuje v prvom rade viečkom zásuvky, ktoré sa nachádza na ľavom prednom blatníku. Ide o jediný zásadnejší rozdiel. Okrem toho sú to už len LED svetlomety s odlišnou architektúrou, modré akcenty na nárazníkoch a dvojfarebné logo „eco plug-in“ namiesto „eco hybrid“ umiestnené na piatych dverách.

Spoza volantu vyzerajú obe verzie typu Niro takmer identicky 50 fotografií v galérii Spoza volantu vyzerajú obe verzie typu Niro takmer identicky Zdroj: Marek Pokrývka

Odlišný štítok nájdeme taktiež na palubnej doske či prístrojovom paneli, ktorý sa prakticky nemenil. Popri odlišnej grafike palubného počítača je novinkou akurát ukazovateľ dojazdu na akumulátor absentujúci v prípade klasického hybridu. Okrem toho pribudlo tlačidlo prepínajúce medzi elektrickým a zmiešaným režimom, nachádza sa pri voliči prevodovky. Vľavo pod volantom sú zasa dve extra tlačidlá slúžiace na ovládanie spôsobu nabíjania.

Samozrejmosťou je špecifický multimediálny systém. Obsahuje vlastné menu, v ktorom okrem fungovania pohonu možno zobraziť aj nabíjačky/pumpy, naplánovať si čerpanie elektriny a tiež si priamo na mape pozrieť predpokladaný dojazd pri aktuálnom stave batérie.

Nabíjací kábel i náradie treba voziť priamo v batožinovom priestore 50 fotografií v galérii Nabíjací kábel i náradie treba voziť priamo v batožinovom priestore Zdroj: Marek Pokrývka

Najzásadnejšou zmenou prešiel batožinový priestor. Z dôvodu umiestnenia podstatne mohutnejšej zásobárne energie je jeho dno zdvihnuté, objemovo prišiel zhruba o sto litrov. Vedľa akumulátora síce zostalo nejaké miesto, ale náradie ani nabíjací kábel uložený v štýlovom „ruksaku“ tam nezmestíte. Pozitívnym efektom úpravy kufra je odstránenie schodu medzi jeho podlahou a sklopenými operadlami sedadiel. Je to síce plus, no len malá náplasť za stratu nezanedbateľného objemu.

Príjemne úsporný aj bez častého nabíjania

Obe verzie typu Niro majú rovnaké spaľovacie srdce. Ide o atmosférický benzínový štvorvalec, ktorý dosahuje najvyšší výkon 77 kW (105 k) a krútiaci moment 147 Nm. Elektrická časť pohonu je však odlišná. Kým klasický hybrid môže rátať s výkonom 32 kW (43 k), v prípade PHEV dosahuje elektromotor 44 kW (60 k). Krútiaci moment 170 Nm zostal identický.

Spaľovací agregát sa nemenil, elektromotor a akumulátor áno 50 fotografií v galérii Spaľovací agregát sa nemenil, elektromotor a akumulátor áno Zdroj: Marek Pokrývka

Zachovaným článkom pohonného reťazca je aj dvojspojková prevodovka. Svojich šesť stupňov používa aj pri jazde na batériu, čo je pomerne neštandardná skúsenosť. Nemyslíme to ako kritiku. Akurát je nezvyk cítiť jemné preraďovanie, keď sa pohon ozýva iba tichým bzučaním.

Na elektrinu toho plug-in hybrid zvládne podstatne viac než štandard, v čom má prsty mohutnejší akumulátor. Namiesto kapacity 1,56 kWh má 8,9 kWh. Oficiálne to má stačiť na dojazd presahujúci 55 kilometrov, nám sa podarilo prejsť na jedno nabitie najviac 34 km. No jazdili sme bežným štýlom bez nejakej snahy o maximálnu efektivitu využitia energie.

Príjemnou funkciou je akčný rádius načrtnutý priamo v navigácii 50 fotografií v galérii Príjemnou funkciou je akčný rádius načrtnutý priamo v navigácii Zdroj: Marek Pokrývka

Kia Niro PHEV prekonáva štandardnú verziu aj papierovými dynamickými parametrami, lepšia je z hľadiska akcelerácie 0-100 km/h i maximálneho tempa. Pri dosahovaní špičkových hodnôt pracujú spoločne oba komponenty techniky. No vozidlo celkom slušne zrýchľuje aj na akumulátor, veľkou brzdou mestskej premávky v tomto režime nebudete. Elektromotor sa pritom dostáva k slovu aj pri legálnom maxime na diaľnici.

Fungovanie systému sa prejavilo aj na spotrebe. Kým pilotná stovka kilometrov po autostráde odštartovaná s takmer plným akumulátorom znamenala výsledok 5,2 l/100 km, tá druhá po vybití nás stále viac presne o liter. Aj to je však stále dobrá hodnota prekonávajúca štandardný hybrid iba o tri decilitre. Väčšie rozdiely sme zaznamenali v ostatných režimoch, kde elektrina zaberá častejšie.

Spotreba modelu Niro PHEV nie je na zahodenie ani bez nabíjania 50 fotografií v galérii Spotreba modelu Niro PHEV nie je na zahodenie ani bez nabíjania Zdroj: Marek Pokrývka

Pri prázdnej baterke sme v meste jazdili za čosi pod päť litrov, štandardizovanú mestskú stovku sme odjazdili popri elektrine dovedna za 2,1 litra benzínu. Častejším nabíjaním možno dosiahnuť aj nulu. Kórejský crossover však ukazuje, že argumenty hovoriace o reálnom význame plug-in technológie len pri frekventovanom napojení na kábel celkom neplatia. Príjemne úsporný vie byť aj bez toho. Dokazuje to aj vidiecky režim, kde sme jazdili pri prázdnej zásobárni energie za 4,4 litra.

Základná cena 27 990 eur vďaka príspevku

V bežnej hybridnej verzii sa Kia Niro u nás aktuálne predáva od 22 690 eur, no model PHEV stojí výrazne viac. Štartovacia priečka je tesne pod úrovňou 31-tisíc. Na výber sú tri vyhotovenia, nami skúšaný exemplár mal najvyššie Platinum. To stojí štandardne 36 090 eur.

K danej čiastke už nemožno veľa prihodiť, nakoľko vybavenie je pomerne bohaté. Na výber sú len dve opcie. Päť stoviek navyše stojí metalíza alebo perleť, takmer trojnásobne vyššia investícia je potrebná na balík obsahujúci kožené čalúnenie spolu s ventiláciou predných sedadiel. Testovaný exemplár disponoval obomi príplatkami. Cena prekročila 38-tisíc, čo je naozaj dosť.

Za tento štítok sa aj pri štátnej pomoci dopláca asi päťtisíc 50 fotografií v galérii Za tento štítok sa aj pri štátnej pomoci dopláca asi päťtisíc Zdroj: Marek Pokrývka

Veľký cenový rozdiel medzi dvojicou verzií kórejského crossoveru sa dá skresať vďaka trojtisícovému štátnemu príspevku, s ktorým pri klasickom hybride rátať nemožno. Reálna základná cena sa tak posúva na 27 990 eur. Nami skúšaný model by stál po odrátaní čiastky zhruba 35-tisíc, čo stále nie je málo. Odstup zostáva na úrovni približne piatich tisícok.

Zásadným faktorom sú možnosti na dobíjanie

Päťtisíc eur nie je vôbec zanedbateľná suma, oplatí sa teda táto investícia do verzie PHEV v porovnaní s bežným typom Niro? Všeobecná odpoveď na túto otázku neexistuje. Zásadným faktorom sú totiž možnosti vodiča na nabíjanie akumulátora, dôležitá je každodenná dostupnosť lacnej elektrickej energie. Bez nej by sme prítomnosť zásuvky a kábla asi oželeli v prospech ceny a objemu batožinového priestoru.

Niro funguje v oboch verziách výborne, otázkou sú možnosti využitia 50 fotografií v galérii Niro funguje v oboch verziách výborne, otázkou sú možnosti využitia Zdroj: Marek Pokrývka

Ak má vodič možnosť dobíjať plug-in hybrid cez noc v garáži a počas dňa pred prácou, pričom platí len štandardný poplatok za elektrinu, prevádzkové náklady môžu byť skutočne nízke. Napriek tomu sa extra financie vrátia až po rokoch. No výhodou tejto verzie je aj frekventovaná tichá jazda na elektrinu, Niro PHEV dokáže bez zapnutia spaľovacieho motora slušne zrýchľovať a neurazí ani dojazdom. Katastrofické scenáre týkajúce sa spotreby po vybitá akumulátora sa pritom nekonajú. Úsporný charakter zostáva, tento variant preto určite stojí za zváženie.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4 + elektromotor
Zdvihový objem
1 580 cm3
Max. výkon (benzínový motor)
77 kW/105 k
pri otáčkach
5 200/min
Max. krútiaci moment (benzínový motor)
147 Nm
pri otáčkach
4 000/min
Max. výkon (elektromotor)
44 kW/60 k
Max. krútiaci moment (elektromotor)
170 Nm
Palivo
benzín
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 355 mm
Šírka
1 805 mm
Výška
1 545 mm
Rázvor náprav
2 700 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 576 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 651 kg
Užitočná hmotnosť
424 kg
Celková hmotnosť
2 000 kg
Objem batožinového priestoru
324 l/1 322 l
Objem palivovej nádrže
43 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
172 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,8 s
Spotreba
Kombinovaná - normovaná
1,3 l/100 km
Mesto - počas testu
2,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,4 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
29 g/km
Emisná norma
Euro 6
Aktuálne cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 22 690 €
Základná cena verzie
od 36 090 €
Cena testovaného exemplára
38 080 €

Najnovšie články
Polícia: Chodci a cyklisti vystrájajú na cestách

Japonské kupé ohuruje svojím futuristickým dizajnom, honosným interiérom, hybridnou technikou i perfektne naladeným podvozkom.

Test Lexus LC500h: Sexsymbol na kolesách

Segment C je v európe naďalej extrémne dôležitý a každý automobilka sa ho snaží mať vyplnený prinajmenšom niekoľkými autami. BMW má medzi kompaktnými...

Test BMW 120d xDrive: Delikátna záležitosť

Bavorský roadster absolvoval predčasný debut, živé zábery odhalili dizajn špičkového modelu M40i. Technické detaily zatiaľ nepoznáme.

BMW Z4: Sériová verzia na fotografiách

Vo svete veteránov či automobilových zberateľov má často vysokú hodnotu aj príslušenstvo k autám. Presne to isté platí aj v tomto prípade, starý prívesný vozík...

Kus Škody 1000 MB za cenu jazdenej Fabie?

Česko vráti prepravcom niekoľko miliónov z mýta, nakoľko majú nárok na nezanedbateľnú zľavu.

Česká vláda vráti kamionistom milióny

Redakčnej skúške sme podrobili dve verzie nového japonského SUV, ktoré ponúka výhradne 1,5-litrový benzínový turbomotor.

Test Mitsubishi Eclipse Cross: Ktoré zvoliť?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×