Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Drsná pravda o cenách náhradných dielov áut

S tým, ako do áut pribúdajú nové technológie, rastú aj ceny opráv a náhradných dielov. Niektoré zdraželi o 30 či 40 percent. A tento trend sa ani zďaleka nekončí.
2 39 príspevkov 11.06.2018 / Soňa Zverková

Každý motorista cíti v peňaženke, že náklady na vlastníctvo vozidla rastú. Niektoré pociťujeme okamžite, iné sa zdvíhajú nenápadne. Jedným z týchto nenápadných upírov sú náklady na servis. Nejde pritom len o samotnú cenu práce, ale rastú aj ceny náhradných dielov. Presne na to sa pozrelo Združenie nemeckého poisťovníctva (GDV) vo svojej aktuálnej analýze z konca minulého roka.

Ilustračná snímka 2 fotografie v galérii Ilustračná snímka Zdroj: Dreamstime

Vo svojej štúdii zistili, že v priebehu 20 mesiacov (január 2016 až august 2017) kryt batožinového priestoru zdražel o 12 percent a predný blatník o 13 percent. Od januára 2013 stúpli ceny náhradných dielov pre osobné vozidla v priemere o pätinu, čiže o 20 percent. Najväčší nárast zaznamenali zadné svetlomety (40 percent) a kryty batožinového priestoru takmer (30 percent). To má, pochopiteľne, dôsledky aj na poisťovne. Kým v roku 2013 stála oprava osobného auta po kolízii v priemere 2 400 eur, v roku 2017 už išlo o 2 700 eur.

Tímy GDV pre analýzu preskúmali rozsiahlu databanku Audatex, konkrétne náhradné diely pre 20 rôznych typov vozidiel. Výber zahŕňal viacerých výrobcov a rôzne kategórie vozidiel, malými autami počnúc, luxusnou triedou končiac. Pre každý zvolený model zistili cenovú kalkuláciu 12 náhradných dielov, ktoré sa pri kolíziách najčastejšie poškodia, napríklad, predné nárazníky či piate dvere.

Vývoj cien 2 fotografie v galérii Vývoj cien Zdroj: GDV

A tento trend sa ani zďaleka nekončí. Skôr naopak, bude sa zrýchľovať. Dôvodom je čoraz väčšie rozšírenie asistenčných systémov a naviac aj samotná Európska komisia chce od roka 2021 povinné použitie 12 asistenčných systémov vo všetkých vozidlách. Po nehodách alebo pri výmene poškodených skiel sa tak musia vymieňať aj kamery a senzory a systémy sa musia nanovo kalibrovať. Napríklad, čelné sklo sa tak predraží zhruba o 30 percent. GDV prichádza k záveru, že vzhľadom na nové asistenčné systému a automatizované funkcie do roka 2035 predražia zákonné poistenie o osem percent a havarijné o desať percent. A pokiaľ k tomu v našich končinách pripočítame aj novú daň z poistenia, bude nárast pravdepodobne ešte väčší.


Najnovšie články
Polícia: Chodci a cyklisti vystrájajú na cestách

Japonské kupé ohuruje svojím futuristickým dizajnom, honosným interiérom, hybridnou technikou i perfektne naladeným podvozkom.

Test Lexus LC500h: Sexsymbol na kolesách

Segment C je v európe naďalej extrémne dôležitý a každý automobilka sa ho snaží mať vyplnený prinajmenšom niekoľkými autami. BMW má medzi kompaktnými...

Test BMW 120d xDrive: Delikátna záležitosť

Bavorský roadster absolvoval predčasný debut, živé zábery odhalili dizajn špičkového modelu M40i. Technické detaily zatiaľ nepoznáme.

BMW Z4: Sériová verzia na fotografiách

Vo svete veteránov či automobilových zberateľov má často vysokú hodnotu aj príslušenstvo k autám. Presne to isté platí aj v tomto prípade, starý prívesný vozík...

Kus Škody 1000 MB za cenu jazdenej Fabie?

Česko vráti prepravcom niekoľko miliónov z mýta, nakoľko majú nárok na nezanedbateľnú zľavu.

Česká vláda vráti kamionistom milióny

Redakčnej skúške sme podrobili dve verzie nového japonského SUV, ktoré ponúka výhradne 1,5-litrový benzínový turbomotor.

Test Mitsubishi Eclipse Cross: Ktoré zvoliť?
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×