Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Nová Mazda6: Evolučná teória po japonsky

PRVÁ JAZDA Japonská krásavica vyzerá opäť mlado, má kabínu hodnú porovnania s prémiovými modelmi i modifikovanú techniku.
52 24 príspevkov 31.07.2018 / Marek Pokrývka

Väčšina osobných automobilov žije v ako-tak pravidelných cykloch. Jedna generácia vydrží päť až sedem rokov a polčas tohto obdobia sprevádza facelift. No nájdu sa aj výnimky. Jednou z nich je aktuálna Mazda6, napriek blížiacim sa šiestym narodeninám sa vôbec nechystá na dôchodok. Skôr naopak. Opäť prešla úpravami a je v lepšej forme než kedykoľvek predtým.

Po šiestich rokoch života prešla Mazda6 ďalšou modernizáciou 52 fotografií v galérii Po šiestich rokoch života prešla Mazda6 ďalšou modernizáciou Zdroj: Marek Pokrývka

Tento automobil strednej triedy už Hirošima dvakrát podrobila komplexným zásahom. Na sklonku roka 2014 mu dala najmä modernejšiu tvár a odlišnú palubnú dosku, predvlani sa venovala prioritne technológiám a naftovým motorom. Začiatkom decembra sme spoznali detaily o ďalšom omladení. V rámci medzinárodnej prezentácie sme nedávno zisťovali, aký mali vykonané zmeny efekt.

Prekvapuje hodnotným interiérom

Dosluhujúce vyhotovenie typu Mazda6 sa nám naposledy predstavilo počas ostatnej zimy. Vtedy sme pri teste naftového kombi skonštatovali, že napriek svojmu veku nie je japonské vozidlo vôbec odkázané na rýchlu výmenu. Zopár nami vytýkaných drobností pritom avizované omladenie napravilo. Šlo napríklad o head-up displej, doposiaľ vybavenie obsahovalo iba jeho lacnejšiu verziu s výklopným štítom. Teraz sa už obraz premieta v kvalitnejšom formáte priamo na čelné sklo.

Vo vyšších verziách znesie kabína porovnanie s prémiovkami 52 fotografií v galérii Vo vyšších verziách znesie kabína porovnanie s prémiovkami Zdroj: Mazda

Ďalšou dôležitou novinkou je kamerový systém zaberajúci celé okolie auta. Ten nás však sklamal, kvarteto kamier totiž ponúka na dnešnú dobu obraz s prekvapujúco nízkym rozlíšením. Jeho úroveň je výrazne podpriemerná. Samotný infotainment síce svojou grafikou taktiež nevyžaruje rok 2018, no tu ide skôr o vec vkusu. Z hľadiska funkčnosti voči nemu veľmi nemáme výhrady. Akurát jeho reakcie by mohli byť občas rýchlejšie, niektoré príkazy trvajú počítaču dlho.

Test Mazda6 Wagon: Stále má čo ponúknuť

Japonské kombi sme pred príchodom omladenej verzie preverili so silnejším dieselom, ktorý prináša nadpriemernú dynamiku a prijateľnú spotrebu.

Displej multimediálneho systému má uhlopriečku zväčšenú na osem palcov, vsadený je do kompletne novej palubnej dosky. Tá má výraznú horizontálnu orientáciu. Interiér šestky pôsobí vďaka nej opticky čistejšie, pričom v kombinácii s kvalitnými materiálmi aj o poznanie hodnotnejšie. Najmä hnedá kombinácia pravého dreva, semišu a kože Nappa dýcha luxusom. Za toto si Mazda skutočne zaslúži pochvalu, hanbiť sa vôbec nemusí ani pred modelmi prémiových automobiliek.

V interiéri zostal pôvodný len volant, centrálny tunel a pár detailov 52 fotografií v galérii V interiéri zostal pôvodný len volant, centrálny tunel a pár detailov Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem palubovky majú takéto čalúnenie aj modifikované obklady dverí a tiež vymenené sedadlá. Podľa automobilky majú byť pohodlnejšie než tie doterajšie, ich dobrú úroveň komfortu môžeme potvrdiť. Hľadanie vhodnej pozície za volantom nám však prekvapujúco dalo zabrať. Ocenili sme možnosť ventilácie predných sedadiel, čo doposiaľ na zozname chýbalo. Ďalším donedávna nevídaným prvkom je sedempalcová farebná obrazovka tvoriaca súčasť mierne upraveného prístrojového panela s elegantnejším vzhľadom.

Mazda6 teda zvnútra prešla množstvom zásahov, retuš karosérie bola oproti tomu trochu decentnejšia. Identita auta zostala stopercentne zachovaná. Dizajn vozidla osviežil mohutnejší gril s trojrozmernou výplňou, ktorý svojimi pochrómovanými „krídlami“ lemuje upravené diódové svetlomety. Lesklý kov nájdeme aj v nárazníku bez hmloviek.

Facelift nebol navonok dramatický, ale auto vďaka nemu omladlo 52 fotografií v galérii Facelift nebol navonok dramatický, ale auto vďaka nemu omladlo Zdroj: Mazda

Vzadu sa nachádza na zväčšených koncovkách výfuku a medzi svetlami s pozmenenou grafikou, čo ale platí len pre sedan. Zadok kombi prešiel úpravami iba v spodnej časti. Spoločným rysom sú nové disky kolies, opäť v rozmere 17 alebo 19 palcov. Kozmetický balík teda vo výsledku nebol nejaký zásadný. No stačil na to, aby ázijská krásavica vyzerala znovu mlado.

Technické úpravy motorov i podvozka

Paleta pohonných jednotiek je naoko rovnaká. Obsahuje dvojlitrový benzín Skyactiv-G s najvyšším výkonom 107 kW (145 k) alebo 121 kW (165 k) spolu s jeho o krígeľ objemnejším súrodencom dosahujúcim 143 kW (194 k), naftu reprezentuje turbodiesel s objemom 2,2 litra v dvoch naladeniach. Alternatívou k štandardu ponúkajúcemu 110 kW (150 k) je silnejší model s maximom 135 kW (184 k).

Filter pevných častíc sa nekoná, oba benzíny pokračujú bez neho 52 fotografií v galérii Filter pevných častíc sa nekoná, oba benzíny pokračujú bez neho Zdroj: Marek Pokrývka

Napriek nezmeneným parametrom automobilka hovorí o početných technických úpravách, ktoré súvisia s prechodom na merací cyklus WLTP a najmä emisnú normu Euro 6d Temp. Tú aktuálne spĺňajú všetky ponúkané motory. Benzínové agregáty sa pritom zaobišli bez filtrov pevných častíc, ktoré iní výrobcovia aktuálne húfne nasadzujú. Japonci radšej siahli po odlišných interných komponentoch výrazne upravujúcich proces spaľovania vo valcoch. Modifikované vnútornosti dostal tiež naftový štvorvalec Skyactiv-D, ním autá vybavené prišli aj k väčším predným brzdám.

Mazda6 zostáva príťažlivá aj po facelifte

V prednej časti japonského dizajnového klenotu dostal šancu vzhľad pripomínajúci typ CX-5, pod kapotu prišiel 2,5-litrový benzínový turbomotor.

Počas našej prvej jazdy sme si vyskúšali tri zo štyroch dostupných motorov. Utvrdili sme sa v tom, že zážihový dvojliter je v bežnom režime lepší než jeho 2,5-litrový brat. Pod hranicou pracovného tempa 4 000 ot./min sa totiž správa takmer identicky. Má však trochu väčšiu chuť ísť do otáčok, no najmä nižšiu cenu i prevádzkové náklady. Spoločným rysom oboch benzínov je nevýrazný prejav v nízkych otáčkach súvisiaci s absenciou dnes takmer všadeprítomného prepĺňania. Pre vznetový agregát to neplatí, krútiaceho momentu má dostatok už odspodu. Oproti minulosti je trochu tichší.

Japonský automobil má o niečo komfortnejší podvozok než doteraz 52 fotografií v galérii Japonský automobil má o niečo komfortnejší podvozok než doteraz Zdroj: Mazda

Všetky preverené verzie vozidla disponovali šesťstupňovou samočinnou prevodovkou, ktorá nepatrí k silným článkom reťazca. V súčasnosti patrí k tým pomalším. Hydrodynamický menič tohto ústrojenstva často zbytočne dlho preklzáva, aspoň že reakcie systému na manuálne povely sú pomerne svižné. Napriek tomu by sme uprednostnili ručné radenie.

Podvozok absolvoval kompletnú revíziu, technici vymenili množstvo jeho komponentov. Hlavným cieľom bolo jeho zosilnenie a zvýšenie komfortu. Pohodlie zatiaľ veľmi zhodnotiť nevieme, počas zahraničnej prezentácie bola totiž Mazda konfrontovaná takmer výhradne s kvalitným povrchom a po ňom jazdila lahodne aj na 19-palcových diskoch. Slovenská realita to môže zmeniť. Výborné jazdné vlastnosti ale neovplyvní, v tomto smere je automobil naďalej medzi elitou svojho segmentu.

Vek je niekedy skutočne len číslo

Nepresvedčivý automat patrí spolu so slabým rozlíšením kamerového systému k malej hŕstke nedostatkov, ktoré možno šestke vytknúť. Prakticky všetky ostatné sa podarilo odstrániť. Nová Mazda6 ukazuje, ako vyzerá evolučná teória po japonsky. Po šiestich rokoch nie je toto vozidlo ani zďaleka zrelé na odpis. Práve naopak, konkurovať dokáže bez akýchkoľvek problémov aj omnoho neskôr uvedeným konkurentom.

V omladenej podobe sa Mazda6 môže smelo pozrieť do očí súperom 52 fotografií v galérii V omladenej podobe sa Mazda6 môže smelo pozrieť do očí súperom Zdroj: Marek Pokrývka

Vďaka dizajnovým zmenám vyzerá ázijská krásavica opäť mlado, aj keď svoju identitu si zachovala. Jej interiér sa zmenil takmer na nepoznanie. Najmä vo vyšších verziách pôsobí luxusne a pokojne znesie porovnanie s prémiovými súpermi. Automobil nás oslovil aj komfortom podvozka či jazdnými vlastnosťami. Jasne ukazuje, že vek je niekedy skutočne len číslo. V čerstvo zmodernizovanej podobe sa šestka pokojne môže ohriať na trhu minimálne do konca dekády.


Najnovšie články
Brabus šľachtí Mercedes-Benz G500

Na internete sa objavilo sedem kvalitných záberov, ktoré zachytávajú exteriér, kabínu i motor špičkovej verzie M40i.

Prvé oficiálne fotky nového BMW Z4

Slovensko v súčasnosti investuje najviac peňazí do výstavby diaľnic a cestnej infraštruktúry, opravy a údržba sú až na druhom mieste. V dôsledku toho je...

Na Slovensku je tisíc mostov v havarijnom stave

Autom okolo sveta? S týmto strojom sa to dá a dokonca v pohodlí domova. Chýbať vám nebude kuchyňa, kúpeľňa, ba ani funkčná toaleta či práčka. Naviac s ním...

Extrém: Karavan Unimog pripravený na všetko

Prejsť okolo sveta na motorke? Marek Slobodník už tomu pri vstupe do Uzbekistanu bol celkom blízko. Podarí sa však jemu a jeho partii dosiahnuť vytúžený Beyneu?

Na motorke v Ázii: Finiš cesty okolo sveta

Štát v júli vybral na diaľničnom mýte o vyše 1,5 milióna eur viac než vlani. Do štátnej pokladne prispeli domáci a zahraniční kamionisti zhruba rovným dielom.

Na mýte sa v júli vybralo o 1,5 milióna eur viac

Japonské vozidlo prešlo decentnými zmenami dizajnu a interiéru, paleta motorov sa rozšíri na jar budúceho roka.

Honda HR-V: Po facelifte aj turbobenzín
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×