Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Malé vs. väčšie auto: Ktoré sa naozaj oplatí?

Downsizing je plne v trende – nielen v rámci objemu motorov, ale aj v rámci kategórií vozidiel. AUTO BILD porovnal päť párov od rôznych výrobcov. Sú kompakty alternatívou k často omnoho väčšej strednej triede?
11 35 príspevkov 03.08.2018 / Redakcia AUTO BILD

Menej je viac. Kto už niekedy vypratával svoju skriňu so šatstvom, vie, aký obšťastňujúci dokáže byť minimalizmus. To preto, že život robí jednoduchším. Rozlúčite sa so svojím majetkom a hneď sa cítite ľahšie.

Veľkosť auta je aj otázkou perspektívy. AUTO BILD sa rozhodol preveriť, či stredná trieda skutočne ponúka viac 11 fotografií v galérii Veľkosť auta je aj otázkou perspektívy. AUTO BILD sa rozhodol preveriť, či stredná trieda skutočne ponúka viac Zdroj: AUTO BILD

Dá sa to preniesť aj na autá: skutočne potrebujem pohon 4x4, 200 koní a sedem miest na sedenie? Nebudem to mať ľahšie s menším, obratnejším autom? A napokon – nie je aj výhodnejšie? Veľké SUV sa síce predávajú stále veľmi dobre, ale najväčšie nárasty predaja zaznamenávajú kompaktné SUV. Dokonca aj u nóbl výrobcov ako BMW a Mercedes sú to práve menšie modelové rady, ktoré rastú najrýchlejšie.

Sú teda menšie autá skutočne podobne dobré ako tie väčšie? AUTO BILD porovnal päť modelových párov od štyroch výrobcov. Tri kompaktné kombi nastúpili proti konkurentom z rovnakého domu – len o číslo väčších. A dve kompaktné SUV sme postavili proti SUV strednej triedy. Každý pár bol vybavený identickou motorizáciou v najvýhodnejšom stupni výbavy.

V tomto našom porovnaní nám išlo predovšetkým o každodennú využiteľnosť. Okrem priestorovej ponuky a variability sme sa sústredili najmä na jazdný komfort, temperament a náklady. Proti súčasnému trendu však nie sú menšie vždy tou prvou voľbou.

Kombi od VW: Passat je lepšou voľbou

Medzi Golfom a Passatom Variant leží len 3 490 eur, pritom obidve sú vybavené 150-koňovým motorom TDI a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou. Dôvod? VW svoj Golf Variant s týmto motorom neponúka v základnom stupni výbavy Trendline, ale až vo vyššom stupni Comfortline. Passat Variant naproti tomu kúpite aj vo výbave Trendline – aj tá však obsahuje prakticky všetko, čo poriadne kombi potrebuje. Ako Comfortline by stál Passat 30 220 eur, to však nepotrebujeme.

VW Golf vs. VW Passat 11 fotografií v galérii VW Golf vs. VW Passat Zdroj: AUTO BILD

Jasné, Golf je na svoju triedu v rámci priestoru veľkorysý, avšak Passat hrá v celkom inej, vyššej lige. Disponuje vynikajúcou priestorovou ponukou, predovšetkým vzadu. Do jeho kufra sa zmestí 650 litrov, so sklopenými sedadlami je to až 1 780 litrov – to by malo pre rodinnú dovolenku postačovať. S motorom 2,0 TDI smie naložiť 675 kilogramov a na hák smie zapriahnuť 1,8 tony.

Golf tu nedokáže udržať krok. Jeho batožinový priestor zhltne slušných 605 až 1 620 litrov, a to je o dve športové tašky menej. Smie naložiť maximálne 607 kilogramov a potiahnuť dokáže príves s hmotnosťou 1,6 tony. Golf jazdí svižne a obratne, avšak Passat pruží komfortnejšie, celkovo sa pri ňom píše komfort veľkým písmom aj motor TDI je v ňom očividne lepšie utlmený než v Golfe. Takže, pokiaľ spomínaných necelých 3 500 eur ešte máte v rozpočte: odporúčame väčší Passat s menšou výbavou.

11 fotografií v galérii Zdroj: AUTO BILD

Menší Renault je skutočne veľký

Pri povrchnom porovnaní vyzerajú Talisman aj Mégane Grandtour veľmi podobne, zvonka aj zvnútra. Aj z pohľadu techniky sú obidve kombi takmer identické – obe stoja na platforme CMF a používajú rovnaký naftový motor s objemom 1,6 litra. Mégane Grandtour so 130-koňovým dieselom dostanete až v kombinácii s výbavou Intens za 20 390 eur. Talisman Grandtour dCi 130 ponúka Renault s nižším stupňom výbavy Zen za 27 790 eur.

Renault Mégane vs. Renault Talisman 11 fotografií v galérii Renault Mégane vs. Renault Talisman Zdroj: AUTO BILD

Čím sa títo dvaja bratia odlišujú? V rámci výbavy takmer ničím. Lepšie vybavený Mégane má oproti väčšiemu Talismanu balíček z troch asistenčných systémov a jedného sklopného sedadla spolujazdca. Inak – takmer žiadne rozdiely. Palubná doska s dotykovým displejom v strede, s nie práve najľahšou obsluhou menu infotainmentu, je v obidvoch prípadoch takmer identická.

Aj v rámci jazdných vlastností sú si obidve kombi veľmi podobné: silný, kultivovaný diesel, obidve pružia slušne, po dlhých vlnách však nasleduje opakované kmitanie. Riadenie majú nastavené na stoické sledovanie pokojnej jazdy v priamom smere. K tomu sa hodia aj pohodlné predné sedadlá, vzadu sa v oboch prípadoch sedí dobre. Skutočne agilné nie je ani jedno z dvojice áut. Kvalitatívne sa tiež rozdiely nedajú rozpoznať. Výhody Talismanu: o 177 litrov väčší batožinový priestor, o 11,5 cm dlhšie dno kufra, či viac miesta pre nohy vzadu – za vyše sedemtisícový príplatok to je príliš málo.

11 fotografií v galérii Zdroj: AUTO BILD

Insignia je kombi skutočnej veľkosti

V Opeli vedia veľmi presne, ako sa robia praktické kombi. Veď prvý model Caravan zišiel z výrobnej linky už v roku 1953. Tieto skúsenosti si všimnete rovnako pri Astre, ako aj pri o čosi novšej Insignii Sports Tourer.

Opel Insignia vs. Opel Astra 11 fotografií v galérii Opel Insignia vs. Opel Astra Zdroj: AUTO BILD

Obidva batožinové priestory sú dobre využiteľné a ponúkajú praktické možnosti uloženia vecí. Astra ST je vďaka maximálnemu objemu 1 630 litrov jedným z najväčších v rámci kompaktných kombi, Insignia ponúka s maximom 1 665 litrov takmer identický objem kufra. Vďaka dĺžke 2,03 metra má však o poznanie dlhšiu podlahovú plochu, k tomu praktické bočné odkladacie priestory, ktoré Astra neponúka, a o 83 kilogramov vyššie možné zaťaženie.

Nasadnime dozadu. V Insignii sa na tuho čalúnenej lavici sedí príjemne, nájdete tu dostatok miesta na hlavu aj nohy, ruky sa dotýkajú príjemne mäkkých materiálov na bočných výplniach dverí. Okrem toho je prechod z lavice k dverám tiež čalúnený. V porovnaní s tým cestujú zadní pasažieri v Astre ST o triedu horšie. Síce aj tu majú dostatok miesta na nohy, ale nastupovací priestor je zúžený, zadná lavica je čalúnená tenšie, tvrdšie a menej pohodlne ako vo väčšom modeli. Obklady dverí sú navyše z tvrdých plastov.

Na nervy nám ide aj to, že pri sklopení zadných operadiel sa bezpečnostný pás zvykne zaseknúť, pokiaľ ho neusmerňujete voľnou rukou. V Insignii sa vám toto nestane. Insignia je navyše komfortnejšie odpružená a lepšie utlmená. Astra je dobré kombi – Insignia je však lepšia.

11 fotografií v galérii Zdroj: AUTO BILD

Volvo: XC60 je celkom jasne väčšie číslo

Tento dizajn je prvotriedny. XC60 a XC40 sú absolútne magnety na pohľady – a XC40 nie je iba zmenšenou verziou väčšieho bračeka, ale, naopak, samostatný, milý a sympatický model. Už len to by stačilo na jeho kúpu. Lacný však nie je. S naftovým motorom D4 s výkonom 190 koní stojí pyšných 42 200 eur. To je dosť v porovnaní s väčším modelom XC60 za 45 300 eur s rovnakým motorom, pohonom AWD a výbavou Momentum. Rozdiel je relatívne malý aj preto, že model XC60 je za túto cenu s manuálnou, ale XC40 sériovo s automatickou prevodovkou – hoci ju nemusí každý chcieť.

Volvo XC60 vs. Volvo XC40 11 fotografií v galérii Volvo XC60 vs. Volvo XC40 Zdroj: AUTO BILD

Aj tak je však elegantný model XC60 našou celkom jasnou voľbou. Za príplatok zhruba 3 000 eur ponúka omnoho viac než XC40, predovšetkým citeľne lepšiu priestorovú ponuku. V XC40 to je vzadu celkom tesné, v príjemne vzdušnom XC60 je to omnoho lepšie. Jeho batožinový priestor pojme od 505 do 1 432 litrov, čo síce nie je nič výnimočné, ale v menšom bratovi to je relatívne skromných 460 až 1 336 litrov.

XC40 smie maximálne naložiť 427 kilogramov a ťahať 2,1 tony, v XC60 449 kíl a 2,4 tony. Živý naftový dvojliter znie v XC60 tichšie a jemnejšie, v XC40 je hlučnejší. A zatiaľ čo XC60 pruží jemne a jazdí uvoľnene, XC40 pôsobí vďaka tuhšiemu pruženiu a ostrejšiemu riadeniu nervóznejšie. Je to otázkou vkusu, to je jasné, ale my odporúčame väčšie, pohodlnejšie XC60.

11 fotografií v galérii Zdroj: AUTO BILD

SUV od VW: T-Roc ťahá za kratší koniec

Jasné hranaté línie, svalnaté boky – na pomery značky VW pôsobí T-Roc poriadne výrazným dojmom. Je šik, ale v rámci vnútorných vlastností jednoducho nedokáže udržať krok s Tiguanom dlhším o 26 centimetrov. Ten ponúka vnútorný priestor, ktorý je väčší skutočne o jednu triedu – najmenej. Vpredu a predovšetkým vzadu je tu podstatne viac miesta, najmä na zadnej lavici sa budú dospelí v T-Rocu trochu tlačiť. V Tiguane je sériová dokonca aj posuvná zadná lavica s nastaviteľnými operadlami.

VW Tiguan a VW T-Roc 11 fotografií v galérii VW Tiguan a VW T-Roc Zdroj: AUTO BILD

V T-Rocu sú zadné operadlá delené a dajú sa sklápať, to je však všetko. Kufor v Tiguane zhltne od 615 do 1 655 litrov, odvezie 621 kilogramov a potiahne dve tony. Čísla pre T-Roc sú oproti tomu pomerne skromné: batožinový priestor 392 až 1 237 litrov, záťaž 590 kíl, hmotnosť prívesu 1,7 tony. T-Roc jazdí svižne, trochu vzrušene, pruží pomerne tuho, čiastočne až hrubo. V porovnaní s ním sa Tiguan správa omnoho dospelejšie, vyváženejšie, so suverénnym pružením. A motor TDI je v ňom omnoho lepšie utlmený.

Čo ešte? Ach, áno, ceny. Aj tu to pre Tiguan vyzerá dobre. Stojí 29 930 eur (150-koňové TDI, DSG), čo je len o 2 120 eur viac, ako zaplatíte za T-Roc s rovnakým motorom a prevodovkou. Ako je to možné? K T-Rocu dostanete automaticky aj pohon všetkých kolies 4Motion, ktorý v tomto aute takmer nikto nepotrebuje.

11 fotografií v galérii Zdroj: AUTO BILD

Záverečný verdikt: Menej nie je vždy viac

Predovšetkým vtedy nie, keď väčší nie je iba väčší, ale ponúka aj skutočnú pridanú hodnotu a príplatok ostáva primeraný. To platí predovšetkým pre naše SUV páriky: ak si zvolíte najvýhodnejšiu verziu VW Tiguan 2,0 TDI alebo Volvo XC60 D4, sú cenové rozdiely k ich menším bračekom pomerne malé (Volvo: 3 100 eur, VW: 2 120 eur). Tu dostanete nielen väčšie, ale aj komfortnejšie, kvalitatívne hodnotnejšie auto. Že len samotná veľkosť nestačí, to dokazujú obidva Renaulty.


Najnovšie články
Brabus šľachtí Mercedes-Benz G500

Na internete sa objavilo sedem kvalitných záberov, ktoré zachytávajú exteriér, kabínu i motor špičkovej verzie M40i.

Prvé oficiálne fotky nového BMW Z4

Slovensko v súčasnosti investuje najviac peňazí do výstavby diaľnic a cestnej infraštruktúry, opravy a údržba sú až na druhom mieste. V dôsledku toho je...

Na Slovensku je tisíc mostov v havarijnom stave

Autom okolo sveta? S týmto strojom sa to dá a dokonca v pohodlí domova. Chýbať vám nebude kuchyňa, kúpeľňa, ba ani funkčná toaleta či práčka. Naviac s ním...

Extrém: Karavan Unimog pripravený na všetko

Prejsť okolo sveta na motorke? Marek Slobodník už tomu pri vstupe do Uzbekistanu bol celkom blízko. Podarí sa však jemu a jeho partii dosiahnuť vytúžený Beyneu?

Na motorke v Ázii: Finiš cesty okolo sveta

Štát v júli vybral na diaľničnom mýte o vyše 1,5 milióna eur viac než vlani. Do štátnej pokladne prispeli domáci a zahraniční kamionisti zhruba rovným dielom.

Na mýte sa v júli vybralo o 1,5 milióna eur viac

Japonské vozidlo prešlo decentnými zmenami dizajnu a interiéru, paleta motorov sa rozšíri na jar budúceho roka.

Honda HR-V: Po facelifte aj turbobenzín
Prihlásenie

Táto akcia vyžaduje prihlásenie. Chceš sa prihlásiť?

Áno Nie

×